Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna vaktelledsen-tråden  (läst 1324 gånger)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
Allmänna vaktelledsen-tråden
« skrivet: 01 feb-13 kl 15:12 »
Hittar ingen vaktel ledsen tråd, och det är ju positivt. Men idag behöver jag en,så jag skapar en. Finns det redan en likadan så flytta detta dit. Tack!

Idag när jag kom ut till mina vaktlar så låg en liten vaktelflicka död mitt på golvet. Hon var hel och fin och säkert nyligen död, så vacker. Jag tror hon har flygit in i något och brutit nacken. För kroppen var stel och nacken var lös. Jag är så ledsen  :'( Allt denna dag känns meningslöst. Hon var en av mina flickor som alltid lekte med mina skosnören. Puss puss min fina flicka  :-* :'(
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

tinaw

  • Gäst
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #1 skrivet: 03 feb-13 kl 18:16 »
Nä så tråkigt!  :'(

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #2 skrivet: 04 feb-13 kl 11:04 »
 :'( tröstkram  :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #3 skrivet: 23 feb-13 kl 11:38 »
Väntade vaktlar i kläckaren, som i onsdags/torsdags, men det har inte kommit några än, så idag öppnade jag ett ägg, och kycklingen i var fullt utvecklad vad jag kunde se, men död.

Vet inte vad som har vatt fel, temp och fuktighet ska ha varit rätt.

Så himla besviken, jag som väntade mina första fläskvaktlar.

Pengar och arbete rakt åt skogen.
Brevduvor, höns

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #4 skrivet: 23 feb-13 kl 12:02 »
Nej vad ledsamt Allvetarn! Har du slängt alla äggen? Lyssna på ägget mot örat,då hör man att det skrapar och ibland ett litet pip,då vet man att de lever. Ibland går det nog så dåligt fast allt stämmer. Var det ägg skickade på posten? då kan det bli riktigt dåliga resultat.

Men på det igen bara, nästa gång går det säkert bättre.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #5 skrivet: 23 feb-13 kl 13:55 »
Jag slängde äggen idag, lyssnade noga men det lät inget från nån.
Om jag skakade lätt på dom andra äggen hörde jag att ingen var "fullvuxen", där var plats över typ.

Jag hade hämtat äggen själv, så inga postägg heller.  :-\
Brevduvor, höns

Ägghuvudet

  • Inlägg: 227
    • Halland
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #6 skrivet: 24 feb-13 kl 09:17 »
Vad tråkigt :( Kommer säkert gå bättre nästa gång!

tinaw

  • Gäst
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #7 skrivet: 24 feb-13 kl 11:03 »
Trist. :(

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #8 skrivet: 24 feb-13 kl 18:49 »
Ja det är klart det blir en besvikelse när man sett fram emot det så länge,
Men som sagt det går nog bättre nästa gång.

Är på jakt efter en ny kläckare iallafall :)
Brevduvor, höns

tinaw

  • Gäst
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #9 skrivet: 26 feb-13 kl 11:37 »
Drog ur sladden till vändaren igår förmiddag, för att komma tillbaka på kvällen och flytta ur själva äggen. När jag kom hem hade jag råkat dra ur värmen... 80 befruktade vaktelägg som levde för en vecka sen antagligen åt skogen. Det värsta är inte det, jag kan kläcka nya. Men jag tänker på att dessa döda kycklingar och blir så ledsen. En sak är att slakta och äta. En annan att klanta till det. :(

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #10 skrivet: 26 feb-13 kl 11:43 »
ÅÅh nej! Hur förbannad på sig själv blir man inte när man gör sånna saker! Men man är bara människa så det händer,och gärna när det finns 1000 andra saker att tänka på samtidigt. Hoppas att några klarar sig, eller är just vaktelägg väldigt känsliga för att bli lite avkylda kanske?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

tinaw

  • Gäst
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #11 skrivet: 26 feb-13 kl 16:52 »
De brukar kläckas rätt bra, och jag tycker de är ganska okänsliga utom för frakt. Men nedkylning under flera timmar... Vi får se helt enkelt. Jag plussar på några dagar på kläcket och håller tummarna.

Aklaim

  • Inlägg: 13
    • Västmanland
SV: Allmänna vaktelledsen-tråden
« Svar #12 skrivet: 02 mar-13 kl 08:00 »
hmm då va en nere på 15 vaktlar  ner i källarn o skulle städa o då låg en död i buren.   
o är ju lite för kallt än för att kunna ha ut dem i den stora buren ute  morr mutter o fräääääs


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser