Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakåtböjd fot =(  (läst 2627 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Bakåtböjd fot =(
« skrivet: 10 jun-12 kl 10:51 »
Det kläcktes en kyckling igår som hade fötterna bakåtböjda, som de är i ägget. Den rätade aldrig ut dem och hamnade dessutom i split eftersom den inte fick fäste. De går på tidningspapper just nu, ska jag testa att lägga i en handduk istället? De andra går hur fint som helst.

Finns det nåt man kan göra eller är det bara att avliva?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Bakåtböjd fot =(
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 10:59 »
testa annat underlag, men inte frotte, dom fastnar med klorna i öglorna... kalvar med samma problem har jag lindat, tror dock det blir svårt med en kyckling...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bakåtböjd fot =(
« Svar #2 skrivet: 10 jun-12 kl 11:03 »
Jag brukar ha en gammal frottéhandduk till vaktelbebbar de första dagarna. Betydligt lättare och mindre hal att gå på. Testa med det och se om den kommer upp på benen. Gör den inte det av sig själv inom ett par timmar är jag rädd att avlivning är det bästa alternativet  :(

Edit efter som det kom ett ett inlägg till medan jag skrev mitt  ;)

Jag har aldrig haft problem med att dom fastnar i frottén men så har jag inte sådär luddiga frottéhandukar utan den mer gamla och platta typen  ;) En bomulls eller linnehandduk funkar säkert också bättre än tidningspapper  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bakåtböjd fot =(
« Svar #3 skrivet: 10 jun-12 kl 11:21 »
Jag tänkte lite för fort medan fingrarna skrev för långsamt... eller nåt....  ::)

Den som hamnade i split avlivade jag igår, men nu på morgonen hade det kläckts en till med bakåtböjda fötter. Den sitter fortfarande och torkar i kläckaren. Har det nåt att göra med att de är bland de sista som kläcks?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bakåtböjd fot =(
« Svar #4 skrivet: 10 jun-12 kl 11:26 »
Om temperaturen varit lite låg eller ojämn i kläckaren upplever jag att det blir fler individer med benfel. Min erfarenhet är att kläckresultatet blir bättre på vaktel om man håller någon tiondel högre temp än man gör för hönsägg, men åtminstone får det inte vara för kallt någon längre period, då brukar resultatet bli dåligt, och flera kan ha knasiga ben.

När temperaturen varit lite högre, och jag inte kladdat med att lägga i nya ägg efterhand, så brukar kläckresultatet bli mycket bättre, och ingen vaktelkyckling brukar då ha benfel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ciaston

  • Inlägg: 187
    • Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
SV: Bakåtböjd fot =(
« Svar #5 skrivet: 10 jun-12 kl 11:26 »
Lite nyfiken , men har du haft kallt eller lite problem med temperaturen i kläckaren ?
Det hade jag.
Har läst någgonstans att det beror på det.
Jag fick 2 sista kläcket med dessa , den dom är nu 2 veckor, den ena är jätte duktig och mer uppe på benen, den andra är mer splittad, har försökt att tejpa men vet inte hur, fötterna ser ut som om dom skulle vara utvecklingsstörda.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bakåtböjd fot =(
« Svar #6 skrivet: 10 jun-12 kl 12:57 »
Ja ärligt talat har det ju inte varit nån perfekt kläckning. Jag hade en höna som gick av sina ägg, så jag la ner 4 i kläckaren när vakteläggen hade legat 1½ vecka kanske. Öppnade och lyste några gånger under tiden också.

Nåja, jag har i alla fall 9 pysslingar i buren nu =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

tinaw

  • Gäst
SV: Bakåtböjd fot =(
« Svar #7 skrivet: 10 jun-12 kl 17:11 »
De med fel på fötterna tar längre tid på sig att kläckas säger min erfarenhet. Men här har det i de flesta fall rättat till sig på tredje dagen ungefär, så jag har peppar peppar inte behövt avliva någon än.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bakåtböjd fot =(
« Svar #8 skrivet: 10 jun-12 kl 18:27 »
De med fel på fötterna tar längre tid på sig att kläckas säger min erfarenhet. Men här har det i de flesta fall rättat till sig på tredje dagen ungefär, så jag har peppar peppar inte behövt avliva någon än.

Åhå, ja jag har ju en i buren nu med galna fötter. Men nu har jag lagt dit en kökshandduk som underlag så att den inte ska fläka benen i alla fall. Hoppas att den rätar ut fötterna om nån dag då.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Miuspius

  • Inlägg: 34
    • Jämtland
SV: Bakåtböjd fot =(
« Svar #9 skrivet: 13 jun-12 kl 20:18 »
jag har oxå fått några med krokiga fötter och då är det oxå bland dom sista som kläcks, knasigt. men dom flesta rättar till sig efter några dagar.
Maria

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bakåtböjd fot =(
« Svar #10 skrivet: 13 jun-12 kl 20:28 »
Den sista som kläcktes med knasiga fötter är nästan helt ok nu. Den första fläkte sig ju dessutom så den tog jag bort.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

tinaw

  • Gäst
SV: Bakåtböjd fot =(
« Svar #11 skrivet: 14 jun-12 kl 18:07 »
Skönt att det går bättre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser