Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liggande höna  (läst 11698 gånger)

rutrut

  • Inlägg: 7
Re:Liggande höna
« Svar #20 skrivet: 23 jan-06 kl 09:55 »
Lilla Lisa ligger nu sedan i fredags på 6 ägg. Ska lysa dem i slutet av denna veckan. Hoppas verkligen att något ägg är befruktat.

Uppfödning av vita finullsfår. MV-fri samt kontrollansluten besättning.
På gården finns även ett par silkeshöns. Röda och viltfärgade.

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Liggande höna
« Svar #21 skrivet: 24 jan-06 kl 19:48 »
Jaha.... :-\
Nu har Ebba och Agda också "parkerat sig" i var sitt rede.... ::)
Jag som ville ha mkt ägg till påsk.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Liggande höna
« Svar #22 skrivet: 24 jan-06 kl 22:02 »
då får ju massa kycklingar till påsk istället.

hönstanten

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #23 skrivet: 27 jan-06 kl 14:27 »
Hur går det för era hönor?
Ett ägg hade ramlat ur redet idag. Hur länge klarar sig kycklingen i ägget utan värme? Kan tänka mig att det var utan värme i ca 4 timmar. När jag lyfte in det kände jag att det bodde en kyckling i det..Hoppas att den klarade sig :-\

/HT

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Liggande höna
« Svar #24 skrivet: 28 jan-06 kl 14:57 »
det undrar jag också, tror inte det blri något denna gången, då hönan har lämnat dem så äggen känns iskalla flera gånger.
men jag skall lysa dem igen, för nu har de andra lämnat in ännu flera ägg i hennes rede...

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Liggande höna
« Svar #25 skrivet: 29 jan-06 kl 19:31 »
Gud vad jag är avundsjuk som har hönor som vill ruva. En har jag som vill men hon lämnar redet innan tiden gått ut.  :-\

Men nån gång ska väl en höna lyckas på den här gården.

Hönan som lämnar redet är en Brahma. Går och hoppas på att mina Blomme ska frestas att ruva snart.
« Senast ändrad: 29 jan-06 kl 19:32 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Liggande höna
« Svar #26 skrivet: 06 feb-06 kl 15:43 »
jag har fullt sjå med en av mina damer som envisas med att börja lägga sig  lyter ur henne och snor alla ägg för henne   vad hemsk jag är ;) men jag vill att hon ska vänta en månad minst...


love och lev väl..
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #27 skrivet: 06 feb-06 kl 16:53 »
Men du ... du ville ju ha ruvhönor...
Lägg några ägg under henne vettja, det är snart vår!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Liggande höna
« Svar #28 skrivet: 06 feb-06 kl 17:11 »
Jag håller allt lite med Iceman.  ;)
Det är ingen vidare start för småttingar så här års, när vi har runt 20 grader kallt ute och kanske bara 5 varmgrader inne. Allt går så mycket lättare när det vårats och vi kommit in i mars/april och solen tittar in genom fönstret och de små liven får en mycket bättre start i sina liv.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Liggande höna
« Svar #29 skrivet: 06 feb-06 kl 19:38 »
men kicki är det inte för tidigt då ???
jag tycker att dom kan vänta en månad...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

 

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #30 skrivet: 06 feb-06 kl 23:46 »
Är det ni eller dom som ska ligga där och få bebisar?  ;)

Hur varmt har du i hönshuset? Om de ska få ha kycklingar redan nu är det så klart viktigt med ett varmt hönshus (runt 10 grader).
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Liggande höna
« Svar #31 skrivet: 07 feb-06 kl 09:43 »
fick 7 småttingar i onsdags, tror jag det var, men redan nu är det nere på 2 stycken, de har fallit ifrån en efter en, trots 10-15 grader och en höna som skyddat dem så gott hon kan.
hon har nu fått flytta in i badrummet för värmen och lugnets skulle.
« Senast ändrad: 07 feb-06 kl 09:47 av Archibald »

hönstanten

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #32 skrivet: 07 feb-06 kl 09:54 »
Jag tror att vi fick en  :o kyckling igår (av 4 ägg). Det kan vara någon mer men hönan ligger kvar och har bara slängt ut ett trasigt ägg....Vi får hoppas att den lilla överlever. ;D
« Senast ändrad: 07 feb-06 kl 09:54 av hönstanten »

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Liggande höna
« Svar #33 skrivet: 07 feb-06 kl 10:09 »
*ler* Kicki givetvis är det ju dom som ska få bebisar :D men vi har inte  så hög värme vi har  runt 2+ till 4+ så inte vattnet fryser är det för kallt för dom  ??? självklart så vill jag ha ruvhöns massor av dom...

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #34 skrivet: 07 feb-06 kl 14:28 »
Om du vill får du gärna hämta ägg hos mig och lägga under hönan.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:Liggande höna
« Svar #35 skrivet: 07 feb-06 kl 19:44 »
Idag kläcktes mina kycklingar! Det är mina första kycklingar någonsin och jag har varit väldigt orolig. Hönsen bor i ett f.d garage och temperaturen har varit ca.3-0.5 grader. Trodde aldrig det skulle bli något. Min lilla åsbohöna var så envis och låg troget och ruvade fast jag plockade bort äggen. Till sist tyckte jag synd om henne och fick sex broilerägg att lägga under henne (jag kan tyvärr inte ha tupp).Alla sex äggen kläcktes.

Jag har lärt mig att man ska nog inte vara så pjoskig, vill hönan ruva så låt henne göra det fast det är kallt. Är hon duktig så fixar hon det. Och äggen är inte heller så känsliga som jag trodde för en dag när jag kom ut var ett ägg utanför redet, iskallt! Men det kläcktes ändå.

Nu har jag flyttat den lilla familjen till en egen bur med en grislampa över. Jag var orolig för hur mina två blommehönor skulle reagera och kycklingarna behöver nog lite extra värme. De är jättegulliga. ;D

Anette

(nu har jag försökt femtielva gånger att lägga in en bild men det går inte!)

« Senast ändrad: 08 feb-06 kl 12:13 av Anette »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Monica L

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #36 skrivet: 08 feb-06 kl 07:49 »
Grattis Anette till de små kycklingarna!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #37 skrivet: 08 feb-06 kl 11:09 »
Ja grattis. Jag tror inte du behöver oroa dig. Blommehöns har oftast instinkterna kvar så de skadar nog inte kycklingarna utan du kan säkert släppa din lilla familj fria inne i hönshuset.
Glöm inte att ta bort ev. stora vattenskålar o.dyl första bara så de små inte drunknar!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

rutrut

  • Inlägg: 7
Re:Liggande höna
« Svar #38 skrivet: 13 feb-06 kl 10:49 »
Det var som jag befarade! De 6 ägg jag lade under lilla silket Lisa var tomma. Har nu fått 5 ägg som jag lade under henne i lördags. Kommer ifrån en bekant som har vita silke. Novis som man är kommer jag att lysa dem under veckan för att se skillnaden på de förra jag lyste och ej vågade slänga.
Går hon av så gör hon, annars får vi hålla tummarna att dessa är ok.
A-M
Uppfödning av vita finullsfår. MV-fri samt kontrollansluten besättning.
På gården finns även ett par silkeshöns. Röda och viltfärgade.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #39 skrivet: 13 feb-06 kl 11:24 »
Oh, lycka till och glöm inte att lysa dem så hon slipper ligga en hel omgång till på tomma ägg.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser