Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av torbjorn skrivet Idag kl. 17:31 »
Om du har hydraulik till att manövrera kopplingen så kan det vara ett problem i den.
När du dubbeltrampar ökar du vätskevolymen tills den läckt ut igen.
Det borde sitta en behållare i motorrummet någonstans framför kopplingspedalen om det är så.

De flesta personbilar med hydraulisk kopplingsmanövrering har ingen särskild behållare för kopplingen utan även kopplingshydrauliken tar från bromsvätskebehållaren.

Vi vet ju fortfarande inte vad det är för bilmärke, modell och årsmodell som trådstartaren har problem med.
2
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av Skogsvilde skrivet Idag kl. 16:11 »
Nu hängde jag inte med? :D Så vad tror du är felet? Växlarna fungera felfritt när jag dubbeltrampar och sedan går det att växla utan dubbeltramp under färd problemfritt under ett tag till, sen ofta när jag stannar och ska lägga i ettan så går inte ettan i, då frilägger jag, trampar ner igen och sen får jag i ettan.

Om det är hydraulisk koppling då misstänker jag att någon av cylindrarna läcker igenom bromsvätska.
När det blir för lite så du dubbeltrampar man och får kolven att trycka längre ut.
3
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av mulen skrivet Idag kl. 15:37 »
Nu hängde jag inte med? :D Så vad tror du är felet? Växlarna fungera felfritt när jag dubbeltrampar och sedan går det att växla utan dubbeltramp under färd problemfritt under ett tag till, sen ofta när jag stannar och ska lägga i ettan så går inte ettan i, då frilägger jag, trampar ner igen och sen får jag i ettan.

Om du har hydraulik till att manövrera kopplingen så kan det vara ett problem i den.
När du dubbeltrampar ökar du vätskevolymen tills den läckt ut igen.
Det borde sitta en behållare i motorrummet någonstans framför kopplingspedalen om det är så.
4
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av Skogsvilde skrivet Idag kl. 13:55 »
Om jag dubbelkopplar, dvs frikopplar å trycker ner kopplingen igen så funkar det att få i en ev trög växel lätt, Under fart eller vid start.
Och efter att jag gjort så en gång funkar växlingen länge innan någon växel blir trög igen
Om du har hydraulik till att manövrera kopplingen så kan det vara ett problem i den.
När du dubbeltrampar ökar du vätskevolymen tills den läckt ut igen.
Det borde sitta en behållare i motorrummet någonstans framför kopplingspedalen om det är så.
5
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av Skogsvilde skrivet Idag kl. 13:52 »
Filter bara i automatlåda men där brukar inte växlarna bli tröga utan man får andra problem som att bilen börjar växla själv eller inte alls mm.

Varför tog du då upp det?
6
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av esten skrivet Idag kl. 13:49 »
Menar du växellådolja eller motorolja?

Som sagts redan oljan i växellådan.
7
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av esten skrivet Idag kl. 13:46 »
Filter i en manuell växellåda?

Filter bara i automatlåda men där brukar inte växlarna bli tröga utan man får andra problem som att bilen börjar växla själv eller inte alls mm.
8
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av lillatorpet skrivet Idag kl. 12:16 »
Om jag dubbelkopplar, dvs frikopplar å trycker ner kopplingen igen så funkar det att få i en ev trög växel lätt, Under fart eller vid start.
Och efter att jag gjort så en gång funkar växlingen länge innan någon växel blir trög igen
9
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av Skogsvilde skrivet Idag kl. 11:48 »
Menar du växellådolja eller motorolja?

Växellådsolja.
Är det en manuellt växlad bil så är det inte en lätt manöver.
Tömma brukar vara enkelt men att få i ny olja brukar vara rätt bökigt då dom kommer fyllda med olja till fabrik.
Och om du lossat på fel skruv då kan växlar sluta vara med i leken.
10
Meka / SV: Tröga vöxlar
« Senaste inlägg av lillatorpet skrivet Idag kl. 11:23 »
Menar du växellådolja eller motorolja?

Kolla oljan innan du gör något annat. För lite olja så går det trögt. Likaså om det är länge sedan ett oljebyte blivit gjort då oljan tappar sin smörjande effekt. Är det svårare att växla bilen när den stått ute i kyla? Lättare i varmt väder? Eller när bilen är körd ett tag så oljorna är riktigt varma?
Kan vara att filtret sitter igen.
Sidor: [1] 2 ... 10

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser