Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill börja med kossor.. gödselplatta?  (läst 4468 gånger)

tuss

  • Inlägg: 165
  • sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
vill börja med kossor.. gödselplatta?
« skrivet: 16 feb-09 kl 08:01 »
hej ville bara höra om man vill börja med kossor vad som gäller tänkte ha två i början kan man ha dom i stallet tillsammans med hästarna eller får man inte det??  och måste man ha gödsel platta eller kan man ha en dyng spridare man lägger på... snälla ge mig lite kött på benen när det gäller kossor.. ska man släppa ut dom dag tid mm mm många frågor och hoppas på svar...
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

tuss

  • Inlägg: 165
  • sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 11:03 »
ursäkta uttrycket,  vi vill bli mer själv hushållande. och varför har man djur? ???
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 11:20 »
"Varför man har djur"  ???

Man kan ha "kor" som sällskap eller som mjölkkor eller som dikor,
men det framgår liksom inte av din fråga vad du tänker så därför frågade jag.
Sen kan man ha slaktdjur dvs, ett nöt (kviga el. tjur) som bara föds upp för att slaktas.

Viktigt när det gäller nöt är hur stor areal man har, eftersom man inte får ha nöt på samma vis som man får ha hästar.
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 11:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

tuss

  • Inlägg: 165
  • sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 11:44 »
okej men det lät fruktansvärt dumt det du skrev.. så jag blev lite stött. nej jag hade tänkt att ha två st till och börja med som sällskap och ev mjölk till hushåll, och jag kan inget om kor så jag behöver lite kött på benen innan jag skaffar några och om jag kan klara det för jag vill inte att djuren ska fara illa.. jag har ca 3 hektar mark och jag funderar på det här med gödsel platta, jag hittarinte några regler för någonting jag söker kanske på fel ställen...   så jag är tacksam för all hjälp....
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 15:35 »
Du kan kontakta Jordbruksverket för mer information. De har en massa broschyrer om djur och djurskötsel inklusive rekommendationer på stallmiljö, båsstorlek och mycket annat.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 16:01 »
Det var inte alls "fruktansvärt dumt" det jag skrev!

Eftersom jag frågande dig vilken avsikt du hade med djuren.
Det spelar stor roll för svaret eftersom kraven och skötseln skiljer sig stort mellan det.

-alla kokategorierna kräver bete på sommaren dvs man får inte ha nöt i en hage
utan betesgräs
, som man får ha till hästar.
Nöten ska ha gräsväxt i 80% av hagen hela tiden.

-om du har fler är 2 djurenheter (2 hästar är 2 djurenheter) ska du ha gödselplatta som räcker till gödsellagring i 6 mån (se tabell nedanför)
-och ha spridningsareal för gödseln (ca 2 ha till 2 hästar + 1 ko)
« Senast ändrad: 18 feb-09 kl 09:41 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 09:54 »
Här finns diskussioner om gödselplatta.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=49293.0

Jag skulle googla på de saker du undrar över (t.ex. gödselplatta) och också läsa igenom hela tråden om kor. Ja, jag vet att det kommer att ta tid  ;), men den information du hittar här är ovärderlig. Det gäller allt från skötsel till kor, hur mycket areal man behöver, mjölkkor, köttdjur, bete osv osv.

Jag vet inte om du söker på fel ställen (som du själv säger), men visst finns det information både här och på andra ställen på nätet. Formella regler finns, som sagt, bl.a. hos Jordbruksverket.

Berätta hur det går för dig.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #7 skrivet: 17 feb-09 kl 10:28 »
Glöm inte att vara försiktig bara när man googlar info info på nätet!

Mycket är gammal inaktuell information som ligger där
(regler etc är färskvara bör inte vara äldre än ett år)

Och sen finns också rena felaktigheter
liksom saker som bara gäller i Finland   ;D
Höns och Liljor i min trädgård.

signe

  • Inlägg: 498
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 15:43 »
Reglerna om gödselplatta och -lagring skiftar väl i olika delar av landet.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #9 skrivet: 17 feb-09 kl 18:03 »
Givetvis inget är enkelt med djurhållning  ;D
« Senast ändrad: 17 feb-09 kl 18:07 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

tuss

  • Inlägg: 165
  • sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #10 skrivet: 18 feb-09 kl 07:19 »
nej det vet jag med att det inte är lätt med djurhållning det är inte lätt med hästarna jag har heller men jag gillar utmaningar.. men vad jag kunde utläsa av det så finns det inga bestämmelser för där jag bor och jag hade ju tänkt att börja med två sedan ev utöka om jag klarar av det... tackar för hjälpen, ska ringa osh kolla med dom på jordbruksverket så får vi se vad dom säger....
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #11 skrivet: 18 feb-09 kl 09:07 »
Ska du ha egen tjur eller har du tänkt köpa in den tjänsten från semin ?

Ang bete så visst kan de beta ihop med hästarna, min häst går tillsammans med våra ungdjur.

Att ha mjölkande kor är mycket annorlunda mot att ha ett par hästar, både kunskapsmässigt och arbetsmässigt.
« Senast ändrad: 18 feb-09 kl 09:14 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #12 skrivet: 18 feb-09 kl 09:12 »
men vad jag kunde utläsa av det så finns det inga bestämmelser för där jag bor och jag hade ju tänkt att börja med två sedan ev utöka om jag klarar av det...

"Inga" bestämmelser  ???  inte riktigt, du har ju kravet på platta när du når över 10 djurenheter.
Och kravet på spridnings areal har du, (dvs du ska ha nästan 2 ha som du inte ska beta
till 2 hästar + 2 kor.)
« Senast ändrad: 18 feb-09 kl 09:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #13 skrivet: 18 feb-09 kl 12:05 »
Jag vill bara säga, hoppas du får ihop det med att ha kor! Kor är bland de trevligaste levande varelser jag känner till. De är intelligenta och personliga (som många andra djur, men jag har mest erfarenhet av kor...).
Det är förstås en massa man behöver veta, men inget hålls väl hemligt, så man kan hitta den kunskap som behövs!
Du kan hitta en massa i trådarna på forumet och det finns böcker på biblioteket. Gå gärna på studiebesök hos folk som håller kor på olika sätt, så får du också se hur olika det kan vara.
 :)

tuss

  • Inlägg: 165
  • sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #14 skrivet: 18 feb-09 kl 13:17 »
jag vet att det är annorlunda än att ha hästar och det va därför jag la upp den här tråden för att få tips och råd innan jag skaffar kor, och det är jätte bra tips jag får. så vi får se hur det blir om jag skaffar kor eller inte..... det jag behöver är mer kunskap innan hoppas att jag kan läsa mig till det, och det va en jätte bra ide med ett studiebesök, det ska jag ta fasta på.... tack till alla som har skrivit till mig....
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #15 skrivet: 18 feb-09 kl 14:31 »
Försök att få gå prao hos en mjölkbonde, då först får du se hur det är, läsa är jättebra men att se det praktiska oxå tycker jag är ett måste innan man skaffar så "avancerade" djur som faktiskt en mjölkande ko är.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #16 skrivet: 18 feb-09 kl 14:56 »
Jag vill bara tillägga att jag var helt uppriktig och inte sarkastisk i mina lyckoönskningar, och jag menade inte heller att inte uppmuntra dig att fråga frågor här. Tänkte bara att det kan kännas nedslående till en början att bara tänka på alla problem.

tuss

  • Inlägg: 165
  • sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #17 skrivet: 19 feb-09 kl 07:05 »
Jag vill bara tillägga att jag var helt uppriktig och inte sarkastisk i mina lyckoönskningar, och jag menade inte heller att inte uppmuntra dig att fråga frågor här. Tänkte bara att det kan kännas nedslående till en början att bara tänka på alla problem.


Det är ingen fara jag förstår vad du menar, men man måste börja någonstansoch det är bättre att börja med problemen för klarar man det så fixar man resten oxå.. jag tänkte börja lite lungt med 2 st och sen ev om vi får tag på större gård att utöka... vi har ett mål att bli självförsörjande på gården, och vi tar myrsteg framåt men vi tar oss iaf framåt.... och självklart så förstår jag att du är uppriktig det är alla här och det är det som är så skönt, att alla vill allas bästa, ibland tar man det rätt ibland fel, men innerst inne vet jag att alla hjälper till på bästa sätt..  ;D ;D
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

 

Pong

  • Inlägg: 596
SV: vill börja med kossor.. gödselplatta?
« Svar #18 skrivet: 19 feb-09 kl 15:02 »
Kor är trevliga och sävliga djur. Men att ha någon ko för egen mjölk vet jag inte om det är motiverat med tanke på tiden och så väldigt mycket mjölk en ko producerar. Köttkreatur är nog då att föredra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

835 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser