Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marek bland hönsen  (läst 4041 gånger)

Barbro

  • Inlägg: 79
Marek bland hönsen
« skrivet: 09 dec-05 kl 18:43 »
Ny på detta forum, och ny med höns sedan sensommaren, då jag skaffade en dvärgkochingrupp bestående av en tupp ( stilig, legbarfärgad) två hönor, och tre årskycklingar. En av dessa var lite klen fråm början ( liten med dålig fjäderdräkt) och dog efter bara någon vecka. Alla dessa tog jag från min granne. Sen skaffade jag två Åsbohöns och tog undan ägg efter dem ( de hade gått med en Åsbotupp), la dem hos en höna hos grannen och det blev 6 kycklingar , en med en missbildning ( en "knopp" på huvudet) och efter någon vecka fick den en inflammation i ett öga. Den kycklingen växte inte normalt och dog, en annan förolyckades, så jag tog hem 4 kycklingar, ( tre av dem tuppar) när de var ca 7 veckor, och de fick då gå tillsammans med min kochinhöna som hunnit ruva fram tre kycklingar, två veckor yngre än åsokycklingarna. Hade byggt ett hönshus till med tillhörande hönsgård, så jag har de "gamla" på ett ställe, och hönan med kycklingar på ett annat. Allt frid och fröjd och jätteroligt , kycklingarna växte, var roliga och tama. Sen i förra veckan blir Åsbo-hönkycklingen sjuk, lite ruggig ena dan, svag och orörlig nästa, och dog på tredje dan. Jag diskuterade med SVA, eftersom det gått så fort var det tveksamt att det var Marek, vilket jag var rädd för. Nu går jag och stirrar på de kvarvarande, och en kochinkyckling har hela veckan varit irriterad i ett öga, hon kniper med det och ögonlockskanterna är lite svullna, insidan på ögonocket rodnad, men själva ögat ser normalt blankt och svart ut. Vad är Marek-ögon som någon skrivit om?
Är så rädd att de ska sjukna den ena efter den andra, men det är väl inte mycket man kan göra annat än vänta ock se.
Hur vanligt är det med sjukdomar hos hobbyhöns? När man läser här verkar det väldigt vanligt, men det är väl när nåt händer som man skriver och ber om råd.
Det här blev långt, förstår att det har varit uppe många gånger förut. Jag har läst på SVA:s hemsida och Stackmus osv, men vad jag så gärna skulle vilja är att någon "drabbad" berättar hur det var och hur det gick!
Hälsningar
Barbro L

orloff

  • Gäst
SV: Marek bland hönsen
« Svar #1 skrivet: 09 dec-05 kl 21:51 »
Jag vill inte hålla med om att ohälsa bland höns är något vanligt.  ??? Visst kan man råka ut för en förkylning eller något Marekfall. Du verkar ju fått in något med nyinköpta djur vilket däremot är mycket vanligt. :'(  Hoppas dina andra djur får vara friska.
Lycka till!  :)

Barbro

  • Inlägg: 79
SV: Marek bland hönsen
« Svar #2 skrivet: 10 dec-05 kl 09:57 »
Tack för det, jag hoppas verkligen. Du skrev "enstaka Marekfall". det är alltså inte så att man måste vänta sig att alla, eller i alla fall merparten , faller ifrån? Jag har ju läst vad som finns att läsa om Marek, men det säjer inte så mycket om hur det ter sig i verkligheten ute i hönsgårdarna. Vad jag undrar  nu är om jag riskerar flera liv om jagi nte tar bort kycklingen med ögoninfektionen (om det nu skulle vara Marek), eller om jag kan ta det lugnt och se vad som händer eftersom smittan ändå är etablerad.
Jag har också tänkt blanda in kycklingarna i den vuxna gruppen, bör jag vänta med det , eller kan jag räkna med att de vuxna, som ju kommer från samma ställe där kycklingarna kläckts, är resistenta?
Någon som vet eller har synpunkter?
Barbro

orloff

  • Gäst
SV: Marek bland hönsen
« Svar #3 skrivet: 10 dec-05 kl 22:31 »
Jag har aldrig upplevt att Marek smittar så många blir sjuka. En höna som haft marek kan ju tillfriskna men däremot bär hon smittan till avkommerna. Du kan säkert släppa in kycklingarna till de övriga. Vad du gör med den med ögoninflamation är upp till dig.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Marek bland hönsen
« Svar #4 skrivet: 10 dec-05 kl 23:00 »
Jag har aldrig upplevt att Marek smittar så många blir sjuka. En höna som haft marek kan ju tillfriskna.

Hm, intressant. Jag har fått marek på mina kycklingar, tog senast bort en igår. Även en dvärghöna (vuxen) blev vinglig och dålig, hon hade två kycklingar som lever än och mår gott, iaf dvärghönan tog jag bort för jag var rädd att hon skulle smitta. Saknaden är stor efter just denna. Sammanlagt har jag tagit bort 5 st nu. Det började med en kyckling omkring 13 veckor så henne tog jag bort. Sen hennes kullbroder haltade omkring ett tag, tog även bort honom. Sen 2 ur en annan kull på 9 veckor. Och då hönan som var omkring 6 månader. Jag är livrädd att de andra nu ska drabbas. Men det är ju vuxna och jag hoppas att de har ett bättre imunförsvar än kycklingarna. Vart denna sjukdom kommer ifrån har jag ingen aning. Köpte ett gäng höns i våras de första. Sen köpte jag dvärghönor och sen fick jag några kycklingar av en väninna och sen har jag köpt ankor. Kan ankor ha med sig sådant?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Barbro

  • Inlägg: 79
SV: Marek bland hönsen
« Svar #5 skrivet: 11 dec-05 kl 10:34 »
Jag hoppas jag har tur, och att det rör sig om ett enstaka fall.
Läst mej till att viruset finn i varianter , olika aggressiva Eftersom de vanligen sjukna från 10-24 veckors ålder dröjer det ju länge innan " faran över"
Stackars dej som blivit av med så många! Hade någon av dina ögonsymptom , och i så fall hur såg det ut.? Min lilla kochinkyckling blir inte bättre i ögat av koksalt och Noviform, men är annars pigg och får vara kvar.
Jag chansar på att de vuxna hönsen är resistenta, eftersom de kommer från samma ställe. Har satt ihop dem med mamman med tre kycklingar ( varav en med ögat). De tre tuppkycklingarna ( Åsbo) får bo för sig själva i lilla hönshuset under vintern, hade tänkt ha dem med Åsbohönorna, men de var så elaka mot småkillarna, att jag inte tordes.
Barbro

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Marek bland hönsen
« Svar #6 skrivet: 11 dec-05 kl 18:56 »
Jag har aldrig upplevt att Marek smittar så många blir sjuka. En höna som haft marek kan ju tillfriskna men däremot bär hon smittan till avkommerna.
Det är olika på olika sorts marek. Det finns 9 olika marekvirus av skiftande aggressivitetsgrad och de allra värsta finns inte i Sverige men ett av de värsta som finns här drabbade hedemorarasen i slutet av 1990-talet. Jag fick själv in det vid två tillfällen med bara ett par års mellanrum. Vid första tillfället slog sjukdomen bort alla djur under ett års ålder och flertalet av de som var 1- 3 år.  Året efter dog 99% av kycklngarna i äggen alldeles innan kläckning MEN de få som kläcktes var friska och immuna!
Vid det andra smittotillfället var alltså alla vuxna immuna så det var bara kycklingar som dog men dessto fler - ca. 19 av 20 insjuknade och dog så på en hel säsong med mina ruvflitiga hönor hade jag ca. 10 överlevande ungdjur som var så starka att de bildat antikroppar och blivit immuna innan sjukdomen hann ta dem. Jag lydde det råd Ronny gav mig och kläckte fram så många kycklingar som det bara gick och fick därmed fram några överlevande och det var ju de allra starkaste. Jag har inte upplevt att de kan tillfriskna i praktiken utan anser det mer som en skrivbordprodukt utan har istället upplevt att då de insjuknar smittar de som värsta så det bästa är att omedelbart avliva de som visar minsta lilla skukdomssymtom och för en gångs skull hellre fälla än fria för att så snabbt som möjligt få stopp på sjukdomsspridningen.

Om du mailar mig privat kan jag ge dig telefonnumret till en fågelexpert som kan mikroskopera. Hon kan se om hönsen har någon parasit som sätter ner deras immunförsvar och hon vet exakt vad de ska ha för medel för att bli friska. Om du bor långt från henne så skickar du bara ett bajsprov så ser hon vad det är för fel.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 4 användare
Agneta Carlsson, Sundance, simon.arvestrand, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser