Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  % tuppkycklingar ??  (läst 1093 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
% tuppkycklingar ??
« skrivet: 08 jul-07 kl 00:35 »
Är det verkligen så att 70% blir tuppar ?  :-\

Jag har köpt 15 RhodeIslandRed kycklingar och hoppar på ungefär hälften höns... :-[


älglund

  • Inlägg: 854
  • Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: % tuppkycklingar ??
« Svar #1 skrivet: 08 jul-07 kl 00:42 »
Alla uppfödare jag har pratat med säger att det är 70% som blir tuppar. En bekant köpte 8 kycklingar nyss och det har visat sig bli 6 tuppar och 2 hönor, suck!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: % tuppkycklingar ??
« Svar #2 skrivet: 08 jul-07 kl 01:13 »
Så om jag köper 5 kycklingar då får jag inga hönör alls för att oddsen är så dåliga  :-\ ?
Som tur har jag femton och det ska bli 10 till. Så jag får 7 hönor och 17,5 tuppar...
Då kan jag bara hoppas att några här behöver RIR tuppar om ett halvtår...



Skojarbråten

  • Inlägg: 821
SV: % tuppkycklingar ??
« Svar #3 skrivet: 08 jul-07 kl 01:16 »
Det är väl bara att ösa och se fram emot (?) Coq au vin till hösten. Här blir det denna rätt sju dar i veckan, ser det ut som... Fasen, jag som inte ens gillar kött...

Med andra ord, 70% verkar troligt efter mina erfarenheter detta år.


F ö är brahmorna väldigt trevliga och lugna. Blir nästan jobbigt tama. Stora och snygga är de också!  ;D
« Senast ändrad: 08 jul-07 kl 01:18 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser