Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Ankglädjetråden :-)  (läst 76510 gånger)

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #520 skrivet: 06 jun-12 kl 11:49 »
Naw  :-*

Grattis till dom små Lina, och så många  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #521 skrivet: 06 jun-12 kl 13:12 »
idag har mina ankor kommit ut  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #522 skrivet: 06 jun-12 kl 13:34 »
Mina 5 små löpanksällingar är snart en vecka gamla - mina första egenkläckta ankor (räven tog våra mignon i julas)
Ska bli spännande med dessa och hoppas de blir lite tamare än mignonerna... :-[
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #523 skrivet: 10 jun-12 kl 20:56 »
Två ällingar blev det till slut. Hönan bevakar dem som en hök.  :)

« Senast ändrad: 23 jun-12 kl 20:17 av getalina »

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #524 skrivet: 13 jun-12 kl 00:00 »
Även i storstaden finns det Ankglädje...
Modern och småttingarna tog en rejäl promenad på en inhägnad fd.parkering.
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #525 skrivet: 15 jun-12 kl 10:13 »

Lugn o ro i ankgården.

 En anka ligger å ruvar, och fyra stycken får plötsligt mycket bråttom ut i de gröna för att leta mat när vattengympan börjar  ;D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #526 skrivet: 15 jun-12 kl 21:58 »
Glad över att mina mandarinandsägg har börjat kläckas! ;D La under 6 ägg, fick plocka bort 1. 3 av de fem kvarvarande är ute nu, 1 har gjort hålslag och det sista ägget "knackar" det i. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #527 skrivet: 24 jun-12 kl 19:14 »
Fått hem mina 10 små ällingar av gul anka äntligen.
Snart så får vår ensamma andrik sällskap.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #528 skrivet: 24 jun-12 kl 21:34 »
Dottern och jag har gjort en fin liten ankhage runt fd lekstugan, med en damm av en stor plasttunna som vi klöv på mitten och
gjorde en fördjupning åt.
Tyvärr ingen bild då mobilen havererat :p

Mina 4 pekingällingar blev glada åt sitt tjusiga hus/hage och damm :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Sv: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #529 skrivet: 26 jun-12 kl 12:45 »
Testar att skicka en bild via tapatalk. :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #530 skrivet: 28 jun-12 kl 16:50 »
Jippie!! Snart blir jag troligen med 1.3 Mandarinänder!!!! Lyyyycklig!

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #531 skrivet: 04 jul-12 kl 23:54 »
Fick tidigare idag besked från Fågelskydd Spillepengen (viltvårdare) att gräsandhanen som blev skjuten med en "blåspil" klarade livhanken  :D
Någon simpel ***** hade tidigare under dagen prickat ankan någon centimeter under vänster öga och jag hittade den på kvällen när jag skulle titta hur det var med parkens fåglar.
Ankan (hane) hade lagt sig nära vägkanten,vilket jag tolkar att den verkligen ville ha hjälp och inte som dom flesta djur,drar sig undan...
Jag plockade upp honom och körde den till Djursjukhuset i Malmö,vilka har öppet dygnet runt och tar emot vilda djur som har råkat illa ut.
Dom har en fond som täcker utgifterna så för min del blev det "gratis" men ett litet bidrag kan dom förvänta sig...
Dagen efter tittade jag in för att höra hur det hade gått och jodå ankan levde men hade problem med ögat som var närmast pilen.
Blinkade hastigt och den hade börjat skaka lite lätt på huvudet.
Ögat var det inget att göra med men veterinären var bekymrad för huvudskakningarna.
Hon och mannen från Fågelskyddet bestämde att den fick några dagar i voljären för bedömning men ankan hade piggnat till så pass att den blev frisläpp dagen efter...

Ankan hade fått pannkakor på djursjukhuset men det var tydligen inget för Mister Kvack...
Druckit hade den gjort men övrig tid bara legat stilla.
Den bodde/förvarades i en bur inomhus (c:a en kubik i storlek) och rummet saknade fönster,så det var nog därför den skakade.

Skjutningen är polisanmäld och jag har pratat med många av barnen/ungdomarna som "häckar" i parken och alla är överens om att så gör man inte...
Ingen visste något men dom blev upplysta om att jag leter efter förövaren liksom Polisen...

Hur som helst,Herr Anka är fri och vi får hoppas han klarar resten av livet utan några problem !

Lägger in bilden på pilen som satt c:a två centimeter in i ankans huvud och den satt hårt.

Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #532 skrivet: 05 jul-12 kl 12:05 »
Härlig historia Flemming! :D Djuren söker sig till dig, hehe.
Hände någon liknande här i närheten förut. I en lokal "djurpark" som typ aldrig är bevakad och är öppen på nätterna. Några var där på nätterna och sparkade och slog getterna/fåren. Skjöt djuren med pistoler och sånnadära pilar som på bilden över.
Dessvärre så förstår inte kommunen att det är en dålig ide med en obevakad djurpark och har den öppen ändå!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #533 skrivet: 05 jul-12 kl 14:25 »
Glädje är när  fet liten anka har simmat av sig fläsket och kan gå ordentligt igen.
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #534 skrivet: 14 jul-12 kl 23:51 »
Jippie!! Snart blir jag troligen med 1.3 Mandarinänder!!!! Lyyyycklig!




shit vad fin den är, vad får du ge för dem?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #535 skrivet: 18 jul-12 kl 12:14 »
Härlig historia Flemming! :D Djuren söker sig till dig, hehe.
Hände någon liknande här i närheten förut. I en lokal "djurpark" som typ aldrig är bevakad och är öppen på nätterna. Några var där på nätterna och sparkade och slog getterna/fåren. Skjöt djuren med pistoler och sånnadära pilar som på bilden över.
Dessvärre så förstår inte kommunen att det är en dålig ide med en obevakad djurpark och har den öppen ändå!

Där har du en möjlighet att göra en insats !
Du får göra en Schaman,pressa kommunfolket till bristningsgränsen...

När jag ändå skriver,det är en riktigt grann fågel (Mandarinanden) som du visar på bilden !
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #536 skrivet: 19 sep-12 kl 11:44 »

 Den sanna glädjen är nybadad anka  ;D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #537 skrivet: 10 apr-13 kl 08:17 »
Vi har fått våra första myskägg!! :-D Hoppas någon av honorna blir ruvsugen också. ;-)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

lasseman451

  • Inlägg: 7
  • Lev i nuet å va ödmjuk till de du har
    • Dalsland
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #538 skrivet: 10 apr-13 kl 10:18 »
Så då gick 10 år UTAN Ankor,Hur har jag klarat mig?????
Sedan 1 månad har jag ett par Svensk Gul (inköpta med genbank i Svenshögen)sociala o trevliga nästan handtama.
Promenerar efter och lägger sig där vi jobbar runt gården.Hanen gör sina försök till parning men lyckas inget vidare men övning ger nog färdighet!!!
Nu fick jag då bra tag i en hona så får leta å försöka finna iaf 2 till så gruppen blir komplett.
Tidigare har jag haft Sv Gul,Sv Blå,Mysk,Mandarin,Mignon,Roen och Peking så nu blir det tillbaka där allt en gång började.Och till alla som bara funderar på Ankor-skaffa några dom e helt underbara.
Livet är det som pågår medan du gör annat :-)

flashing22

  • Inlägg: 59
    • Småland
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #539 skrivet: 10 apr-13 kl 10:57 »
Vi har fått våra första myskägg!! :-D Hoppas någon av honorna blir ruvsugen också. ;-)


Hej, jag undrar hur gamla dina ankor är?? Mina är nu 1 år, 1drake och 2 honor, de badar varje dag och parar sig hejvilt, men inga ägg!! Har ett bra hus där dom bor. Kan det vara för att vi fortfarande, här på smålandskusten har så jäkla kallt, ner till -8-10 gr om nätterna och snön ligger delvis kvar. Men hönorna värper för fullt....Hur mycket vägde dina ägg??
Hälsn. Helén
Bor på landet vid havet,Ostkusten, lever tillsammans med mina Brahma-höns, 2 katt-tjejer, en halvperser och en Bengal, och så en händig sambo!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser