Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inför den mörka tiden, varde ljus?  (läst 2556 gånger)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Inför den mörka tiden, varde ljus?
« skrivet: 26 aug-09 kl 11:41 »
Asså, vad finns för bra alterntiv till köpe el? Förr hade man lampor med lampolja, det kostade antarktis djurliv livet...sen kom petroleumbaserad fotogen, nu har vi el. Men om man ska göra bara ljus av energikällan, finns det inte nått man kan elda direkt i en lampa då? Biodiesel bör ju gå, men det är blandat med skit som är farligt att elda inne...

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Inför den mörka tiden, varde ljus?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-09 kl 11:45 »
Rovolja hade dom före fotogenens tid, bl a i fyrar.
Det var en artikel om rovolja i ett utsålt nummer av Åter, jag önskade den i nytryck nånstans på forumet.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
SV: Inför den mörka tiden, varde ljus?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-09 kl 11:59 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rovolja

rapsolja, kan man hälla det i lampan?

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Inför den mörka tiden, varde ljus?
« Svar #3 skrivet: 26 aug-09 kl 12:06 »
Det verkar ju vara (ungefär) samma sak, så det kan vara värt ett försök.
Det gäller att hitta en passande veke.
Osäkert om det funkar i fotogenlampan, betvivlar det.
Tror jag läst i böcker om polarfärder att man använt sältran och liknande.
Det är nog mycket fett som kan brinna, med det osar troligen ordentligt om det är oraffinerat.
 
« Senast ändrad: 26 aug-09 kl 12:25 av Foppas fot »

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Inför den mörka tiden, varde ljus?
« Svar #4 skrivet: 26 aug-09 kl 14:05 »
Annars kan man använda etanol, metanol osv
Om man är snål så kan man göra brännare av läskburkar. Annars finns det några olika typer av brännare/lampor. om man söker på spritlampa så hittar man några som har veke.

Men om man ska vara miljövänligare än el så måste man nog använda egen producerat bränsle. Alltså hembränt från tex egen potatis eller träsprit från skogen.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Inför den mörka tiden, varde ljus?
« Svar #5 skrivet: 26 aug-09 kl 14:14 »
Googlade på spritlampa, den här ser ju ut ungefär som en fotogenlampa.
Kan det funka att hälla t-sprit i en fotogenlampa eller riskerar man att skiten exploderar?

http://se.vwr.com/app/catalog/Catalog?parent_class_id=14&parent_class_cd=236609



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 4 användare (2 dolda)
camilla silwing, Garaban

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser