Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta på vattnet efter vintern  (läst 2182 gånger)

Mirali

  • Inlägg: 3
Sätta på vattnet efter vintern
« skrivet: 22 apr-19 kl 09:00 »
Hej! Jag har ingen aaaaaning om ifall det här är för långsökt att fråga om men har nyligen landat i en ny fastighet med egen brunn och ska nu sätta på vattnet för första gången. Jag vet att förra ägaren sa när jag skulle ta över att jag skulle "stänga" där som han gjort det möjligt för vatten att komma ut om det skulle vara så att det fanns vatten kvar i rören när det var kallt (alltså som en nödanordning, så att inte rören skulle frysa). MEN nu när jag tittar på det så förstår jag inte hur han menade. Ska jag rycka ut slangen som tittar ut (i så fall måste jag använda våld). Den sitter också alldeles för hårt för att kunna tryckas in... Jag förstår inte!! Grundtanken förstår jag alltså men hur ska jag göra för att vattnet ska ta sig förbi denna anordning och in i huset? Om någon har en tanke eller två tar jag TACKSAMT emot dessa :) Allt som kan få mig klokare är välkommet!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sätta på vattnet efter vintern
« Svar #1 skrivet: 22 apr-19 kl 09:55 »
Vi behöver nog veta lite mer om hur anläggningen ser ut för att kunna säga något säkert om hur du ska göra för att få igång den.
Sitter det inte en avstängningskran där den där avtappningsslangen är ansluten till resten av anläggningen?
Har du borrad eller grävd brunn?
Har du pumpautomat (alltså hopbyggd vattenpump, tryckströmbrytare och hydropress) inomhus, eller sitter pumpen i brunnen och övrigt maskineri inomhus?
Om du har pumpautomat: hur lång är sugledningen, och hur stor är sughöjden (alltså vertikala avståndet från vattenytan i brunnen till pumpautomatens inlopp)?
Fler bilder på maskineriet kan också vara av intresse.

Mirali

  • Inlägg: 3
SV: Sätta på vattnet efter vintern
« Svar #2 skrivet: 22 apr-19 kl 10:08 »
Hej Torbjörn! Tusen tack för din input, självklart behövs mer info det inser jag nu. Brunnen är borrad, hydrofor och allt maskineri sitter på vinden. Från brunn och längs med husvägg och upp på vinden är det en låda byggd runt själva ledningen, varför jag inte kommer åt att se exakt hur det ser ut. Därav tycker jag att det är konstigt för kommer ju inte åt att se om det finns någon avstängningskran vilket ju annars vore rimligt!
Kan inte riktigt uppskatta sughöjd men cirka 2-3 meter skulle det kunna vara (huset ligger i en sluttning varför brunnen är placerad högre än marknivån som huset är byggt på). Är på plats igen på fredag så har tyvärr inte möjlighet att ta fler bilder nu men kan återkomma...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sätta på vattnet efter vintern
« Svar #3 skrivet: 22 apr-19 kl 10:51 »
Om brunnen är borrad sitter nog pumpen nere i borrhålet, även om hydroforen sitter inne. Kolla om det inte kommer någon elkabel med röret där det kommer in på vinden. Där får du antagligen sätta på strömmen, antingen genom att trycka på någon strömbrytare eller genom att sätta i en stickkontakt. Sedan sitter det nog en ventil på vinden som man öppnar för att tömma ut vattnet så det rinner ut genom det där röret du visade. Den ventilen kan du behöva stänga, om inte förra ägaren gjorde det efter att vattnet tömdes. Sedan, när allt är igång, får du spola igenom rören lite så du får upp nytt, färskt vatten istället för eventuella slattar som kan ha varit kvar i anläggningen över vintern

 

Mirali

  • Inlägg: 3
SV: Sätta på vattnet efter vintern
« Svar #4 skrivet: 22 apr-19 kl 12:05 »
Ja! Nu när du säger det så verkar det ju HELT LOGISKT att stängningsanordningen för ventilen också sitter uppe på vinden! Ska kolla nu på fredag när jag kommer dit men allt tyder ju på det. Så bra att få hjälp att tänka ibland, har bott med liknande anordning innan men på något sätt slog det lite slint. Har inte sett just detta med ventil innan och var för fixerad vid att jag skulle stänga den utifrån... Tack för din hjälp!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, kretslopp, malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser