Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  få upp get i vikt  (läst 4425 gånger)

tossefarmor

  • Gäst
få upp get i vikt
« skrivet: 29 dec-14 kl 15:03 »
Har en get som är mycket mager. Just nu får hon ca 4 dl krossad havre en gång om dagen. Är det kanske bättre att ge henne två gånger/dag? Vad ger ni när ni behöver få upp en get i vikt?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: få upp get i vikt
« Svar #1 skrivet: 29 dec-14 kl 15:35 »
Har geten fri tillgång på hö? Äter den mindre hö än de andra, eller verkar den ha god aptit?

Varför är den mager då? Är det endast denna geten som är mager, och de andra är i gott hull? Är du säker på att den verkligen är mager? Vuxna getter som gett di åt killingar är magrare än killingar.

Har du tagit träckprov så du kan utesluta att den är mager pga parasiter? Har du kollat tänderna så de är fina? Den kanske har ont i tänderna och därför äter för lite.

Getter och får mår bättre av att äta hel spannmål istället för krossad. Ja, det är bättre att du delar upp givan på fler tillfällen.

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: få upp get i vikt
« Svar #2 skrivet: 29 dec-14 kl 15:39 »
Får geten gran ris och kvistar? Det älskar dom!!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: få upp get i vikt
« Svar #3 skrivet: 29 dec-14 kl 18:19 »
Hel havre är bra, men det kan också vara nyttigt att ge Betfor (torr till getter, eftersom de är idisslare) eller någon typ av pellets för nötkreatur. Men kolla först det som olivia skriver om!
Är det så att hon är låg i rang så att de andra getterna hindrar henne från att äta behöver hon kanske en egen utfodringsplats, om detta går att lösa praktiskt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tossefarmor

  • Gäst
SV: få upp get i vikt
« Svar #4 skrivet: 29 dec-14 kl 19:57 »
Avlivade dotter som var fyra år i somras vid misstanke om cae (besättningen som jag köpte mina första getter var känd för att ha cae).
Alla har fri tillgång till hö, går ut med varmt vatten ungefär 4 ggr/dag nu när det är kallt. De får gran och äta. Hon får äta, lägger ut, så att alla har en möjlighet att kunna få i sig maten, och hon äter med god aptit. Ja, jag vet att geten är smal, eftersom jag nästan kan få in händerna under ryggen på henne, och att man känner knotorna bak, väldigt markant, så ja jag kan verkligen säga att geten är mager. Alla andra är normala i hullet. Alla är avmaskade så där finns inga parasiter. Har hört att de skall ha krossad havre, eftersom de tydligen inte bryter ner den hela havren. Får kanske pröva solid till henne. Har sagt att går hon inte upp i vikt på 3-4 veckor, får jag nog tyvärr ta bort henne, men vill försöka först att se om hon kan gå upp i vikt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: få upp get i vikt
« Svar #5 skrivet: 30 dec-14 kl 07:12 »
Jo, de bryter ner hel spannmål, jag har iaf aldrig sett några sädeskorn i getpluttarna 8) . Bajsar din benget normalt, förresten?

Går din magerget med killing eller producerar hon mjölk? Såna getter, speciellt om de är högproducerande, kan ibland s a s mjölka på hullet. Jag har en sån get, som har varit riktigt benig under mjölkperioden, men nu när jag sinat henne (lite i förtid) börjar hon komma upp i hull igen.
Bra att de är avmaskade, får en fråga vilken parasit du avmaskat mot?
Hur ser hon ut i munnen, alla tänder bra, inga sår som kan bli inkörsportar till sjukdomen aktinos?
Hur var det, minns inte om du själv låtit CAE-testa dina getter? Eftersom mjölken är en vanlig smittväg, kan en anta att om din gets dotter blev CAE-sjuk - har hon fått viruset från sin mamma men inte om mjölkgården de kommer från "blandar och ger" mjölken till killingarna. I ett dylikt fall kan en enda virusbärande get smitta ner samtliga killingar :-\ om det vill sig illa.
Har du kollat hennes klövar och ben? Ibland kan ett djur med såna problem ha ont, och helt enkelt inte orka stå upp och äta den tid som krävs för att kunna bli mätt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tossefarmor

  • Gäst
SV: få upp get i vikt
« Svar #6 skrivet: 30 dec-14 kl 09:36 »
Att man inte skulle ge dem hela korn, lärde jag mig på jordbruksutbildningen, men det kanske varierar.
Ja hon bajsar regelbundet, och har fin avföring.
Hon har inte haft någon killing sedan fyra år till baka, och bildar inte heller jungfrumjölk.
Skall ta och testa om hon har cae.
Klövar och ben är okej.
Där jag köpte getterna, får killingarna gå och dia på mamman i ungefär någon vecka, och då har dom ju fått i sig viruset.
Hon står och går omkring, så hon får äta det hon skall.

Tack för att ni försöker hjälpa mig. Skall ge henne hela spannmål i stället.

 

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: få upp get i vikt
« Svar #7 skrivet: 06 jan-15 kl 11:49 »
Har en get som är mycket mager. Just nu får hon ca 4 dl krossad havre en gång om dagen. Är det kanske bättre att ge henne två gånger/dag? Vad ger ni när ni behöver få upp en get i vikt?

Krossad säd passerar getternas mag/tarmsystem för snabbt och därför ska man ge hel säd, fick jag lära på en kurs med Kalle Hammarberg. Det är alltid bra att dela upp fodergivorna på ett par ggr/dag. Förutom de förslag som redan skrivits skulle jag ge geten lucern som finns som stråfoder och pellets.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: få upp get i vikt
« Svar #8 skrivet: 05 mar-15 kl 20:27 »
Den jordbruksutbildningen skulle jag nog vilja komplettera med lite specialutbildning om just getter.  Exempelvis det Kalle Hammarberg lär ut; han kan getter.  (Handlade lektionen möjligen om kor?  Kor och getter är inte särskilt lika.)

  Dessvärre får jag mest tankar om CAE på din vän.  Men så länge hon inte verkar lida, gör det väl inte så mycket hur hon ser ut.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ännu Levande

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: få upp get i vikt
« Svar #9 skrivet: 01 maj-15 kl 15:24 »
Kanske Du berättat det och jag missat, men har hon saltstenar (Viltsten och Får med koppar, samt ren NaCl och mineral-foderblock? Inte bara geten behöver mineraler utan även alla mikrober i vommen annars blir det inte näring av maten geten äter!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: få upp get i vikt
« Svar #10 skrivet: 01 maj-15 kl 19:06 »
Usch, nu kom jag att tänka på selenbrist.  Men då är det musklerna som förminskas, inte själva geten.  Selenbrist är dock enkelt att bota, selenpreparat finns i Bonnabutiken.  Dock måste man se upp, för just selen går även att överdosera.

Hur har det förresten gått, tossefarmor, har du hittat något uppslag?

Och välkommen till Gettavlorna, Ännu Levande!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser