Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  annorlunda mat?  (läst 27130 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
annorlunda mat?
« skrivet: 18 jan-10 kl 23:08 »
vad är det konstigaste ni har ätit?
börjar med mig själv:

kokt padda inte så gott ... :P

myrägg helt ok...

stackmyror smakar som sura karameller ;D
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: annorlunda mat?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-10 kl 23:18 »
Komage ser kul ut i soppa - lite som "grön ryamatta via mixern" smakde väl inget ..alls :-\
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lucie

  • Gäst
SV: annorlunda mat?
« Svar #2 skrivet: 08 feb-10 kl 19:26 »
Torsktungor har jag ätit på en restaurang i Norge.... riktigt gott!

Först trodde jag det var filé de menade men nej - det var tungan och de var inte så små så det måste varit rejäla torskar...

dazza

  • Inlägg: 83
  • bless the swedish summer.
    • Västergötland
SV: annorlunda mat?
« Svar #3 skrivet: 08 feb-10 kl 20:03 »
Stekta kyckling fötter och det var ganska gott :) lite segt och krispigt på samma gång.

Surströmming som var en av dom första "delikatesserna" jag fick äta när jag kom till Sverige  :-X  idag gillar jag det man kan inte vänja mej vid doften(kan någon det?) så för mej är surströmming konstigt ;)

Haggis kommer jag ALDRIG mer äta.det var bara too much!

Witchetty grub en larv som finns i Australien som man brukar sätta på spett och grilla men även äta levande. smaken? mmmm jag tog en tugga och svalde så fort jag kunde och försökte förtränga att jag just ätit en fet larv  :-\
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: annorlunda mat?
« Svar #4 skrivet: 08 feb-10 kl 20:08 »
Det skummaste jag nånsin ätit var en slags paj/tårta som var både söt och salt. Den hade alltså skinka och oliver, men var söt....den var obeskrivligt äcklig. Jag var typ 13, och mamman till killen jag var dödskär i bjöd, så jag åt varenda tugga...saker man gör för kärlekens skull!  o:)

Från djurriket: chinchulines =grillade (ko?)tarmar

Supergott!
« Senast ändrad: 08 feb-10 kl 20:11 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Juniperus

  • Gäst
SV: annorlunda mat?
« Svar #5 skrivet: 08 feb-10 kl 20:41 »
vita skalbagslarver riktigt gott, smakar lite sött. Torkad vattengråsugga smakar som räkor med en något dyig smak. Snok smakar inte gott då det utsöndrar ett illaluktande sekret. Mink smakade inte heller speciellt gott, tror dock jag råkade spräcka någon körtel, smakade som hamster luktar.

Getinglarver mums

Johannes

  • Gäst
SV: annorlunda mat?
« Svar #6 skrivet: 08 feb-10 kl 20:42 »
Det var väl oxtunga som var ganska vanligt-smakade just ingenting.
Bläckfisk var mest segt.
Myror smakade bra-lite lätt stekta borde kunna vara en delikatess.
Räkor var välsmakande-alltid.
Hummer var mer en lyxartikel än en rejäl måltid.Mycket som gick bort där så att säga.
Surströmming har jag sluppit.

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: annorlunda mat?
« Svar #7 skrivet: 08 feb-10 kl 20:56 »
älgmule, älgtunga... konstigt nog, för mig som inte äter kött :) men gott. salt, gott.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: annorlunda mat?
« Svar #8 skrivet: 08 feb-10 kl 22:21 »
alligator - smaskens
rattlesnake - smaskens
baggtestiklar - mjaa ätbart, men vi har inte sparat efter den gången..
kokade fårskalle - ingen höjdare..
sniglar - skitvidrigt
bläckfisk - friterat smaskens, stekt = gummi..
rökt torkad bäver - very nice
« Senast ändrad: 08 feb-10 kl 22:51 av Annika Johansson »

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: annorlunda mat?
« Svar #9 skrivet: 08 feb-10 kl 22:40 »
Rökt älghjärta, kanske inte är konstigt, vem vet? Men jag har inte hört att någon annan ätit det, och vi har inte ätit det fler gånger, det var svärfar som testade en gång efter älgjakten. Jag har för mig att det var gott!

Myror (eller rättare sagt myra) har jag ätit en gång för några år sedan, rå i skogen, som en följd att mina barn, då rätt små, sa att du vågar inte... Kom på med sur myra i munnen att det kanske inte var så smart som småbarnsförälder att göra en sån sak, är inte alltid så mogen mamma...

Memma... jag vet, är man av finskt påbrå är inte memma alls konstigt. Jag hör inte dit, jag tyckte memma var superskumt, såg ut som kolasmet, mums, men smakade kall och bränd brunsås...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: annorlunda mat?
« Svar #10 skrivet: 08 feb-10 kl 22:45 »
Urlakad kokt skägglav . Såg ut som slemmig gelejello någonting . Smakade som skitig disktrasa  .
Ingen höjdare .

Hade gärna bytt mot rökt älg eller ren hjärta .

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: annorlunda mat?
« Svar #11 skrivet: 08 feb-10 kl 22:53 »
Bisamråtta tillagad i lergryta. Gott! Mina matgäster gillade det innan jag avslöjade vad det var ::)   

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: annorlunda mat?
« Svar #12 skrivet: 08 feb-10 kl 23:43 »
bisamråtta? var får man tag i en såna?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: annorlunda mat?
« Svar #13 skrivet: 08 feb-10 kl 23:47 »
bisamråtta? var får man tag i en såna?
finns vilt i norra sverige
Fjäderfän och kaniner

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: annorlunda mat?
« Svar #14 skrivet: 08 feb-10 kl 23:48 »
där ser man  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

regnpipan

  • Gäst
SV: annorlunda mat?
« Svar #15 skrivet: 19 feb-10 kl 12:23 »
Surhaj smakar sisådär.
Locro är en soppa gjord på strimlad komage+tarmar och majskorn, ok men lite fadd. Kompisen kallar den för "tarmluddssoppa".

Loke

  • Inlägg: 69
  • Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
SV: annorlunda mat?
« Svar #16 skrivet: 23 feb-10 kl 14:17 »
Bushmeat är INTE gott. (apahjärna)
dock så går valkött i en ragu ganska bra^^
Råtta, mus och mulvad =Njaaa...
Myror.. dom bits.
fluglarver = Maggots - smakar som det dom äter i stort sett..

Bäversvans är jävligt gott dock. Åt det hos min moster i kanada en gång. trodde inte henne först när hon berättade vad det var.. :o ::)
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: annorlunda mat?
« Svar #17 skrivet: 23 feb-10 kl 14:26 »
mus  =Njaaa...

mus e gott tycker jag ;D
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

  • Gäst
SV: annorlunda mat?
« Svar #18 skrivet: 24 feb-10 kl 08:52 »
fluglarver = Maggots - smakar som det dom äter i stort sett..

det gäller ju ganska mycket, eller i alla fall att smaken påverkas av fodret.

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: annorlunda mat?
« Svar #19 skrivet: 24 feb-10 kl 08:58 »
Rått valkött doppat o soja.. njea..så där. Och en rejäl Wiskey till det ;D lika äckligt :P sorry alla wiskey lovers!

Rå sjöborrerom.. salt salt salt.. inte gott.. :-X
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, köksträdgård, Mikael Jalonen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser