Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fick ett mail  (läst 4955 gånger)

Allin

  • Gäst
Fick ett mail
« skrivet: 02 mar-11 kl 19:37 »
I detta mail varnas det för en Norsk kvinna som nyss flyttat till Sverige.
Hon har flertalet domar på sig pga av djurplågeri av mycket allvarlig art. Hundar o hästar.
Kvinnan använder sig tydligen av olika namn när hon skaffar djuren.
Tydligen vältalig o verkar kunna djur. Vill tydligen ha omplaceringsdjur.
Nu min fråga.' Ska jag lägga ut detta här ?
Bild o namn. Nuvarande bostadsort.

I mailet finns också en länk till en blogg som någon startat . Där har de samlat information i form av domar o bilder. Mycket ! vidriga bilder !
 
Att jag frågar är för att jag känner mig kluven. Vill att detta kommer fram här eftersom många här köper o säljer djur osv.
Samtidigt så vet jag inte om det är ok att lägga ut så detaljerad information ?

En variant är ju att jag lägger detta under hästar o arbetshundar o så får folk pma mig om länke`n?
(Vilket jag gör nu)

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Fick ett mail
« Svar #1 skrivet: 02 mar-11 kl 19:57 »
googla på "norsk kvinna med djurförbud" se vad du hittar...................... :-\

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Fick ett mail
« Svar #2 skrivet: 02 mar-11 kl 19:59 »
du kan ju kolla här med!                         

                                                     http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105757.0

Housepainter

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Fick ett mail
« Svar #3 skrivet: 02 mar-11 kl 20:03 »
Snälla, varför postar du samma meddelande i två olika trådar?

Ang ämnet så är det ju inget vidare. Hoppas att hon inte har djur nu.
Söker hus att hyra i trakten omkring Borås. Lite mark att odla på får gärna finnas.
En plätt mark för odling är också av intresse.

Allin

  • Gäst
SV: Fick ett mail
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 20:04 »
Ok, det har jag missat helt. Tack.

Allin

  • Gäst
SV: Fick ett mail
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 20:07 »
Snälla, varför postar du samma meddelande i två olika trådar?

Ang ämnet så är det ju inget vidare. Hoppas att hon inte har djur nu.

Jag har postat det i tre trådar  ;)
Varför, jo för att alla inte läser ljugarbänken och kanske inte heller trådar som inte rör det djur man är intresserad av.
Jag läser tex sällan hästtrådar.
Och hade tydligen missat en redan existerande tråd om den här kvinnan.
Tyckte att det här var så vidrigt att jag ville varna er. Hade ingen aning om det tidigare.

Kawachi

  • Inlägg: 442
  • Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: Fick ett mail
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 20:22 »
Snälla, varför postar du samma meddelande i två olika trådar?

Ang ämnet så är det ju inget vidare. Hoppas att hon inte har djur nu.

Enligt uppgift så ska hon ha några hundar nu också, bor bara några km från mig :-\ men jag har inte träffat på henne själv- tack och lov ;)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Fick ett mail
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 20:35 »
Jag startade en tråd om detta tidigare. Hon letar efter hundar av olika raser.
Finns mycket info om henne på facebook där hon också har ett konto.

Det här är en kvinna man bör varna om till så många som möjligt.
Det borde också väcka en del politiska frågor. Det blir allt lättare att flytta innom hela EU ESS men lagar sträcker sig sällan över gränserna. Det är ett problem på många sätt men främst vid djurhållning.

Vad jag hört är det här inte första gången folk med djurförbud i Norge flyttar till Sverige och vise verse. I det nya landet krävs nya lagbrott innan myndigheter kan ingripa.

SKK har tack och lov inte godkänt hennes kennel dock, det bör ju väcka varningstecken hos seriösa valpköpare. Vi får i alla fall hoppas det.

Självklart får ingen trakasera henne men sprid infon vidare och gör det ni kan för att väcka frågan. Maila politiker, djurskyddsförbund, kennelklubbar etc. Om tillräckligt många ställer krav kommer förhoppningsvis frågan tas upp på högre nivåër.

Det är inte bara djurhållning det här problemet gäller.
EX.
Min mamma opererades av en norsk läkare som blivit dömd 47 ggr i rätten i Norge pga slarv och felbehandlingar. Den här ortopedkirurgen kunde utan problem få jobb i Sverige och jobbar kvar där än då hon måste begå nya misstag och nya brott innan man i Sverige kan återkalla hennes licens. Kan ju lugnt säga att operationen mamma fick var extremt dåligt utförd och det gav henne många konsekvenser under en lång tid.

Allin

  • Gäst
SV: Fick ett mail
« Svar #8 skrivet: 03 mar-11 kl 10:44 »
Tycker att det du tar upp Just_me är en viktig sida av saken.
Samarbete över gränserna när det gäller sådana här saker.
Har du någon aning om huruvida det arbetas med den saken på något vis ?

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Fick ett mail
« Svar #9 skrivet: 03 mar-11 kl 11:22 »
Tycker att det du tar upp Just_me är en viktig sida av saken.
Samarbete över gränserna när det gäller sådana här saker.
Har du någon aning om huruvida det arbetas med den saken på något vis ?

Allvarligare brott arbetas det effektivt med vad jag fått höra av de jag pratat med. Men den här typen av saker har ingen prioritet. Det är inte ens på tapeten och inga förslag har lagts av något parti.
Jag tror det behövs ett ökat tryck från allmänheten innan de tar tag i saken. Det behövs ju i hela EU/ESS. Öppnare gränser har inte bara fördelar :(

Allin

  • Gäst
SV: Fick ett mail
« Svar #10 skrivet: 03 mar-11 kl 11:35 »
Just_me, Ja men då kanske man skulle kunna använda sig av det här fallet som ju är rätt väl dokumenterat . Och tydligen fått stor spridning på nätet.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Fick ett mail
« Svar #11 skrivet: 03 mar-11 kl 11:41 »
Just_me, Ja men då kanske man skulle kunna använda sig av det här fallet som ju är rätt väl dokumenterat . Och tydligen fått stor spridning på nätet.

Ja, det kan man, det är bara börja maila till lokala politiker, kennelklubbar, media etc.
Jag har inte riktigt orkat, lägger en del tid på en annan fråga men ska sätta mig och skriva ihop ett mail tänkte jag.
I Sverige har vi ju faktiskt privilegiet att kunna nå våra politiker lätt. Synd att det inte utnyttjas mer bara.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Fick ett mail
« Svar #12 skrivet: 03 mar-11 kl 11:42 »
Vi har kontaktat Länsstyrelsen, de har varit där men hittade inget att anmärka på (i dagsläget), de vet dock om situationen och kommer att hålla koll.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Fick ett mail
« Svar #13 skrivet: 03 mar-11 kl 11:43 »
Vi har kontaktat Länsstyrelsen, de har varit där men hittade inget att anmärka på (i dagsläget), det vet dock om situationen och kommer att hålla koll.

Tragiskt att det ska behöva hända igen innan hon får djurförbud i Sverige med.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Fick ett mail
« Svar #14 skrivet: 03 mar-11 kl 11:44 »
Mmm.. kan tillägga att hon satt upp lappar i byn där hon vill köpa frysbox, för er som känner till hennes historia vet ni vad hon haft dem till förut...
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Fick ett mail
« Svar #15 skrivet: 03 mar-11 kl 11:45 »
Mmm.. kan tillägga att hon satt upp lappar i byn där hon vill köpa frysbox, för er som känner till hennes historia vet ni vad hon haft dem till förut...

ARGH?! Skämtar du? Måste ju vara nån som driver med henne? Så dum kan hon ju inte vara....

Allin

  • Gäst
SV: Fick ett mail
« Svar #16 skrivet: 03 mar-11 kl 11:52 »
Just_me jag ska också göra det o sprida det runt så att fler tar sig för.

Djurskydd, jag undrar hur "folk på byn" bemöter henne, handskas med att ha en sådan person i närheten ?

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Fick ett mail
« Svar #17 skrivet: 03 mar-11 kl 11:55 »
Det är min väns vän som bor i byn och skickat dit Länsstyrelsen när jag mailade för några veckor sedan efter att ha sett att hon flyttat dit, så det verkar inte ha spritt sig på byn ännu enligt vad jag kan förstå, men det räcker ju med att några får reda på det och börjar prata... kvinnan bor ju rätt isolerat så jag vet inte i vilken utsträckning hon kommer i kontakt med de i byn.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Allin

  • Gäst
SV: Fick ett mail
« Svar #18 skrivet: 03 mar-11 kl 11:58 »
Läste en artikel där någon fritagit den hund hon hunnit skaffa sig. Skedde förra året.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Fick ett mail
« Svar #19 skrivet: 03 mar-11 kl 12:02 »
Jo jag har sett det. Men som jag förstått har hon några djur just nu (hästar och hund tror jag) men de var välskötta och i fint skick.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 2 användare
Be, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser