Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aloe-vera, "äkta" vilken?  (läst 5504 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
Aloe-vera, "äkta" vilken?
« skrivet: 22 maj-08 kl 15:08 »
Jag har 2 typer av dessa. Båda har sagts vara "äkta". från den ena är "slemmet" färglöst och från den andra så blir det rätt starkt gulbrunt i kontakt med luft. Båda är prickiga som små men en typ är gracilare och verkar behålla prickarna hela tiden. Det är den som är färglös. Smaken på den gula (brukar inte äta, bara som prov) är starkt bitter. Den färglösa mera "menlös" Vilken är då "äkta"? ???

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Aloe-vera, "äkta" vilken?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-08 kl 15:29 »
Hejsan1
Den medicinska Aloen heter Aloe Barbadensis. Den har en genomskinlig ofärgad gelé i bladen. Smakar i princip ingenting. Bästa medicinska effekt uppnås först när plantan är tre/fyra år. Om du går in på min hemsida, så har jag en bild av min Aloe där.
MVH GuGu

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Aloe-vera, "äkta" vilken?
« Svar #2 skrivet: 23 maj-08 kl 15:26 »
Tack för bilden. Så ser den "gracilare" ut. men å andra sidan så är den kraftigare ca.10 år. den får heller inte så himla många ungar hela tiden.De har lite olika växtsätt. Tycker i och för sig att den äldre har blivit "gulare" i växtsaften med åren. Kan man slänga den med gott samvete tror du, den är magnefik och ståtlig. och borde stå i ett skyltfönster. Men man kan ju inte spara på allt. ;D

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Aloe-vera, "äkta" vilken?
« Svar #3 skrivet: 25 maj-08 kl 12:46 »
Är det svårt att få tag i den riktiga Aloen?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Aloe-vera, "äkta" vilken?
« Svar #4 skrivet: 17 jul-08 kl 22:09 »
Jag säljer Aloeplantor. Mina förökar sig som sjutton. Hör bara av dig om du vill ha, så kan jag skicka rotade skott till dig. Skotten kostar från en tia upp till en hundring. + porto
MVH GuGu

Fjällmor

  • Inlägg: 17
    • Lappland
    • Hemma
SV: Aloe-vera, "äkta" vilken?
« Svar #5 skrivet: 21 jul-08 kl 22:51 »
Hej!

Jag köper gärna Aloeplantor av dig!  :D

Var vill du ha "beställningen" ?  ;)

/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till min vedspis!

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Aloe-vera, "äkta" vilken?
« Svar #6 skrivet: 26 jul-08 kl 09:39 »
Beställningar av Aloe eller ägg, kan göras via mail, på min hemsida......
Du är så välkommen att höra av dig
MVH GuGu

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Aloe-vera, "äkta" vilken?
« Svar #7 skrivet: 04 aug-08 kl 09:15 »
Hej!
Jag är också intresserad av aloeveraplanta... Vad har du för spännande örter till salu föresten?

Mvh Linda Färnevik
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Aloe-vera, "äkta" vilken?
« Svar #8 skrivet: 04 aug-08 kl 23:46 »
Hejsan!
Just nu finns det 7 sorters myntha och salvia, till salu, i kryddträdgården. Plantorna kostar 30:-/st + porto
För övrigt så har det varit ett dåligt år för växtligheten. Vid intresse, så finns alla uppgifter på min hemsida, som finns i profilen.
MVH GuGu

Mariette Rydh

  • Inlägg: 1
SV: Aloe-vera, "äkta" vilken?
« Svar #9 skrivet: 26 mar-22 kl 18:54 »
Vilken är din hemsida?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Aloe-vera, "äkta" vilken?
« Svar #10 skrivet: 26 mar-22 kl 21:24 »
Notera att GuGu's senaste inlägg i tråden är snart 14 år gammalt, och det är över 8 år sedan hon sist var inloggad på forumet. Så det hela kanske inte är så aktuellt längre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser