Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köpa metanol?  (läst 33459 gånger)

Theladon

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
Var köpa metanol?
« skrivet: 19 apr-08 kl 18:26 »
Laborerar en del med att framställa biodiesel m.h.a. begagnad frityrolja och E85.

Dock är det en del problem behäftade med att använda E85 istället för metanol som "originalreceptet" föreskriver.

Har haft problem med att hitta en bra källa för metanol nära mig.

Någon som vet var man kan få tag på det i lite större mängder i västergötland?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Var köpa metanol?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-08 kl 19:00 »
Jag trodde metanol var giftklassat, men tydligen får även privatpersoner köpa. Se länk: http://www.u.lst.se/u/amnen/Miljo/Att+s%C3%B6ka+tillst%C3%A5nd/kemikalietillstand.htm

Jag vet inte hur villiga kemikaliegrossisterna är att sälja exempelvis ett fat, du får väl kolla.

En annan väg kan ju vara att gå via speedway-klubbarna och höra hur de får fatt i metanol.

Edgar

fredda

  • Inlägg: 150
  • Timmerman
    • Jämtland
SV: Var köpa metanol?
« Svar #2 skrivet: 26 apr-08 kl 01:26 »
jag köpte från en rc-hobby butik.
100:-/5L

morgankane

  • Inlägg: 37
SV: Var köpa metanol?
« Svar #3 skrivet: 17 maj-08 kl 15:36 »
Finns ett företag i Malmö som kan kanske kan köpa 200 liters fat, men de vill helst sälja större volym. Jag har tyvärr glömt namnet, men leta på kemi/kemikalier.  Men Malmö är väl rätt lång unna dig.....

Jag planerade göra biodiesel själv, men att ha 200 l metanol i garaget i ett villaområde var inte att tänka på.  Glöm inte at metanolångor är giftiga, så du måste ha god ventilation, och helst återvinning av metanolen för att reducera dina produktionskostnader.

ardagan

  • Inlägg: 51
    • Ångermanland
    • HeLe Gård
SV: Var köpa metanol?
« Svar #4 skrivet: 15 aug-08 kl 18:14 »
Statoil säljer metanol i 200l fat för 17,05 sek per liter.

Leifw

  • Inlägg: 13
SV: Var köpa metanol?
« Svar #5 skrivet: 15 aug-08 kl 18:43 »
Vilka var problemen med att använda E85?

Theladon

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
SV: Var köpa metanol?
« Svar #6 skrivet: 16 aug-08 kl 15:05 »
Vilka var problemen med att använda E85?

Dels blir tydligen inte processen lika säker  om man använder etanol istället för metanol och dels innehåller E85 minst 15% bensin.

Leifw

  • Inlägg: 13
SV: Var köpa metanol?
« Svar #7 skrivet: 16 aug-08 kl 20:13 »
Säker som huset i ljusan låga eller säker som dålig kvalite på biodieseln?

Theladon

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
SV: Var köpa metanol?
« Svar #8 skrivet: 31 aug-08 kl 16:03 »
Hej

Ursäkta mitt otydliga svar.

Det handlar om kvaliteten på biodieseln

Separationen blir tydligen mycket osäkrare med etanol än med metanol och det verkar vara en del tveksamhet runt vad bensininnehållet har för betydelse.
S.k. E85 innehåller ju tydligen MINST 15% bensin men det kan vara betydligt mer beroende på sesong eller dagshumör.

Har inga direkt vetenskapligt belagda svar att komma med eftersom jag inte direkt är nån kemist själv.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Var köpa metanol?
« Svar #9 skrivet: 29 sep-08 kl 23:03 »
swedhandling.com säljer i 5 till 800 liters.

Kontoret och lager i Norrköping.
« Senast ändrad: 29 sep-08 kl 23:07 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Var köpa metanol?
« Svar #10 skrivet: 19 nov-08 kl 13:38 »

Någon som vet var man kan få tag på det i lite större mängder i västergötland?


På:
http://www.oilpress.com/biodiesel-information-fran-skeppsta-maskin-ab.htm
Hittade jag dessa:

Försäljning av Metanol mm.
Swed Handling AB - Norrköping-Linköping
Tel. 011-24 84 84
Spårg. 9, Box 21, 60102 NORRKÖPING

Produktnamn Företagsnamn
METANOL AB ALFORT & CRONHOLM
METANOL BRENNTAG NORDIC AB
METANOL SUNCHEM AB
METANOL MASENS KEMISK TEKNISKA AB
METANOL UNIVAR AB
METANOL SKÅNE HOBBY AB
METANOL JAMS AB
METANOL GÖTEBORGS TERMOMETERFABRIK AB
METHANOL HELM SKANDINAVIEN A/S
METANOL ISOCHEM AB
METANOL SOLVECO CHEMICALS AB
METANOL SWED HANDLING AB
METANOL SIGMA-ALDRICH SWEDEN AB
METANOL SKANDINAVISKA GENETEC AB
METANOL VWR INTERNATIONAL AB
METANOL SVENSKA STATOIL AB
METANOL SKÅNE HOBBY AB
METANOL TAMRO MEDLAB AB
METYLALKOHOL BERGMAN LABORA AB
METANOL KEMEK AB
METANOL THORD OHLSSON KEM PROD AB
METANOL AB ALFORT & CRONHOLM


Kanske är Göteborg som är mest lämpligt geografiskt för oss.

/benke

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Var köpa metanol?
« Svar #11 skrivet: 19 nov-08 kl 22:45 »
Det blir ju till att börja med en helt annorlunda kemisk process om man förestrar oljan med etanol från E85 i stället för metanol. Slutprodukten kallas då REE, och inte RME.

Bensininnehållet i E85 är 12,5 % på sommaren och 22,5 % på vintern, sedan finns det också med några procent MTBE, denatureringsmedel och diverse tillsatser för att blandningen ska bli kemiskt stabil. Detaljer om vad E85 innehåller hittar man i produktdatabladen som finns att ladda ner från mackkedjornas websiter.

Det finns enkla metoder för att skilja bort bensinen från E85, men tyvärr stannar MTBE och de andra otrevligheterna kvar i etanolen. Se vidare här för beskrivningar, samt länk till metod för att mäta bensinhalten i E85.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1728

En sak man alltid måste se upp med när man köper metanol är hur ren den är. Billig metanol av s k teknisk kvalitet innehåller ofta en hel del organiska syror och andra otrevligheter som dels gör den korrosiv (det är därför som metanol ofta levereras i rostfria fat) och dels kan störa förestringen om man ska använda den till att göra RME. Den metanol som säljs som t ex modellflygbränsle eller för motorsportbruk brukar, eller borde åtminstone, vara bättre. Men då drar priset gärna iväg också. Om man ska köpa billig metanol så bör man ha tillräckliga kemikunskaper och labbresurser för att kunna analysera den och bedöma om det finns några otrevligheter i den som kan ställa till problem för RME-tillverkningen. Eller också köper man så stora partier att man kan begära analysprotokoll från leverantören för varje sändning, fast även då bör de egna kemikunskaperna räcka till för att kunna tolka protokollet.

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Var köpa metanol?
« Svar #12 skrivet: 24 nov-08 kl 14:45 »
En sak man alltid måste se upp med när man köper metanol är hur ren den är. Billig metanol av s k teknisk kvalitet innehåller ofta en hel del organiska syror och andra otrevligheter som dels gör den korrosiv (det är därför som metanol ofta levereras i rostfria fat) och dels kan störa förestringen om man ska använda den till att göra RME. Den metanol som säljs som t ex modellflygbränsle eller för motorsportbruk brukar, eller borde åtminstone, vara bättre. Men då drar priset gärna iväg också. Om man ska köpa billig metanol så bör man ha tillräckliga kemikunskaper och labbresurser för att kunna analysera den och bedöma om det finns några otrevligheter i den som kan ställa till problem för RME-tillverkningen. Eller också köper man så stora partier att man kan begära analysprotokoll från leverantören för varje sändning, fast även då bör de egna kemikunskaperna räcka till för att kunna tolka protokollet.

Bra info torbjorn! Det är nog lätt att låta sig "förledas/förföras" av alla DIY sidor & youtubeklipp som florerar på webben.

Jag börjar ångra min lättsinniga inställning till kemilektionerna man hade i plugget.
Tur att vi har internet och forum likt det här nuförtiden.

/b

Theladon

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
SV: Var köpa metanol?
« Svar #13 skrivet: 24 nov-08 kl 22:30 »
Med tanke på min nivå på kemikunskaper tror jag att jag ger fan i det här och köper en cykel istället.. :P

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Var köpa metanol?
« Svar #14 skrivet: 25 nov-08 kl 07:52 »
Det finns en del parametrar som krånglar till det.
Nyligen läste jag att bakterier och algtillväxt kan bli en hake också :(

Vi kanske skulle pröva att slå ihop våra påsar när värmen kommer tillbaka?
Du och jag Theladon är ju "granngubbar" i Vårgårda  :)
Jag bor 3 km sydost tätorten.

/benke

Theladon

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
SV: Var köpa metanol?
« Svar #15 skrivet: 25 nov-08 kl 12:28 »
Se på f_n.. :D


Ja..då får vi väl kanske försöka göra en gemensam insats..

Största problemet just nu är att jag inte har nåt varmt utrymme att vara i.

Försök hantera frityrolja när det är under +10 :p

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Var köpa metanol?
« Svar #16 skrivet: 25 nov-08 kl 13:25 »
Jo, det här lämpar sig nog bättre som sommarprojekt, (saknar varmutrymme jag också).

Tvi f**n för att slabba med olja som liknar tjära.
Å hustrun skulle garanterat få spader om man skulle vilja söla i torpet ;)

Vi hörs/skrivs sedan.
/b

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Var köpa metanol?
« Svar #17 skrivet: 01 jan-09 kl 23:19 »
Prova att leta rätt på sunoco (eller sonoco ??) racing fuel i Malmö..... De säljer både i fat o dunk och skickar med lastbil.

Lars A

Hinken Hill

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
SV: Var köpa metanol?
« Svar #18 skrivet: 30 jun-11 kl 23:55 »
Låt säga att man har ren etanol och inte e85. Går det att köra efter orginalreceptet.

Hinken Hill

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
SV: Var köpa metanol?
« Svar #19 skrivet: 01 jul-11 kl 18:53 »
Nån som vet?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Var köpa metanol?
« Svar #20 skrivet: 01 jul-11 kl 19:27 »
Sök efter

rapeseed ethanol biodiesel methanol

Så kommer du finna recept, men det varnas för att det är svårare att göra etyestrar än vad det är att göra metylester

http://journeytoforever.org/ethanol_link.html#ethylester

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Var köpa metanol?
« Svar #21 skrivet: 01 jul-11 kl 20:58 »
Kom ihåg att om man ska lyckas med att tillverka RME eller REE så är det inte så "bara" som att följa ett recept. Det krävs både teoretiska kemikunskaper, praktisk erfarenhet från kem-tekniskt arbete och inte minst fingertoppskänsla för att produktionen ska gå bra. Annars brukar det bara sluta med att man lägger ner en massa tid och förstör råvaror till ingen nytta.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Var köpa metanol?
« Svar #22 skrivet: 08 aug-11 kl 00:18 »
Inte en aning, jag har inte funderat på det alls eftersom etanolen tar åt sig vatten på ett helt annat vis (värre) än metanolen........... Svårare att komma över (o inte så lätt att göra) är det med.......... Jag har för mig att jag läste något om etyelstertillverkning på journeytoforever.org nån gång........

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Var köpa metanol?
« Svar #24 skrivet: 08 aug-11 kl 17:41 »
Det kan ju lösas, etanol bildar en azeotrop med vatten som då har lägre kokpunkt än den rena etanolen varför det är svårt att destillera etanol till mer än 94,6 procent etanol och resten vatten.

När man återvinner lösningsmedel så destillerar man etanolen med tillsatts av trikloretylen som då tar upp vatten så att man kan destillera till mer än 95% - det är därför som man skiljer på finsprit (95%) och t-sprit (96% eller mer).

Tri är lite svårt att få tag i numera men någon annan kemikalie som tar upp vatten och som har högre kokpunkt än 78 grader borde funka bra.

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Var köpa metanol?
« Svar #25 skrivet: 19 sep-21 kl 19:57 »
Gammal tråd men fortfarande aktuell. Var kan man skaffa vanlig metanol,alltså inte sån som används i dragracing o.dyl. Dieselpriset är långt över smärtgränsen så det är dags att damma av kemiexamen och göra RME, så kallad biodiesel.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Var köpa metanol?
« Svar #26 skrivet: 19 sep-21 kl 21:39 »
Prova att googla på (utan citationstecken) "metanol produktdatablad" . De träffar du får då, är till allra största delen hos svenska firmor som verkligen säljer metanol.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Var köpa metanol?
« Svar #27 skrivet: 19 sep-21 kl 21:59 »
Gammal tråd men fortfarande aktuell. Var kan man skaffa vanlig metanol,alltså inte sån som används i dragracing o.dyl. Dieselpriset är långt över smärtgränsen så det är dags att damma av kemiexamen och göra RME, så kallad biodiesel.
Vad ska du köra på RMEn?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Var köpa metanol?
« Svar #28 skrivet: 02 feb-22 kl 23:29 »
Jag har testat att göra biodiesel, då en av mina hobbys är kemi.
Det var för mig en ganska enkel process som gav ett gott utbyte.
Metanolen fick jag av en kollega som kör dragracing.
Vad gör jag med glycerolen som också bildades??

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Var köpa metanol?
« Svar #29 skrivet: 03 feb-22 kl 07:58 »
Kolla om nån som tillverkar tvål, hudkrämer mm vill ha glycerol och kanske t o m kan betala för den.
Den går också att blanda i vatten för frostskydd, t ex i värmesystemet i ett hus som ska kallställas.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Var köpa metanol?
« Svar #30 skrivet: 03 feb-22 kl 14:12 »
Bara registrera dig som tillverkare enligt REACH och skaffa dermatologiska kvalitetsintyg så kommer du väcka glädje hos mången inköpare i de branscherna.... :)

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Var köpa metanol?
« Svar #31 skrivet: 24 mar-23 kl 03:55 »
Vad ska du köra på RMEn?

Jag kör en Opel Combo -06

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Var köpa metanol?
« Svar #32 skrivet: 24 mar-23 kl 05:21 »
kapsyl !inte funderat på  skippa methanol är ganska aggresiv mot oringar & bränsleslangar i många%, de blir inte bra ändå kanske om du har diesel värmare motorn varm så fort de är raps    är de inte nåt bra för motorn spär ofta motoroljan sotar mm , om du startar& stannar((dubbla tankar ))  diesel (hvo kanske också ,  om den blandar sig ordentligt m raps funkar hvo  , men de finns köpa methanol i fat ,utan mehanol måste de vara viss % diesel i blandningen  ,, hade du en opel combo?   är  en commonraildiesel om  de lilla fiat  (1,3 liters motor) fanns väl en 1,7 l också ant äldre motor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 5 användare (1 dolda)
Tur-Johan, tuslus, Mahok, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser