Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAR slänger jag detta?  (läst 1028 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1634
    • -
VAR slänger jag detta?
« skrivet: 11 mar-23 kl 13:04 »
God middag!
Kartor med medicinpiller har ju ena sidan av metall; den andra av plast! Skall man slänga dem i "metallskrot" eller "plast-skrot?"

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

korren

  • Inlägg: 230
SV: VAR slänger jag detta?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-23 kl 13:23 »
Sök på "medicinkarta".

von tratt

  • Inlägg: 1765
    • Skåne
SV: VAR slänger jag detta?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-23 kl 14:48 »
"Innehåller mest plast och sorteras därför som plastförpackning" verkar vara det som gäller.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: VAR slänger jag detta?
« Svar #3 skrivet: 11 mar-23 kl 15:19 »
Nja, hushållssopor blir nog bäst. Plasten kommer inte att återvinnas och aluminiumskiktet är så tunt att det kostar mer än det smakar att skilja det från plasten om du lägger den i metallbingen.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: VAR slänger jag detta?
« Svar #4 skrivet: 11 mar-23 kl 19:05 »
Nja, hushållssopor blir nog bäst. Plasten kommer inte att återvinnas och aluminiumskiktet är så tunt att det kostar mer än det smakar att skilja det från plasten om du lägger den i metallbingen.
Håller med. Och om det verkligen var meningen att medicinkartor skulle sorteras efter det material som det är mest utav, skulle kartorna ha en märkning; alltså en lite trekant med en siffra som visar vilken sorts plast det är. Medicinkartor har ingen sådan märkning.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: VAR slänger jag detta?
« Svar #5 skrivet: 11 mar-23 kl 19:06 »
låter som icke återvinningsbart så det blir brännbart avfall. I min kommun är det röd påse och soptunna. de flesta plaster bränns oavsett så var den slängs spelar mindre roll. Själv har jag slutat sortera så noga efter ett besök på sopförbränningen där även hela containrar med sorterad plast från återvinningscentral matas in i systemet.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1634
    • -
SV: VAR slänger jag detta?
« Svar #6 skrivet: 11 mar-23 kl 19:56 »
Tack, mina vänner, för era svar!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: VAR slänger jag detta?
« Svar #7 skrivet: 13 mar-23 kl 00:10 »
Det är väl bara PE, PP och PET som återvinns i volymer som räknas, men det är nog bra att lämna den mesta plasten i plaståtervinningen så värmeverken kan ha den fraktionen att balansera energifattigt bränsle med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser