Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stopp i krävan eller något annat?  (läst 1559 gånger)

Lotta Stålberg

  • Inlägg: 6
    • -
Stopp i krävan eller något annat?
« skrivet: 22 jul-22 kl 11:02 »
Är nybörjare på höns, har bara haft de ca tre veckor. Har en höna som alltid varit bullig fram och mycket matglad, men nu imorse gick hon och drog upp benen och tryckte mot bröstkorgen och är lite låg.
Jag har masserat bröstkorgen på henne. Den är mjuk och vätskig, inga fasta klumpar känns.
Har även kräkt henne och det kom upp vattenmelon, en geting (!) och massa vätska.
Det känns även som om det läckte vätska genom huden på bröstet när jag kräkte henne.
Hon går nu avskilt från de andra utan tillgång till foder, men med vatten.

Kan det vara stopp i krävan eller något annat? Tips på hur jag kan göra så hon mår bra igen?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stopp i krävan eller något annat?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-22 kl 08:53 »
Stopp i krävan är inte min första tanke. Jag har heller aldrig "kräkt" en höna, de kräks ju inte av sig själva, så därför ser jag ingen anledning att åstadkomma kräkning.
En höna som drar upp benen kan ha ont i magen, t ex pga äggledarinflammation, om hon är i värpande ålder. Tyvärr är det inte lätt att få veterinärhjälp för sjuka höns annat än om det är på flocknivå, så en höna som lider brukar få hamna på huggkubben om hon inte blir frisk av sig själv.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lotta Stålberg

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Stopp i krävan eller något annat?
« Svar #2 skrivet: 23 jul-22 kl 11:39 »
Tack för svar! Helt novis på höns, så jag är glad för alla tips. Hon är ett år, och värper två ägg på tre dagar som regel. Kan det vara äggledarinflammation trots att hon värper helt normala ägg? Hon värpte ett igår vid lunch som såg helt ok ut och ett dagen innan. Hon står alltid upp när hon värper och har ett eget rede med fräsch och fin halm. Hon är den enda som börjat värpa i min flock.
Idag är hon något piggare och krävan är inte lika svullen. Har fått i henne lite vätska och hon verkar inte smärtpåverkad. Andningen är normal, och hon verkar njuta av att få massage på krävan. Jag avvaktar lite så får vi se hur hon mår under dagen.

Stopp i krävan är inte min första tanke. Jag har heller aldrig "kräkt" en höna, de kräks ju inte av sig själva, så därför ser jag ingen anledning att åstadkomma kräkning.
En höna som drar upp benen kan ha ont i magen, t ex pga äggledarinflammation, om hon är i värpande ålder. Tyvärr är det inte lätt att få veterinärhjälp för sjuka höns annat än om det är på flocknivå, så en höna som lider brukar få hamna på huggkubben om hon inte blir frisk av sig själv.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stopp i krävan eller något annat?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-22 kl 13:12 »
Hur går det? Hur mår hon?

En höna som har äggledarinflammation värper ofta ägg som är konstigt skrovliga eller missformade i skalet, om hon alls värper några ägg. På din senaste beskrivning låter det inte som om hon har äggledarinflammation.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lotta Stålberg

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Stopp i krävan eller något annat?
« Svar #4 skrivet: 26 jul-22 kl 20:23 »
Tack för att du frågar. Hon mår toppen! Hon var bara sugen på att ruva. ;D Nu är vi dock inte så sugna på kycklingar så vi försöker få henne att lägga ner det projektet, men hon är väldigt envis.
Jag lär mig, så nästa gång känner jag igen tecknen.
 
Hur går det? Hur mår hon?

En höna som har äggledarinflammation värper ofta ägg som är konstigt skrovliga eller missformade i skalet, om hon alls värper några ägg. På din senaste beskrivning låter det inte som om hon har äggledarinflammation.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stopp i krävan eller något annat?
« Svar #5 skrivet: 27 jul-22 kl 08:33 »
Gott att höra!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Noris

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Stopp i krävan eller något annat?
« Svar #6 skrivet: 06 mar-24 kl 15:46 »
Hej. Jag har fått tid hos blå stjärnan då en av min höna har problem med krävan . Hoppas få hjälp kan ev bli operation så hon får ut de som sitter fast.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Stopp i krävan eller något annat?
« Svar #7 skrivet: 07 mar-24 kl 09:00 »
Hej. Jag har fått tid hos blå stjärnan då en av min höna har problem med krävan . Hoppas få hjälp kan ev bli operation så hon får ut de som sitter fast.

Har du testat att massera? Ibland räcker det att göra det tre gånger per dag i 2-3 dagar. Det känns som tuggummi de fösta minuterna som sedan blir mjukare och mjukare och förhoppningsvis går det vägen.
Jag har ibland testat att kräka efter massage också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser