Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Okänd art.  (läst 4309 gånger)

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
Okänd art.
« skrivet: 16 jun-22 kl 22:26 »
Vi hade bigårdsträff 14/6 onsdags och jag traskade till klubbstugan på Forslunda på vägarna där som löper över åkrarna.
När jag tagit mig en bra bit av sträckan börjar fåglar av en art jag inte sett tidigare flyga upp från fältet och låta på sitt egna vis samt köra fintning från deras bon.
Tre par var det och den mest utmärkande teckningen är ett svart halsband storleken är en medelstor fågel inget utmärkande läte.

Har kollat mina fågelböcker samt https://www.fageln.se/alla-faglar.aspx utan framgång.
Planerat att kolla referensfågelboken på Stadsbiblioteket men missade att göra detta vid dagens besök.

Någon som har en aning om vad det är för fågelart?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Okänd art.
« Svar #1 skrivet: 17 jun-22 kl 15:46 »
Var de större eller mindre än en trast?
Kan du se om bona ligger på marken eller i träd?

Har de slätt huvud, eller har någon av dem en fjäderplym på huvudet?

Var den svartvit eller hade de fler färger?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Okänd art.
« Svar #2 skrivet: 17 jun-22 kl 15:53 »
Om det var en liten fågel och den såg ut som en talgoxe men svart och vitaktig så kan det ha varit svartmes eller lappmes om den hade en tydlig hak och halsmarkering.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Okänd art.
« Svar #3 skrivet: 18 jun-22 kl 00:10 »
Medelstor fågel som fintar vid bon på på fält så tänker jag på tofsvipa, men det är väl för uppenbart.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Okänd art.
« Svar #4 skrivet: 18 jun-22 kl 14:45 »
Medelstor fågel som fintar vid bon på på fält så tänker jag på tofsvipa, men det är väl för uppenbart.

Den tänkte jag också på men den är ju så vanlig att den måste finnas att hitta var som helst på nätet.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Okänd art.
« Svar #5 skrivet: 19 jun-22 kl 08:57 »
Det kanske kan vara Ljungpipare du såg ...
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Okänd art.
« Svar #6 skrivet: 24 jun-22 kl 23:53 »
Storleken är som en stare, lite större. Mindre än en storspov.
Det svarta halsbandet är så pass att två cm minst av halsen som är täckt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Okänd art.
« Svar #7 skrivet: 25 jun-22 kl 01:15 »
Det finns bara en enda fågelart, med "svart halsband", stor som en stare, som kan finnas i Västerbotten, och som häckar på marken, och det är Större Strandpipare. 

Den är inte endast bunden till havet (Östersjön), utan häckar också när större sjöar.

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Okänd art.
« Svar #8 skrivet: 25 jun-22 kl 23:27 »
Strandpipare är det inte och som sagt så har jag kollat mina fågelböcker och på nätet utan att hitta rätt.
Halsen är ljus och det breda svarta halsbandet är klart avgränsat på både hona och hane.
Ska försöka ta mig till stadsbiblioteket till veckan.

Trist när man ser fåglar utan att kunna artbestämma.
Hade en gul fågel som lyckades överleva några år här i motionsskogen, blixtsnabb svepte den fram mellan tallar och granar, hann knappt se hur den såg ut förrän efter ett antal träffar men lyckades inte hitta rätt på arten.
Får se om jag lyckas med dessa fåglar?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Okänd art.
« Svar #9 skrivet: 25 jun-22 kl 23:46 »
Du kanske kan hjälp oss som försöker hjälpa dig, genom att ge några fler detaljer:

Vad var det för biotop där du såg fågeln? vilka sorters växter? Nära kusten eller långt därifrån? Nära sjö/vattendrag? Fuktigt eller torrt område? Förutom halsbandet, vilken grundfärg på resten av fågeln? Verkade ha bo på marken? Ungefär hur lät fågeln när den varnade? Stor som en stare? Vilken grupp av fåglar verkade det vara? En vadare? En fink? En trastfågel? Annat?

Har du varit inne på Artportalen och sökt efter fynd av fåglar i området? Där kan du få reda på fåglar som observerats nära där du såg fågeln, och i synnerhet mer ovanliga arter är fågelskådarna noga med att rapportera.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Okänd art.
« Svar #10 skrivet: 26 jun-22 kl 06:22 »
Roskarl ?

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Okänd art.
« Svar #11 skrivet: 29 jun-22 kl 21:14 »
Fåglarna fanns på ren åkermark i närheten av en å.
Där även deras bon finns eller fanns.
Halsbandet består av ett tydligt avgränsat svart halsband runt hela halsen utan några som helst avvikelser.
Som att du tar ett svart isoleringsband och sätter runt halsen.
Stor som en storspov utan  långa näbben möjligt en aning mindre.

Har beställt några fågelböcker till närmsta bibliotek och ska leta vidare.
Artportalen hade inget som passade.
Återkommer när jag kollat igenom de fågelböcker jag beställt.
Finns referensböcker på stadsbiblioteket som bör kunna bistå mig när jag tar mig dit och samtidigt kommer ihåg att söka i dessa böcker.
Vilket jag missade vid senaste besöket!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Okänd art.
« Svar #12 skrivet: 29 jun-22 kl 21:25 »
Ja, stor som en storspov, det är ju betydligt större än en trast eller stare!

Det verka r som att det skulle vara en vadare alltså?

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Okänd art.
« Svar #13 skrivet: 29 jun-22 kl 21:53 »
Ingen vadare vad jag fick för uppfattning vi de två tillfällen som jag träffade på fåglarna.
När jag passerade platsen där de hade sina bon så försökte alla fåglarna störa bort alternativt finta mig från deras ungar eller ägg.
På torra land och en bra bit från ån.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Okänd art.
« Svar #14 skrivet: 29 jun-22 kl 22:51 »
Det låter mer och mer som en tofsvipa. När den flyger upp så visar den en vit undersida med ett klart avgränsat svart halsband. Och beteendet du beskriver på åkern är också typiskt för tofsvipan

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Okänd art.
« Svar #15 skrivet: 29 jun-22 kl 23:41 »
Ingen vadare vad jag fick för uppfattning vi de två tillfällen som jag träffade på fåglarna.
När jag passerade platsen där de hade sina bon så försökte alla fåglarna störa bort alternativt finta mig från deras ungar eller ägg.
På torra land och en bra bit från ån.

Det beteendet är typiskt för Tofsvipa (som tillhör den grupp av fåglar som kallas vadare).

De häckar på vissa av våra ängar/ fd åkrar som används som betesmark här, och föräldrarna blir riktigt envisa, när man råkar komma nära boet eller ungarna. Ett år så hade vi en Tofsvipefamilj, som var oerhört samvetsgrann vad avsåg att skydda ungarna från allt ont, och t.o.m. tog upp striden med så stora motståndare som kråka.

Tofsvipan är inte bunden till kusten, utan finns lite överallt, i hela Sverige.

I vissa vinklar, t.ex. snett underifrån, så ser det ut som att flygande tofsvipor har en "svart ring" runt halsen.

De häckar tidigt på våren, och ungarna är färdiga tidigt. Föräldrarna flyttar ofta mitt i sommaren, medan ungarna blir kvar ett tag till.

Bildgoogla på flygande Tofsvipa (jag vill inte stjäla bilder som jag saknar rättighet till), så kan du se hur tydligt det svarta bandet runt halsen är.

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Okänd art.
« Svar #16 skrivet: 06 jul-22 kl 20:16 »
Har nu kollat i "Fåglar i Europa med Nordafrika och Mellanöstern" samt "Fågelguiden andra upplagan" utan framgång.
Tofsvipan stämmer inte överens med min minnesbild, den ser mer ut att ha en kort haklapp fram på bröstet istället för den distinkta ringen runt halsen på fåglarna som jag är ute efter.

Ska försöka en sista gång i referensböckerna hos Stadsbiblioteket.
Om inte annat får jag ta och traska förbi nästa sommar på samma plats och vara bättre förberedd med kamera, det bör troligt vara fler än tre par i området nästa sommar om livet går vidare för både ungar och vuxna.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Okänd art.
« Svar #17 skrivet: 06 jul-22 kl 21:06 »
Tittar du på flygbilden i den första länken du la in så ser du en klart avgränsad ring runt halsen och inte en liten fläck. På samma sida kan du även lyssna till lätet. Börja där

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Okänd art.
« Svar #18 skrivet: 06 jul-22 kl 22:44 »
Den bilden hittade jag innan och antingen har jag sett fel på 6 st fåglar som flög omkring eller så är det inga tofsvipor.
Men jag har synfel så den klart avgränsade svarta ringen runt halsen är kanske felaktig.
Såg heller inte några klara färger på någon av fåglarna.
Hur fåglarna lät har jag ingen uppfattning om utan det var sådana standardläten när en ovälkommen anländer.

Men som jag skrev innan så ska jag traska förbi nästa grillafton för biodlarföreningen, i år 14 juni.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Okänd art.
« Svar #19 skrivet: 06 jul-22 kl 23:13 »
Tofsvipan ser svart och vit ut. De klara färgerna du ser på fotona syns bara i visst ljus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, eremit1, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser