Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Komposterbart papper på rulle  (läst 1512 gånger)

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
Komposterbart papper på rulle
« skrivet: 10 nov-21 kl 18:47 »
Hej,
Kanske lite OT men hittade inget bra ställe att posta så mod får kanske flytta.. men jag behöver hitta ett papper på rulle jag kan använda som skydd till olika organiska saker och sedan lägga ner i komposten.
Jag har ett slags kraftpapper hemma (tror jag det heter) typ:
https://www.kontorsgiganten.se/kraftpapper-100cm-40g-100m-8kg-p-25?from=gpla&gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRv0dC-vf3W4TbZT46dPL-gCeNnMqjdo2Uc3kICkXhYKa4ERp-YiW1gaAqIkEALw_wcB men detta har en glatt sida som jag inte tror maskarna i komposten gillar.
Har någon förslag på billigt papper på rulle som komposterar bra vore jag tacksam.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Komposterbart papper på rulle
« Svar #1 skrivet: 10 nov-21 kl 18:57 »
Hushållspapper, Edet Extra är det minst dåliga jag kan komma på om du nödvändigtvis måste använda nytt papper.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Komposterbart papper på rulle
« Svar #2 skrivet: 10 nov-21 kl 19:56 »
Frågan är vad glättningen är gjord av om man ska vara petig. Och jo...   återvunnet, det kan ha med sig dumheter om man ska vata petig.

Men oroar man sig inte över sådant så funkar det som en del i komposten. Eller som bottennivå bäddar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Komposterbart papper på rulle
« Svar #3 skrivet: 10 nov-21 kl 20:11 »
Av en händelse pratade jag med en herre som har insyn i papperstillverkning - faktiskt efter jag postade inlägget.. hade det varit innan hade jag nog inte postat frågan alls.. 
Han sa att den "glatta" sidan på "golvskyddspapper" som tydligen är det jag har inte alls är behandlat utan det glatta/blanka har med fukt/tryck/valsyta vid tillverkningen att göra så det komposterar lika bra som en kompostpåse man får till soptunnan - samma papper, doch sväller det något långsammare pga högre densitet på den glatta sidan.

Givetvis som du säger - återvinnet är inte mindre giftigt än vad det är återvunnet från men jag är ännu inte ortodox renlevnad - bara pensionsplannerande "snål"
Billigaste jag hittat är bauhaus:
https://www.bauhaus.se/golvskyddspapp-110-130cm-36m?gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRvULCaX1yE3XwS2jyIeoQxMBMuuHNgyhJeDURRcS7jPBbi6bLDcu-EaAmPkEALw_wcB
Nåt slags papper i ojämna dimensioner men det är OK för mig.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Komposterbart papper på rulle
« Svar #4 skrivet: 10 nov-21 kl 20:13 »
Hushållspapper, Edet Extra är det minst dåliga jag kan komma på om du nödvändigtvis måste använda nytt papper.
Behöver inte nytt papper men papper på rulle så jag lätt kan dra ut..

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Komposterbart papper på rulle
« Svar #5 skrivet: 10 nov-21 kl 21:51 »
Behöver inte nytt papper men papper på rulle så jag lätt kan dra ut..
Har du inte möjlighet att återanvända nått? Att tillverka nytt papper bara för att kompostera det verkar lite onödigt
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser