Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mössen blir fler på fler, och hotar hemfriden på många håll i SVerige ...  (läst 8467 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #20 skrivet: 12 okt-20 kl 20:02 »
Dom nya råttgiften kan skada och ta död på katter. Förmodligen lika illa för andra råttjägare. Så snälla använd inte gift!


Jag har också fått den uppfattningen. Med det gamla warfarinet blev koncentrationen så pass låg i djuren så katterna och fåglarna klarade att äta enstaka djur. Med det nya giftet Alfakloralos är det mycket värre för katt, hund och fågel. https://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/rattgiftsforgiftning-hos-katt/
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #21 skrivet: 12 okt-20 kl 20:59 »
Råttgift med alfakloralos får inte längre användas av privatpersoner.
Det giftet kostade oss 1½ katt, och ca 7000 kr i veterinärkostnad.
https://kemi.se/bekampningsmedel/biocidprodukter/vanliga-typer-av-biocidprodukter/ratt--och-musmedel/musgift-med-alfakloralos

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #22 skrivet: 13 okt-20 kl 01:47 »
Skriften STOPPING HOUSE MICE BUILDING INFESTATIONS THROUGH EXTERIOR CONTROL  som verkar vara ett bidrag till en konferens som handlar om vad man kan göra nära man blir invaderad av möss.

https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1022&context=vpcthirteen

De förslår att man skall börja med att  täta sitt hus eller byggnad. Och ha i tanke att en så liten öppning som ett mynt räcker för en mus att slinka in. Så det gäller att vara noggrann och systematisk.

Sedan : Om det finns massvis med möss runt och ikring din byggnad så måste det finnas en källa till mat åt dem.

Det behöver inte vara något i dina egna byggnader (som lättåtkomlig hönsmat) utan kan finnas kvarglömt hos dina grannar eller någon annan stans.

När ovanstående är fixat så övergår man till att bygga en slags åtlar för möss, som de kallar för mösshus. I deras beskrivning 3st. När mössen har gjort sig bekväma i dessa kantiner och samlas i större antal så avlivar man dem. Hur beskrivs inte riktigt ...   så jag har bara dåliga gissningar som att man släpper in en katt i mushuset. Eller ger de fångade mössen mat med gift. O s v.

När det gäller det akuta som att mössen angriper bilen så har detta problem varit uppe på forumet. Då handlade det om att möss gnagde av elledningar i motorrummet. Detta löstes genom att elledningarna smörjdes in med margarin och malen vitpeppar.

Har också hört/läst att möss inte gillar kalk. Antar att det fräter när de gnager och får i sig det. Lite mer dramatiskt - glaskross: att folk har lagt in detta i bruket när de gjutit grunder till hönshus eller tätat. Kanske har råttor också varit i farten när man behövt göra detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #23 skrivet: 13 okt-20 kl 16:15 »
Råttor gnager sig ju igenom det mesta, så har man problem med dem får man täta med starka grejer. Men så här ute på landsbygden, om man inte bor intill en stor djurhållare förstås, så är det mössen som är besvärliga.

Möss verkar ju samlas rejält när de väl kommit igång, så jag funderar på att sätta ihop en bra levandefångstfälla med ett lockfat som jag borrar lite hål i. Lägger då i lite äpplen och bröd i tunnan och nutella eller liknande i ingångsfällan. Då kommer det efter ett tag bli party i tunnan som lockar fler. Eftersom inget otäckt händer på platsen så kommer det fler och fler. Sedan får man hitta på vad man skall göra med ett stort antal möss.

Den här använder jag, och den fungerar riktigt bra. Glöm den inte gillrad bara, för bortsett från att det är olagligt, så är det synd om mössen. https://www.lantkompaniet.se/faella-foer-att-fanga-moessen-levande-metall-med-siktfoenster.html?gclid=EAIaIQobChMIppy1-t-x7AIVD5iyCh0JMQyAEAQYASABEgLCK_D_BwE


Jag är egentligen kass på fåglar, men kattugglorna har som fåret märkt två helt olika ljud. Låter som vildvittror när de busar i mörkret. Men hägern är värst...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #24 skrivet: 13 okt-20 kl 19:40 »
Råttor kanske gnager sig igenom det mesta, men jag har märkt att möss inte gör det. Förr knaprades det ofta helt vilt i väggarna här, man fick ju ångest på natten av allt knaperljud. Tänk om de gnager sönder elledningarna också och sätter eld på huset? Men när jag öppnade några väggar fanns där inte minsta knapermärke någonstans. Ljudet kommer från ekollon som de tar med in i väggen och har och knaprar på. Men nu har jag täppt till det mesta av luftspalten bak panelen runt om huset, så nu kommer de inte in längre. Fast i taket kommer de fortfarande in tyvärr...

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
Det rapporterades på TV4-nyheterna nyss.

Och vad beror det på, tror ni? Antagligen mår rättså många dåligt av att deras hem invaderas  -  och vem vet, det kanske blir fler och fler. Är det inte illa, så säg!

Jag önskar att jag kunnat må bra av att försöka varna om detta i försomrars! I stället möttes jag av rätt mycket underligt mothugg från en och annan här. Varför? Vad är meningen med det?

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #26 skrivet: 13 okt-20 kl 20:09 »
Jag håller också på att bli tokig på krafs och knapranden av möss nattetid. Det är tredje hösten utan katt i huset och lika jobbigt varje år. Jag vill inte döda någon men det känns som att det är mitt liv eller mössens nu så igår satte jag för första gången ut fällor. Sov lite bättre i natt men det vara nog bara av utmattning efter flera nätter med bara tre timmars sömn. I morse var betet borta men inte en enda mus i fällorna. Känns som den värsta kurs jag någonsin gått men jag måste lära mig att klara av det här.

Kanske en dum fråga men frågar man inte får man inte veta så hur funkar den där vippbrädan egentligen? Den verkar ju lite mera human men är tanken att man ska döda dem sen? Eller fångar man mössen levande och bär bort dem till skogs? Hur långt måste man då ta dem för att inte få dem tillbaka? Det här är nytt för mig så snälla, berätta ni som vet!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #27 skrivet: 13 okt-20 kl 20:13 »
Angående alla råd om att täta huset måste jag bara säga att det fattar man väl men det är inte så lätt med gamla hus. Det kan finnas små sprickor som är så gott som osynliga i grunden eller i fogar mellan olika material och möss behöver inte många millimeter. Hos mig kommer de in någonstans under trappan eller via farstun. Jag hade bort trappan i somras men det var omöjligt att avgöra var ingången är.
« Senast ändrad: 13 okt-20 kl 20:29 av Tångräkan »
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
Det är sant och jag som normalt inte hetsar upp mig börjar bli väldigt trött av att höra mössen tassa omkring i mitt hus på nätterna. Egentligen tycker jag att möss är söta men jag vill inte ha dem inne i mitt hus och de stör min sömn. Det är ju inte bra. Jag behöver ca 8 timmar sömn per natt för att orka med men på sista tiden har det blivit ca 3 timmar per natt. Det gör mig stressad och irriterad. Så visst kan de ställa till det med hälsan, de små liven. Hur tacklar du det? Dina andra frågor kan jag tyvärr inte svara på.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
Det är sant och jag som normalt inte hetsar upp mig börjar bli väldigt trött av att höra mössen tassa omkring i mitt hus på nätterna. Egentligen tycker jag att möss är söta men jag vill inte ha dem inne i mitt hus och de stör min sömn. Det är ju inte bra. Jag behöver ca 8 timmar sömn per natt för att orka med men på sista tiden har det blivit ca 3 timmar per natt. Det gör mig stressad och irriterad. Så visst kan de ställa till det med hälsan, de små liven. Hur tacklar du det? Dina andra frågor kan jag tyvärr inte svara på.

Tack vare katter så hade vi ett ganska gott skydd mot mössen. Men det är nog inte så mycket kvar av det längre. Dessutom, som jag påpekat redan iför bortåt ett halvår sen, så kan många bönder komma att ha problem med att skydda frösådd effektivt i framtiden? Hur mår Sverige av det?

Det är hemskt för dej och andra som har mössen inpå sej, men jag vet inte hur det känns, för det är inte i mitt område, så vitt jag har märkt, som dom huserar så hemskt mycket än. Däremot är det inte bra att behöva vara rädd för att dom sprider sej även hit!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #30 skrivet: 13 okt-20 kl 21:01 »
Kanske en dum fråga men frågar man inte får man inte veta så hur funkar den där vippbrädan egentligen? Den verkar ju lite mera human men är tanken att man ska döda dem sen? Eller fångar man mössen levande och bär bort dem till skogs? Hur långt måste man då ta dem för att inte få dem tillbaka? Det här är nytt för mig så snälla, berätta ni som vet!
De flesta har vatten i hinken, så de drunknar. Gärna lite diskmedel i så ytspänningen försvinner, då drunknar de snabbare. Men jag tror det kanske räknas som djurplågeri numera, och är förbjudet? Om hinken är tom överlever mössen förstås, och då kan man köra iväg dom någonstans och släppa ut dom. Hur långt det måste vara för att de inte skall hitta hem vet jag inte, de har väl knappast någon "kompass" som duvorna så de hittar hem så 500m borde duga. Men då släpper man dom mitt i någon annan flocks revir, och sedan skall de försöka klara vintern utan sina förråd. Det är nog mera humant att låta dom drunkna. 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Antalet möss beror på mängden mat de haft föregående vinter, alltså hur många som överlevt och kunnat föröka sig. Varje extra mus kanske får två eller tre kullar på en sommar så det blir snabbt mycket. Framför allt är det ekollonen som gör det, ett ollonår gör att det blir mycket möss året efter. Här där jag bor var både 2018, 2019 och i år bra ollonår, och 2019 var dessutom rekordår för bokollonen. Inte konstigt vi har mycket möss just nu.

https://sverigesradio.se/artikel/7384524

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #32 skrivet: 13 okt-20 kl 21:24 »
Här är det i alla fall olagligt att ha vatten i hinken, tror jag. Det var i varje fall vad de sa i råttfällsbutiken. Och det känns grymt.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det är flera faktorer som spelar in om det blir ett gnagarår.
Maten nämns, och sedan har vi rovdjurstrycket och hur pass mycket finns av andra bytesdjur.

Det innebär att vi helt enkelt blir tvingade att själva ta tag i problematiken och fånga och döda dom.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #34 skrivet: 13 okt-20 kl 21:55 »
Katt är bra! Vi har en katt som jagar bra på gården och den tar allt, trotts att den är liten. De är ju det katter är till för. Skaffa riktiga katter som tar möss :D

Anticimex är också bra på hemförsäkringen. Man får gratis fällor och tips och trix. Vi har tagit hem dem tre gånger. Har inte behövt de senaste åren.

Tror också på att uggleholk kan vara en hjälp på vägen. Som ett komplement till katt.

Även hundras som är avlad för att ta möss och sork.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #35 skrivet: 13 okt-20 kl 22:11 »
Ja, olagligt och inte snällt. Dessutom brukar de som har vatten i hinken hälla i glykol så det inte fryser.

Har du inte vatten i så måste du ha en hööög hink, möss hoppar högt. Bättre då med den där fällan jag länkade till. Lätt att ta med fällan med en eller flera möss i och släppa av någon annan stans om man vill ge dem en chans. Jag har avlivat med kloroform, argon eller katt. Jo, jag vet att katterna inte dödar direkt, men det är så svårt att få tag i möss i levandefällor så att man kan göra som med höns eller kaniner.


Tänkte på frågan om katterna får komma in i torpargrunden. Här får inte katterna det, och inte heller vara på vinden. Våra katter ser sådana ställen som kattlådor tyvärr. Det räcker med att de skitar ner i vedboden (borde sopa upp sågspånet...).

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Och själv kan jag undra om det verkligen behövs två trådar som diskuterar samma ämne (Den andra är 'Mössen plågar mig grovt', och jag tror den var först).

Men jag som inte drabbats har kanske inte förstått att problemet är så svårt att det tarvar två trådar?  🤔🤔🤔

seeker

  • Inlägg: 21
    • Småland
Jag brukar inte ha möss i stugan på sommaren, men denna sommaren har jag haft en del på vinden och i golvet. Det lustiga är att jag haft massor av huggormar runt stugan i sommar med, så jag undrar om dom är kräsna med maten eller något. För huggormar äter väl möss? När jag var och servade bilen härom veckan upptäckte dom att möss hade gnagt av spolarledningarna och gnagt bort isolering. Det var mindre roligt då bilen är relativt ny. Har hört att man kan spreja motorrummet med en blandning av vatten och peppar mynta. Kommer prova det framöver. Peppar mynta gillar dom tydligen inte så nästa år ska jag plantera det runt huset och där jag parkerar bilen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Som tur är har vi två katter och dom fångar möss hela tiden, inte så roligt när dom drar in dom, eller tar en fågel, men det händer inte så ofta.

Men en i år var det två uttorkade mösslik under kylen och frysen... Katten lekt med dom och dom for in under... Även en massa andra saker hade katten fått in dit. Tillverkade några skydd så ingenting kan fara in under kylen och frysen.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #39 skrivet: 14 okt-20 kl 10:18 »
Köpa en Main Coon? Jag hade jätteproblem med möss i torpet innan Leo någons borttappade semilånghåriga -säkert skogskatt  i honom- gosekatt flyttade hit. Grannar hade tagit hand om honom som utsvulten och skadad. (Vem han egentligen tillhör har inte gått hitta). På några dagar fick han ordning på situationen. Han tar även ganska stora råttor så perfektare katt går inte att hitta.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Lena Jensen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser