Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken getras? (Norrbottens inland)  (läst 3227 gånger)

Emma Lindberg

  • Inlägg: 5
Vilken getras? (Norrbottens inland)
« skrivet: 05 mar-17 kl 22:25 »
Hejsan!

Vi funderar på att skaffa getter till våran stuga där vi har ca 5 ha mark som är full i sly och allt annat ätbart. Marken är skoglig mark med lite gräs, backig, tallar, en bäck och en massa sly (björk och annat lövsly). Det är som sagt 5 ha och har nog inga problem med utökning av mark på byn.

Då det är våran stuga vi pratar om (dock tillbringar vi året runt i den men mest sommartid då det är dyngjobbigt att pendla 6 mil enkelväg till jobbet då det är -35 och mörkt dygnet runt i flera månader) så har vi tänkt skaffa "sommargetter" som då ska slaktas eller överlåtas till någon över vinterhalvåret. Då detta ställe är mellan Gällivare och Kiruna så behövs en tålig ras då myggen faktiskt existerar på denna underbara plats.

Vi undrar helt enkelt vilken ras som skulle platsa hos oss. Lappgetter hade vi sett som ett självklart val om det inte hade varit för att vi eventuellt måste slakta innan vintern och då lämpar sig nog inte en utrotningshotad ras.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken getras? (Norrbottens inland)
« Svar #1 skrivet: 06 mar-17 kl 11:18 »
Välkommen hit!  :)

  Kan det finnas någonstans att inackordera getterna över vintern?  Om de är få och tama, stoppar du bara in dem bak i en herrgårdsvagn och kör miltals!  Mina lantrasgetter vande sig snabbt vid sådan "nomadförflyttning".  Jag har svårt att tänka mig någon annan ras än lappget som verkligen passar för ditt område.

  Och samerna, dom inackorderade förr sina getter över vintern hos bofasta.  Hämtade dem på våren och betalade med sameslöjd.  Så jag håller det för fullt möjligt att just lappgetter är avlade för en sådan årscykel.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vilken getras? (Norrbottens inland)
« Svar #2 skrivet: 06 mar-17 kl 11:44 »

Vi undrar helt enkelt vilken ras som skulle platsa hos oss. Lappgetter hade vi sett som ett självklart val om det inte hade varit för att vi eventuellt måste slakta innan vintern och då lämpar sig nog inte en utrotningshotad ras.

Även svensk lantras anses utrotningshotad och går söka bidrag för utrotningshotade husdjur ifall de är registrerade i elitlamm. Vad som talar emot just lappgetter är väl att de är så dyra? Det blir en dyr hobby ifall du ska köpa in getter för 2000kr styck på våren (kilingar för 1500kr) som sen skall slaktas till hösten, och det är inte mycket kött på getter. Där du bor kanske det inte finns några alternativ och du får ta det du hittar? Det är få människor som orkar köra 20-30 mil för att köpa getter bara för att få en viss ras.

Att hyra getter låter som det bästa alternativet för där du bor är ju vintern lång och att ha getterna själv i tre månader och sen inhysa dem någonstans i 9 månader låter inte så hållbart. Det är nog inte så lätt att hitta någon som vill ta hand om andras getter under så lång tid om de inte får rejält bra betalt.

Om du bestämmer dig för att köpa getter kan du söka Eu-stöd på marken och på getterna. Exempelvis ger nationellt stöd 508kr per get och år där du bor, (minumum 5st getter), och sen har du alla andra eu-stöd du kan söka på 5 hektar, antingen betesstöd och gårdsstöd eller om det är igenväxt kanske "restuaurera betesmarker". Jag har drygt 5 hektar jordbruksmark själv och får drygt 20 000kr per år i Eu-stöd.

Angående myggen kan du bygga ett litet vindskydd/hus i hagen där de kan ta skydd för myggen.

Emma Lindberg

  • Inlägg: 5
SV: Vilken getras? (Norrbottens inland)
« Svar #3 skrivet: 06 mar-17 kl 17:19 »
Ja det här var ju inte så värst enkelt. Ska börja höra mig för, vi har en Lappget familj inte så långt härifrån. Hur brukar det funka med att husera in getter hos andra?  Tänkte mest hur deras flock reagerar på "min" flock? Om det brukar bli krock och en massa problem. Man är ju inte direkt någon expert på getter :P Hundar har ja lite bättre koll på :P

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken getras? (Norrbottens inland)
« Svar #4 skrivet: 06 mar-17 kl 19:31 »
... vi har en Lappget familj inte så långt härifrån.
Jamen då så!  Hör med dem om de verkligen kan sälja samtliga bockkillngar till liv!  Eller om du kan få föda upp övertaliga bockkillingar över sommaren!

  Och bed att få komma och "prya" lite, så lär du dig mera om detta trevliga djurslag!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 4 användare
von tratt, Själv är bäste dräng, isa, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser