Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvarn från Högberga  (läst 1980 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Kvarn från Högberga
« skrivet: 13 jul-14 kl 15:40 »
Vi har många kalkonkycklingar och gässlingar som jag önskar föda upp,men börjar bli lite belastad av den höga gödpelletskostnaden.
Därför funderar vi på att mala hästpellets och säd som vi har gott om.De vuxna djuren tycker bra om hästpelletsen så kan jag bara minska ner bitarna så kommer säkert kycklingarna att gilla det.
Funderar på att köpa en elektrisk kvarn från Högberga. Någon som har erfarenheter av en sådan kvarn ??  Provmalde hos en bonde men det blev som mjöl och det var de inte så förtjusta i. Men med högbergas kvarn verkar det som att man kan använda andra såll ex 2,5 mm och få grövre blandning som borde funka bättre.

Med vänlig hälsning  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Björklund81

  • Inlägg: 2
    • Härjedalen
SV: Kvarn från Högberga
« Svar #1 skrivet: 04 jun-22 kl 22:35 »
Hej!
Blev det någon kvarn? Jag funderar också på att köpa en. Eller är det någon annan som provat och kan säga bu eller bä. Tanken är att mala spannmål till grisfoder.

Mvh

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Kvarn från Högberga
« Svar #2 skrivet: 05 jun-22 kl 19:51 »
hej jo jag har en sådan köpt av bole finns med 750w  &580w som jag har  funkar bra blev lite grovt med 6 mm 4mm för fint så jag borrade upp 4 mm till 5 nu blev de bra ,haft den lite över ett år bra kapacitet men väldigt plastig har väl spruckit lite där uppe så defår jag åtgärda annars maler allt i spannmål   & majs , m 2,5 blir de riktigt fint då kan man baka bröd om man vill

Björklund81

  • Inlägg: 2
    • Härjedalen
SV: Kvarn från Högberga
« Svar #3 skrivet: 18 jun-22 kl 11:45 »
Tack för svar! Har fått hem kvarnen nu så det ska bli spännande att provköra. Grisarna kommer på tisdag👍🏼

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Kvarn från Högberga
« Svar #4 skrivet: 19 jun-22 kl 06:59 »
vad trevligt då blir de nymalet till grisarna ,köpte du m 750 w motor  mvh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser