Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PH mätare för ystning  (läst 9923 gånger)

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
PH mätare för ystning
« skrivet: 13 maj-13 kl 11:52 »
Hej.

Kan någon rekommendera en bra PH-mätare för ystning under tusenlappen?

Är inne och kollar på "Conrad" och på deras ph-mätare men det är svårt att veta vilka som är enbart för pooler och vilka som skulle fungera bra för ystning.

Tankar?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #1 skrivet: 13 maj-13 kl 17:59 »
Det beror på. Ska du ysta yrkesmässigt i ett eget mejeri måste du förstås ha en bra pH-mätare (främst ska en väl mäta pH när mjölken har löpt och en ska röra ur vasslen har jag för mig?), ska du göra ost hemma i köket för hushållets och vännernas egen konsumtion är det väl inte så noga, då kan det räcka med lackmuspapper, till exempel.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #2 skrivet: 14 maj-13 kl 18:42 »
Okay.

Hur används lackmuspapper och hur kommer det sig att sådant räcker gott och väl för hemmaystning, men inte för ystning i mejeri?

Undrar även om någon har erfarenhet av den här modellen: "Conrad PH-mätsticka PHT-01ATC" ? Funkar den bra för att ysta med? Den finns även beskriven i den här länken: http://www.conrad.se/?websale7=conrad-swe&shopid=conrad-swe&pi=101121&ws_tp1=cp&ref=pricerun&subref=101121&utm_source=pricerun&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerun_feed&utm_content=101121


macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #3 skrivet: 14 maj-13 kl 21:29 »
Den modellen kan du bara använda till att mäta ph i mjölken men man brukar även vilka mäta ph efter 24 timmar i osten. Då behöver du en mätare med en prob ( eller vad det nu heter) men iaf så att du kan sticka in den i osten.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #4 skrivet: 15 maj-13 kl 01:42 »
Ok.

Något förslag på en sådan där modell med en sån insticksgrej på?

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #5 skrivet: 15 maj-13 kl 11:41 »
Inte under en tusenlapp  :(

men jag tycker att det är viktigare att mäta under hela ystningsprocessen är att ta 24 timmars Ph så då kan väl den mätaren som du har sett fungera. Viktigt är att sköta om den.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #6 skrivet: 16 maj-13 kl 00:39 »
Den här från Conrads e ju lite dyrare. Den är för jord. Är det en sådan du menar?

Den har ju en sorts instickningsgrej på sig i alla fall:

http://www.conrad.se/?websale7=conrad-swe&shopid=conrad-swe&pi=101122&ws_tp1=cp&ref=alltombo&subref=101122&utm_source=alltombo&utm_medium=link&utm_campaign=alltombo&utm_content=101122


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #7 skrivet: 16 maj-13 kl 00:54 »
Den såg inte så tokig ut. Tänk på att pH-elektroden är en färskvara och sköter du den rätt kan den hålla ett par år, men den går att ta död på rätt snabbt också. En sådan billig elektrod är visserligen inte säkert att alla i en serie fungerar bra, men man kan få skit för tio gånger pengarna också. När du har fått hem den så pigga upp den genom att mäta i buffertarna upprepade gånger. Är den seg efter några timmar så reklamera den, då har den legat för länge på hyllan och dött. Själva mätinstrumentet är enkelt, men det spelar ingen roll.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #8 skrivet: 16 maj-13 kl 17:11 »
Okay.

Hur funkar de stickorna man kan köpa på apoteket?

Hur stor är felmarginalen på dessa? Och går det att mäta PH 24 timmar efter ystning med de stickorna?

bondmorawannabe

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #9 skrivet: 16 maj-13 kl 18:25 »
Michel Lepage som är instruktör på många av Eldrimners ystningskurser rekommenderade 2011 en ph-mätare för jord från Conrads. Han tyckte att den fungerade minst lika bra om inte bättre än dom svindyra som säljs för mejeriverksamhet och använde själv en sådan.
Det var H-MäTARE FöR JORD PH-212.
Jag köpte en, men har inte provat den så mycket att jag kan säga om den funkar bra. Vill minnas att jag tyckte att det var lite bökigt med kalibreringsvätskorna och inställningen med liten skruvmejsel. Men när man väl provat in den ska man ju inte behöva kalibrera den varje gång, bara när man tycker att värdena verkar konstiga. Nu jämfördes det ju med väääldigt dyra alternativ och resonemanget var väl ungefär att med en sån billig har man råd att köpa en ny när den börjar krångla....
Det var ju några år sedan så han kanske rekommenderar någon annan idag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #10 skrivet: 16 maj-13 kl 18:35 »
Nu vet jag inget om ystning (annat än att det ger ost ;D), men pH-stickor och lackmuspapper är ett bök som ger dålig kontroll. Och tänk på att det är elektroden som ger sig, inte själva instrumentet (om du inte doppar det i vatten eller låter det ligga några år med läckande batteri).

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #11 skrivet: 16 maj-13 kl 23:05 »
Jag tycker också att det kan vara fullt tillräckligt med en billigare phmätare till att börja med och visst är det så med elektroden men i ett mejeri är det ofta ganska fuktigt och det sliter hårt på själva mätaren. Tror även att jag hört Michel säga det som en anledning att inte köpa för dyra mätare.

Ska man mäta i osten måste man ha en spetsig elektrod och i mätarna för jord är elektroden rund. Man kan kanske slamma upp lite ost och mäta i det, vad vet jag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #12 skrivet: 17 maj-13 kl 03:58 »
Här har du en billig men bra mätare, men som du ser är det helt annat pris även om det är ett lågprismärke. http://makab.se/order/index1024.asp?cat=1

Har du fuktigt och kladdigt i lokalen så säkra det billiga instrumentet genom att stoppa det i en genomskinlig plastpåse. Billigt och bra.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #13 skrivet: 19 maj-13 kl 01:01 »
OK

Hur är den där från Conrads egentligen? Någon som har använt den?

Någon sa att det behövs en sorts sticka längst fram(inte samma sak som en elektrod?), för att kunna mäta PH 24 timmar efter ystningen.

Går det att mäta PH 24 timmar efter med denna modell?(Conrads)

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #14 skrivet: 19 maj-13 kl 08:13 »
Det är ju dösvårt att se hur spetsen på elektroden ser ut genom det där höljet men om man kikar riktigt noga så kan man ana att den är spetsig och då funkar det ju.
Jag sticker alltid hål i osten med en syll innan jag mäter med phmätaren.
Jag tror att Voltcraft är ett bra märke så det är väl bara att slå till.... du har väl ångerrätt också

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #15 skrivet: 19 maj-13 kl 14:04 »
Nog skall du kunna trycka in den där spetsiga elektroden i en ost, men har du en plast-sticka som har samma form så måste det vara det skonsammaste att göra hålet med. Elektroder består oftast av ett tunnt glasmembran i spetsen, där omgivningens pH kan komma i kontakt med elektrodens. I vissa elektroder (förhoppningsvis den här) är det ett tunnt teflonmembran, som ju inte är lika känsligt för slag som glas men ändå är känsligt eftersom man vill ha ett tunnt skikt för att få snabb reaktion på mätningen.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #16 skrivet: 20 maj-13 kl 17:31 »
Okay!

Efter era sammanlagda expertutlåtanden antar jag att jag egentligen bara borde slå till?

Finns det något negativt med att köpa den där PH-mätaren?

Jag är bara en simpel hemmaystare för tillfället och vill alltså kunna mäta PH under ystningsprocessen men även genom så kallad 24-timmarmätning.

Då borde jag, om jag förstått det rätt, köpa en sådan här PH-mätare?

Eller finns det någon fördel alls med att köra med Apotekets stickor?




Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #17 skrivet: 20 maj-13 kl 17:48 »
pH-stickor är inte exakta, kanske ½ pH-enhet kan avläsas någorlunda.
pH-mätare behöver skötsel och upprepad kalibrering.
Stickornas fördel är priset.
Betänk att man kunde göra ost långt innan man visste vad pH är.
Men man vet ju säkrare vad man gör ju mer uppgifter man mäter och noterar under tillverkningens gång, i synnerhet om något går snett.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #18 skrivet: 20 maj-13 kl 22:46 »
Ok.
Vad menar du med att 1/2 PH-enhet kan avläsas annorlunda? Betyder det att en exakt mätare hade mätt exakt PH, t.ex 6,3, medan en PH-sticka kanske mäter 6,2 eller 6,4? Har svårt att förstå det här med en halv felmarginal och vad det egentligen syftar på.

Annars kommer väl PH-stickan att mäta den exakta temperaturminskningen åtminstone? Och det är väl det viktigaste?

Går det även att mäta PH 24 timmar efter med Apotekets stickor?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #19 skrivet: 20 maj-13 kl 23:18 »
pH 6,5 är en halv pH-enhet högre än pH 6,0. Som sagt tidigare, jag är inte ostexpert men kan inte se varför det inte skulle gå att mäta pH med sticka/papper om du kan mäta med elektrod. Men fördelen med elektrod, förutom noggrannheten, är att du kan mäta inne i osten utan att plocka ut någon vätska till din sticka.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #20 skrivet: 21 maj-13 kl 07:53 »
Med stickor menar jag såna där plastpinnar med färgade rutor på som ska ändra färg vid olika pH-värden.
Och med noggrannhet menar jag att om pH mätt med en bra pH-mätare ligger ex.vis på 5,3 så vet du med stickorna att pH ligger någonstans runt 5,0 till 5,5. 


macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #21 skrivet: 21 maj-13 kl 19:00 »
Jag har någon typ att stickor och dom är helt hopplösa... det går inte ( med dom iaf ) att avläsa något vettigt.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #22 skrivet: 22 maj-13 kl 11:26 »
Okay.

Då blir det nog en liten investering i en sådan där PH-mätare för jord, från Conrads ändå.

Det där med att elektroden till slut inte fungerar längre(?). Eftersom enbart elektroden, men inte resten av mätaren går sönder, går det då att byta ut elektroden när den inte längre fungerar?
Eller måste man köpa en ny PH-mätare när den har slutat fungera?




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #23 skrivet: 22 maj-13 kl 11:41 »
Det är en rätt vanlig koppling på Conrads elektrod, så det skall inte vara något problem. Fast elektroder brukar kosta en tusing och uppåt. Men det går säkert att hitta billigare, Conrad måste ju ha gjort det ;)

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #24 skrivet: 25 maj-13 kl 00:36 »
Ok

Är det något man ska tänka på när man tvättar sådana här PH-mätare? Ska de bara sköljas av efter att de har använts?

Och ska de förvaras på något speciellt sätt? Exempelvis kallt/varmt eller torrt/fuktigt?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #25 skrivet: 25 maj-13 kl 09:08 »
Man skall förvara dem i KCl-lösning, men många brukar förvara sina i pH-4 bufferten. Vet inte hur ost sätter sig, men en svag saltsyralösning brukar vara det vanligaste. Nu har man ju inte alltid saltsyra med sig så ibland får man improvisera. Cocacola har rensat elektroder åt mig, följt av sköljning i vatten. Torrt och svalt är nog bäst, men de flesta elektroder står nog i rumstemperatur. Det brukar följa med en lapp med tips för rengöring/kalibrering/förvaring.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #26 skrivet: 25 maj-13 kl 20:47 »
Det gäller att elektroden aldrig får bli torr. Det följer med en speciell vätska som man ska förvara den i. Jag brukar mäta ph i en buffertlösning innan jag använder phmätaren och om den avviker så kalibrerar jag den.
Rengöring under rinnande vatten och avtorkning med papper.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #27 skrivet: 26 maj-13 kl 22:20 »
Okay.

Hur länge har du haft din? Hur länge håller en elektrod egentligen? Rent generellt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #28 skrivet: 26 maj-13 kl 22:44 »
Jag har haft livslängder mellan ett halvt år och fem år, och då slarvar jag friskt med att ha dem i buffert 4. Men jag mäter inte ost ;D Det kanske är rena lyxjobbet för en elektrod.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #29 skrivet: 27 maj-13 kl 07:48 »
Den jag har nu... en Ebro en dyr historia... har jag väl haft i 6-7 år och vi har bråkat i omgångar för temperaturmätaren fungerar inte tillfredsställande. Nu har jag lärt mig att om jag mäter i för varmt eller kallt så får jag tosiga värden.
Den ligger alltid med elektroden i sitt lilla hölje med vätska i.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #30 skrivet: 02 jun-13 kl 00:31 »
Till "själv är bäste dräng": Vad använder du PH-mätaren till då?

Är ost kanske snällt mot en elektrod? Tänkte jag skulle ge mig på att beställa grunkan idag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #31 skrivet: 02 jun-13 kl 09:53 »
Det är mycket som kan vara besvärligt för en elektrod, men när det gäller ost är det nog framför allt beläggning på membranet som stör, ingen kemisk reaktion som förstör.

Jag mäter oftast i sjöar, och bottenvattnet kan ofta vara riktigt otrevligt för elektroder.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #32 skrivet: 02 jun-13 kl 10:13 »
Beläggningarna är troligen av mjölkproteinkaraktär, och borde kunna avlägsnas med en lösning med något proteinnedbrytande enzym.

pH är ett mått på en koncentration av vätejoner. Det är ett logaritmiskt mått, vilket innebär att pH 4 är 10 gånger så surt som pH 5. Jag har aldrig mätt i vassle, men den bör ju vara så pass buffrande att man kan få någorlunda tillförlitliga värden. Sjövatten antar jag är känsligare att få stabila värden på pH.

I mina ostböcker rekommenderas att man titrerar på aciditet på vassle och då slipper man pH-mätningarna. Kallas Törnergrader.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #33 skrivet: 02 jun-13 kl 10:37 »
Om du titrerar kan du ju använda pH-mätaren som indikator. Då slipper du sitta och spana efter färgförändringar.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #34 skrivet: 02 jun-13 kl 10:50 »
Vet tyvärr inte vad titrering är, då jag aldrig har hållit en PH-mätare i min hand. Vad är skillnaden på detta och indikator-användning?

Jag antar att detta borde förklaras i någon form av medföljande instruktionsbok.(hoppas jag)

Som jag förstår det borde alltså ystning, ett par gånger om året, vara ganska skonsamt för elektroden, så länge som jag underhåller elektroden på rätt sätt?

Edgar: Vad är det för böcker du har skrivit om ost och PH?




skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #35 skrivet: 02 jun-13 kl 11:30 »
Titrering är en metod för att med hjälp av natronlut och fenolftalin bestämma pH-värdet under ystningens gång.

Det är säkert bra att ha en pH-mätare när en gör ost, men kanske främst för den som ystar yrkesmässigt. Till dig, Lasse-Christian, rekommenderar jag att söka upp lämplig äldre tant som kan ystningshantverket, och be henne lära dig allt hon kan! Att läsa böcker, gå kurser och skaffa sig teoretiskt kunskap är viktigt, men det är oxå grundläggande att lära sig konsten att göra ost praktiskt. (Ungefär som att lära sig köra bil genom att läsa trafikskolans teoriböcker...en behöver nog ta några körlektioner oxå.)
Tanter som är grymma på ost hittar du ofta på vintrarnas missionsauktioner ute på landet, där deras omsorgsfulla ostskapelser säljs till underbara priser (6-700 kronor per kg är inte ovanligt för en hemost). Känner du ingen ystartant kan du förstås besöka ett gårdsmejeri och inhämta lärdom. Men du behöver någon som kan lära dig vilken mjölk du ska ysta på (mjölkdjur som vinterfodras med hö), exakt vilken temperatur som är bäst för tillsättning av löpen (och var du köper den bästa löpen), hur du vet när mjölken löpt och det är dax att skära ostmassan, och så vidare...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #36 skrivet: 02 jun-13 kl 11:38 »
Oooops! Jag har inget skrivit om ost, med mina böcker menade jag dem jag äger. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Titrering beskriver titrering, förmodligen vad du menar med indikatoranvändning.

Ystning ett par gånger om året och aldrig hållit i en pH-mätare skriver du. Då verkar inköp av pH-mätare vara att skjuta över målet. Jag tror du klarar dig med pH-stickor tills vidare. Åtminstone tills du har den erfarenheten så du vet vad du ska göra om värdena på pH rasar i väg åt oväntade håll. Temperaturer och tider är viktigare tror jag.

Vad gäller sällan använda elektroder, så bör de förvaras väl rengjorda, i en för ändamålet lämplig lösning. De mår inte bra av att torka, som angivits ovan.

(pH-mätaren som indikator kan man ju använda, det är klart det går. Mestadels har jag slabbat med indikatorer, eller en silverelektrod vid kloridbestämningar. Senare skaffade vi titreringsautomat med elektrod.)




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #37 skrivet: 02 jun-13 kl 11:54 »
pH värdet visar bara hur mycket vätejoner det finns fritt i lösningen medan om man titrerar, häller i lut med känd koncentration till ett visst pH-värde, får reda på hur mycket vätejoner det "gömmer" sig i lösningen. Alltså som kan komma till nytta för att hålla kvar lösningen på ett visst pH.

Som sagt, jag vet inget om behov att mäta pH exakt i ost, eller om det är viktigt att få reda på aciditeten. Men jag har aldrig varit förtjust i lackmuspapper eller pH-stickor, så jag föredrar mätare.

Skräptanten, bra sammanfattat. Och kan man bara få en kortare tid med en kunnig så är det bra att ha läst på så mycket som möjligt innan för att veta vad man skall fråga om, och varför.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #38 skrivet: 02 jun-13 kl 13:06 »
Ja alltså jag vet hur man gör ost. Jag har gjort ett par stycken, med varierade resultat.

Jag vill ha PH-mätaren till att kontrollera PH-värdet och då verkar det som att PH-stickor inte riktigt duger.

Jag vill även mäta PH i syrakulturen som jag ska använda. Och i det fallet vill jag ha god kontroll på det exakta PH-värdet.

Jag vill få någorlunda exakta riktlinjer kring hur jag ska göra nästa gång jag gör ost av samma mjölk, eftersom jag köper av ett fåtal säljare, och mjölken brukar vara densamma.

Jag vill alltså inte bara mäta temperaturminsknngen (som jag antar att en PH-sticka fungerar bra till?). Jag vill mäta slutvärdet och vilket värde syrakulturen har, innan jag börjar ysta med den.

I det fallet verkar det, utifrån den här tråden, som att en riktigt bra PH-mätare trumfar PH-stickor. Eller?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #39 skrivet: 02 jun-13 kl 14:07 »
Självfallet är en bra pH-mätare bättre än pH-stickor.

Med pH-stickor menar jag sådana som finns på bilden http://sv.wikipedia.org/wiki/PH-indikator

Jag tror inte halten mjölksyra och pH är "parallella", det är ett tag sen jag fördjupade mig i dessa spörsmål. När vi gjorde ost (en fetavariant på getmjölk) mätte vi temperaturer, tider och avsvalningshastigheter, för att få likadant resultat varje gång. Enligt mitt sätt att se är en bra termometer viktigare än en pH-mätare, men det har du kanske.

Mjölken varierar något i kemisk sammansättning beroende på var i laktationen korna är.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #40 skrivet: 02 jun-13 kl 15:21 »
Yes termometer har jag. Plus en massa andra grunkor.

Jag menar att jag vill mäta PH:t på syrakulturen, för att se var det ligger innan jag använder kulturen i ystningen. Då verkar PH-mätaren vara det jag ska använda, eftersom PH-stickorna inte mäter det exakta värdet. Och när man mäter syrakultur är det ju viktigt att värdet verkligen är det rätta.

Men om jag har förstått det rätt så borde elektroden hålla lång tid, bara man rengör den och tvättar den m.m. (?)

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #41 skrivet: 02 jun-13 kl 19:10 »
Rätt tänkt... ;)

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #42 skrivet: 12 jun-13 kl 00:15 »
Den efterlängtade PH-mätaren (212 för jord, från Conrads) har anlänt.

Nu undrar jag följande:

Ska den lilla stickan (elektroden) stickas in en bra bit in i osten, 24 timmar efter ystningen, eller kommer detta att skada elektroden? Är det kanske bättre att köra in en liten del av stickan i osten istället? Eller ska hela stickas in, för att kunna mäta PH-värdet, i den pressade ostmassan?

Det står, i instruktionsboken, att det är viktigt att man tvättar av elektroden med destillerat vatten efter ystning, så jag undrar hur ömtålig elektroden egentligen är? Ska jag verkligen trycka in stickan(en bra bit?) i den pressade osten?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #43 skrivet: 12 jun-13 kl 16:28 »
För att elektroden skall kunna mäta måste det finnas lite vätska runt den. Alltså måste den in en bit. Jag skulle tälja till en plaststicka eller ta en glasstav eller liknande som har samma form som pH-elektroden och göra ett hål med den. Sedan stoppar du in elektroden och trycker lite så det vätskar runt spetsen.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #44 skrivet: 13 jun-13 kl 15:14 »
Så.. Nu har jag testat att ysta med PH-mätaren. Den funkade finfint och en ost står nu på pressning.

Jag undrar dock över en sak. Jag tog till att börja med ut elektroden ur lösningen som den förvaras i och sedan mätte jag PH i mjölken. Sedan tog det ett tag för mjölken att löpa, och nästa gång jag mätte PH var under rörningsprocessen. Under tiden, mellan de två mätningarna, stod elektroden i ett glas med destillerat vatten, pekandes neråt(som en sked, ja ni fattar).

Frågan är om elektroden är så pass känslig att den borde förvaras i lösningen från den första mätningen till den andra mätningen? Jag lät den stå ute på bordet nu, i detillerat vatten, eftersom det skulle vara bökigt att torka av och sätta tillbaka den i lösningen efter varje mätning.

Klarar elektroden att stå ute på det här sättet i ett glas med destillerat vatten? Och klarar spetsen av att peka neråt på detta sätt under några timmar, utan att ta skada?

(Anledningen till att elektroden får stå i destillerat vatten är på grund av att rekommendationen, i instruktionsboken, är att tvätta av elektroden med destillerat vatten, vid varje mätning)


Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: PH mätare för ystning
« Svar #45 skrivet: 13 jun-13 kl 15:23 »
På den tiden jag jobbade i labb, hade vi elektroderna i dest. vatten. De höll i flera månader. Däremot stod den inte ner som en sked utan vi hade ett stativ, så att elektrodytan inte tog i kärlet. Den har ett väldigt tunt glasmembran, som är ömtåligt.

Vi kalibrerade varje dag mot buffertlösning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #46 skrivet: 13 jun-13 kl 17:54 »
Som Edgar skrev, var rädd om spetsen. Visst kan du använda destvatten, eller vanligt kranvatten, under kortare tider.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #47 skrivet: 14 jun-13 kl 13:57 »
För att elektroden skall kunna mäta måste det finnas lite vätska runt den. Alltså måste den in en bit. Jag skulle tälja till en plaststicka eller ta en glasstav eller liknande som har samma form som pH-elektroden och göra ett hål med den. Sedan stoppar du in elektroden och trycker lite så det vätskar runt spetsen.
Fast då är osten alldeles för dåligt pressad, om det går att trycka vassle ur den med hjälp av en pinne eller så. Då är det dessutom överskottsvasslen som en mäter pH på, och inte själva osten.
Har en pressat osten tillräckligt bra ska den vara alldeles för hård för att elektroden ska må bra av att bli intryckt i osten, med eller utan förberett mätningshål. Som sagt är elektroden känslig!
Vad gäller förvaring av elektroden vid kortvariga pauser mellan mättillfällena, har jag på den pH-mätare jag använder i yrket, fått med en liten plasthatt att fylla med dest.vatten och sätta på elektroden under såna pauser. Huvudsaken är att den inte torkar ut.

Förvara, byt på, tvätta, smöra, salta och vänd osten som din ystningsexperttant eller gårdsmejerimentor lärt dig, så blir det nog gott även utan pH-mätning under lagringens gång, Lasse-Christian  :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #48 skrivet: 14 jun-13 kl 14:42 »
Vill bara mest på peka det som skrivits tidigare. Akta spetsen. Den ska aldrig vila mot eller slå i någon hård yta av glas plast etc. Den ska absolut inte tryckas in i någon ost heller för den delen. Förvara alltid i destilerat vatten, låt aldrig torka och om du vill använda dina avläsningsvärden ska den kalibreras över det förväntade mätintervallet varje gång innan användning.

Sen är det, rent kemiskt, högst diskutabelt vad pH över huvudtaget är för något i en hård ost.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #49 skrivet: 14 jun-13 kl 14:56 »
Som sagt, jag är inte ostexpert ;) Men vill du mäta pH i en så hård ost att det inte finns någon vätska, så gör ett hål med en plast eller glaspinne av samma form som elektroden och droppa i ett par droppar destvatten innan du stoppar i elektroden. Då får du något att mäta på.

Korttidsförvaring i destvatten är OK, annars i jonstarkare lösning typ 2-3 molar KCl.

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: PH mätare för ystning
« Svar #50 skrivet: 14 jun-13 kl 16:15 »
Ok. Tack för många bra svar.

Undrar om det bara är den yttersta spetsen på mätaren, där det är lite blåaktigt, som känner av PH-värdet?

Betyder det att jag enbart behöver sticka in den yttersta spetsen, på mätaren, för att mäta PH:t? Jag behöver alltså inte sticka in hela "pennan" i osten?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #51 skrivet: 14 jun-13 kl 18:24 »
Det är spetsen, men också ett litet "hål" strax över spetsen som måste vara i samma vätska.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #52 skrivet: 13 jul-21 kl 15:52 »
Vill bara mest på peka det som skrivits tidigare. Akta spetsen. Den ska aldrig vila mot eller slå i någon hård yta av glas plast etc. Den ska absolut inte tryckas in i någon ost heller för den delen. Förvara alltid i destilerat vatten, låt aldrig torka och om du vill använda dina avläsningsvärden ska den kalibreras över det förväntade mätintervallet varje gång innan användning.

Sen är det, rent kemiskt, högst diskutabelt vad pH över huvudtaget är för något i en hård ost.Vad gör du om det är fel PH värde i osten

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: PH mätare för ystning
« Svar #53 skrivet: 31 aug-22 kl 08:30 »
Angående livslängd. På en högskola användes samma pH-elektroder i 10 års tid i undervisningen.

Lidl säljer en billig pH-mätare med glaselektrod. Har någon testat denna ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: PH mätare för ystning
« Svar #54 skrivet: 31 aug-22 kl 09:42 »
Förvarar man den rätt och är rädd om den tunna glas-spetsen kan den hålla länge, men förvaras den i vanligt vatten eller destvatten så rör det sig nog om ett år eller två.

Har inte testat Lidls elektrod, men skulle gissa att den är ok om man inte skall mäta jonsvaga vatten typ rena sjöar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 2 användare (1 dolda)
Modernhistorydigger

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser