Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal reden per antal höna och för olika raser?  (läst 4124 gånger)

Tilda-Hilda

  • Inlägg: 202
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Antal reden per antal höna och för olika raser?
« skrivet: 04 sep-12 kl 18:33 »
Jag har tre reden på ca 60 cm höjd och kommer att ha ca 10-14 hönor där 3-4 stycken är Dv.Kochin, resten Hedemora. Räcker rederna, och eller behövs det några till på annan höjd/storlek?
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Antal reden per antal höna och för olika raser?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-12 kl 18:59 »
Det räcker med 3 reden till 14 hönor. Det är en bra höjd också eftersom hönorna får plats att gå om kring unde dem. Fixa en stege om du skaffar tunga raser som inte gillar att hoppa(men de kan hoppa 60 cm)

Är det första hönsen? Kul :) Lycka till

Tilda-Hilda

  • Inlägg: 202
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: Antal reden per antal höna och för olika raser?
« Svar #2 skrivet: 04 sep-12 kl 19:08 »
Jag har haft dem i ett år, men nu börjar de bli fler och fler... konstigt hur det blir..  ::) ;D
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Antal reden per antal höna och för olika raser?
« Svar #3 skrivet: 04 sep-12 kl 20:43 »
Åh ja, det brukar bli så!!  ;D

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Antal reden per antal höna och för olika raser?
« Svar #4 skrivet: 04 sep-12 kl 22:10 »
5 hönor per rede brukar vara rekommenderat maxantal.  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

hånung

  • Gäst
SV: Antal reden per antal höna och för olika raser?
« Svar #5 skrivet: 06 maj-13 kl 16:33 »
Ett rede på 5 hönor det var snålt till taget anser ja . För egen del så har ja tre hönor per rede det anser ja nog rimlig nivå särskilt när några vill ligga och ruva  .

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Antal reden per antal höna och för olika raser?
« Svar #6 skrivet: 06 maj-13 kl 16:38 »
Jag har brahma, två reden på tre hönor. Ett bor katten i, ett används av två hönor och den tredje hönan vägrar lägga någon annan stans än i de andra djurens ligghall. Nu har jag en som vill ruva och då får jag bygga ett till.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

hånung

  • Gäst
SV: Antal reden per antal höna och för olika raser?
« Svar #7 skrivet: 06 maj-13 kl 16:43 »
Har också barmor  :)

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Antal reden per antal höna och för olika raser?
« Svar #8 skrivet: 29 maj-13 kl 22:18 »
Vi har fyra reden på 3 hönor men alla värper i samma ändå. Nu ruvar en och de andra fortsatte lägga hos henne tills vi helt enkelt "burade in" det redet. Vi byggde reden så det skulle räcka ett tag när de blir fler, men vi hade ju klarat oss med ett :-D. (vi har åsbohöns)
Kommer det en haj - simma fortare.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Antal reden per antal höna och för olika raser?
« Svar #9 skrivet: 09 jun-13 kl 19:20 »
beror lite på vad man har för höns och hur man vill använda sina reden.
Jag anser att ett rede till 5 höns fungerar ypperligt. 
Det brukar inte vara något problem med att hönsen vill ruva i redena, det hindrar inte de andra från att gå dit och värpa, snarare tvärt om, lägger sig en höna i ett rede brukar det snabbt bli det populäraste.
De vill ju alla så väldigt gärna sprida just sina gener vidare...


Men på senare år har jag insett att ifall man har 15 dv kochin behöver man 15 reden för annars har man snart surhönor i fodertråget, gödsellådan, på backen och i blomlådan utanför hönshuset ;D
Kennel SweetCaileanz

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Antal reden per antal höna och för olika raser?
« Svar #10 skrivet: 09 jun-13 kl 22:59 »
det räcker gott med 1 rede till 5 höner för jag brukade få 10-15 ägg i ett rede och 2-4 i ett annat så det funkar bra. Nu har jag 8 st och då brukar det vara 4 i 2 st och idag var det 7 i ett


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser