Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser använder ni?  (läst 20174 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #40 skrivet: 22 apr-09 kl 09:15 »
Vad roligt att ni skaffar en hund till fåren ;D
Hur har det gått?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #41 skrivet: 24 apr-09 kl 09:08 »
 :)
Det har gått kanoon!
Mysack har flyttat hem till oss och vi är så nöjda! Han kan ju detta, men vi måste lära oss. Har varit och tittat på en tävling och anmält intresse för kurs så vi är på G så att säga.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #42 skrivet: 25 apr-09 kl 16:55 »
Vad roligt!
Snart kommér ni att bli beroende...  ;D
Beroende av att ha en fungerande hund till fåren, förstås. Men värst av allt är beroendet av att få samarbeta med en hund på högsta nivån. Ingen annat hundaktivitet duger efter att man har börjat valla med en BC! ;D

Lycka till!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #43 skrivet: 04 maj-09 kl 17:10 »
Jag har en BC-tik som fungerar bra för mig hon är inte överaktiv och stressig utan funkar mellan varven bra som gårdshund också. Måste inte arbeta stenhårt varje dag.
Vi vallar hjälpligt tillsammans hon hjälper mig trots att vi inte är särskilt duktiga (åtminstone inte jag) med en hel del flyttningar och att samla djur m m.
Dock skulle jag vilja slå ner lite på kurser som hålls för vallträning. Av dessa har jag den erfarenheten att det är för att träna till allehanda tävlingar. Åtminstone till 95% om man är med för att man vill träna upp sig själv och sin hund till det dagliga arbetet hemma, så blir man automatiskt sedd lite över axeln av tävlingsessen i klubbarna.
Jag kände mig som onaturlig för att jag klargjorde när jag började kurserna att jag inte skulle tävla med min hund utan att jag ville ha hunden i det dagliga arbetet hemma.
Och att jag var där för att lära mig hantera min egen hund för att kunna jobba på mina egna djur på gården vid flyttning m m.
Detta upplevde jag som att bli lite behandlad som något slags ufo som inte skulle tävla. Vad skulle man då ha hund för?
Jag tycker som jag har läst andra här har skrivit att man skaffar väl hund i första hand för att hantera djur med inte får för hundens skull.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #44 skrivet: 04 maj-09 kl 17:16 »
Att bli annorlunda behandlad för att man inte tävlar har jag inte upplevt och jag tränar hos en BC uppfödare/instruktör och har Aussie.. Två anledningar till att bli utanför isf.. men jag har inte känt nånting sånt.. snarare tvärtom.. fått uppmuntran och verkligen blivit en i gänget..
Har gått kurser i fem månader nu och dessutom visselkurs.. nästan bara BC och jag då med min aussie..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #45 skrivet: 04 maj-09 kl 17:23 »
Jag tror det beror på turen man har att hamna på rätt ställe med rätt Vallningsfolk. Själv har jag hamnat på helt fel ställe för mig:( Det är inte bara intresse/ointresse för tävling som ska stämma, även filosofin för hur man behandlar hunden är viktig.  Jag borde nog flytta åt ditt håll Oskarsgården:) Jag har hört en hel del gott om dom du tränar hos (om jag inte fattat helt fel):) Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #46 skrivet: 04 maj-09 kl 17:39 »
Skönt att höra att det inte är likadant överallt. Jag slutade på kurserna pga detta. Men en del hann jag ändå lära mig och har tränat en hel del här hemma sedan. Jag har kommit rätt långt med grunderna  som sagt. Och är rätt nöjd med det. Alla behöver ju inte var på elitnivå.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #47 skrivet: 04 maj-09 kl 22:03 »
Jag har en BC-tik som fungerar bra för mig hon är inte överaktiv och stressig utan funkar mellan varven bra som gårdshund också. Måste inte arbeta stenhårt varje dag.---

---Vi vallar hjälpligt tillsammans hon hjälper mig trots att vi inte är särskilt duktiga (åtminstone inte jag) med en hel del flyttningar och att samla djur m m.


Huvudsaken är ju att det funkar för er!! Var glad och stolt över vad ni åstadkommit alldeles på egen hand!

Jag tycker som jag har läst andra här har skrivit att man skaffar väl hund i första hand för att hantera djur med inte får för hundens skull.

Faktiskt var en av orsakerna till vårt fårinförskaffande att mina hundar skulle få meningsfull sysselsättning, men naturligtvis fanns fler anledningar!  :)

Lycka till även i fortsättningen! Hoppas du finner "riktiga" vallfolk som även ser nyttan och glädjen med en arbetshund som fungerar IRL!


vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #48 skrivet: 05 maj-09 kl 22:08 »
Svenska Vallhundsklubbens grund är att vara till gagn för djurägare. Alltså att hundarna ska fungera i arbetet på gården och att det är det viktigaste!!! SVaK är en klubb som hjälper till att utbilda hundar för arbete på gårdarna.

Sen finns det individer som är mer intresserade av tävling, kanske för att de inte har tillräckligt med egna djur för att ha riktig användning för sin hund. Även dessa individer kan vara instruktörer...

Man ska alltså inte dömma en hel klubb utifrån inställningen hos enstaka individer.

Sen finns det en annan aspekt på denna fråga: Om man tränar hunden så att den fungerar för en tävling, så blir hunden riktigt grundtränad och då får man ut hundens hela kapacitet - och därmed har ännu mer användning för hunden i praktiskt arbete!

En bra instruktör förklarar detta för sina kurselever och motiverar varför man är noga med inträningen av de olika momneten och rörelserna hos hunden. Dessutom ska man förklarar den praktiska nyttan med just denna träning för djurägarna...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #49 skrivet: 10 maj-09 kl 10:10 »
Det jag vänder mig emot är när de i en grupp som går en kurs i vallträning som klargör att de inte ska tävla med sina hundar. Att dessa blir särbehandlade typ som att man alltid får vänta till sist när ett moment ska övas med hunden.
De som skulle var med i allehanda tävlingar kom alltid i första hand. Vi var två i den gruppen som jag tränade med och vi kom alltid i andra hand. Det hände också att vissa kvällar så blev klockan så mycket så vi hann inte vara med på allt.
Det här är ett exempel som jag menar med att tävlingsekipage har förtur.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #50 skrivet: 18 maj-09 kl 09:09 »
Det låter verkligen extremt! Jag har aldrig hört talas om något liknande innan!! Regeln brukar vara att man går med sin hund i den ordningen som man kommer till kursen den dagen. Sen försöker man planera så att alla får gå lika många gånger.

Jag tycker att ni ska ta kontakt med den utbildningsansvarige i den klubben som ni och instruktören tillhör och ta ett snack om detta!

Djurägare är den absolut viktigaste målgruppen för Svenska Vallhundsklubben, oavsett om man vill tävla eller inte!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #51 skrivet: 20 maj-09 kl 22:47 »
Hej!
Spännade tråd det blev här!
En erfarenhet har jag fått de senaste åren - en hunds liv är alldeles för kort för att slösa på instruktörer som inte kan ge en något!
Och, nu menar jag inte att jag träffat på DÅLIGA instruktörer (jo förresten, på SBK, min första lydnadskurs) men inom vallningen har jag träffat så många duktiga instruktörer som mött mig med full respekt och stort kunnade. Men, en instruktör som inte kan få mig att förstå eller som inte kan ge mig inspiration att träna är ändå inte så mycket värd hur duktig han/hon än är!
Mitt eget råd till andra hundägare är att bara gå hos dem som kan ge dig stor inspiration och som kan hjälpa just dig att göra underverk med hunden!!! Och detta gäller all hundträning faktiskt! Det kan räcka med några få helger om året för att ta stora steg i träningen!

Hej "Vallhunden" jag tycker jättemycket om dig och de andra i klubben!!!
Men vill varna andra för att gå hos DÅLIGA instruktörer och nöja sig med det!

Hälsningar från Martina

« Senast ändrad: 21 maj-09 kl 07:29 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Quiz

  • Inlägg: 24
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #52 skrivet: 23 maj-09 kl 18:22 »
Vi har Working Kelpies. Finns även en pensionerad Border Collie i huset.  Kelpies använder vi till allt från rymmar höns till nötkreatur. En helt underbar hund att jobba med. Har undrat många gånger hur vi klarade oss förr, när vi inte hade vallhund?! ;)

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #53 skrivet: 19 aug-09 kl 11:59 »
Sent, men så här ser han ut vår Mysack
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser