Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Stora Australorps?  (läst 32302 gånger)

Hönan

  • Inlägg: 88
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #20 skrivet: 15 mar-09 kl 16:26 »
Har nu läst och studerat i olika hönsböcker och det verkar som att Australorp kan vara den ras som skulle kunna passa mig. ;D
Jag vill ha en ras som värper bra hela året, som är lugn och social och som inte är så intresserad av att ligga och ruva.
Vad säger ni som har denna vackra ras? :-*
hönstokig! Har blandrashöns på gården.

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #21 skrivet: 15 mar-09 kl 16:58 »
Vi har Australorp och jag kan varmt rekommendera dem  ;D!! De är stora, ståtliga och inte minst vackra, ruvar inte, samt värper utmärkt. Våra fyra hönor kläckta i fjol värper stadigt 3-4 ägg per dag. Våra är lugna och lite reserverade, hade säkert blivit mer sociala med mer pyssel... Kycklingarna växer bra, så om intresse finns blir överskottstupparna prima i grytan (tupparna blir stora som hus).

Mvh Susanne
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #22 skrivet: 15 mar-09 kl 17:26 »
Jag har också bara bra erfarenhet av australorps!

Jättefina kolsvarta med gröna och lila skiftningar i fjädrarna, snälla mörkbruna ögon och rund och bullig kropp.

De är trevliga i humöret också, lugna och fina, det är inte sån fart på dem som det är på mina vita leghorn och blommehönsen, som är mer lika i sättet. Den ena av mina två hönor är lite försynt, den andra är mer framåt, t ex när man kommer med godis, men de är överlag lugnare än de andra.

De två tuppar jag hade som hamnade i frysen var snälla och fina de också, den ena av dem var grå (blå kallas det kanske), också en jättefin färg, tyvärr fick jag ingen sån höna. De värper jättebra, vad jag har hört ruvar de sällan, hade inte gjort mig något iofs, ingen av mina hönor vill ju det :(

Om du vill ha någon ras som går bra ihop med dem sedan så tycker jag att sussex verkar ha ungefär samma sätt och storlek. Jag har visserligen bara en höna... Tupparna som jag sålde var snälla och goa de med.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

H-K

  • Gäst
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #23 skrivet: 15 mar-09 kl 19:15 »
jag har också australorps, helt underbara och lätta att ha att göra med, värper duktigt gör de med :D jag vill absolut inte byta med nån annan ras, 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #24 skrivet: 15 mar-09 kl 20:12 »
Min farmor hade dem på 50-talet, då var de rankade som världens bästa höns för småflock. De värpte som leghorn (eller mer) och var samtidigt  en hyfsad köttras.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #25 skrivet: 29 nov-09 kl 21:40 »
Jag själv tycker Australorps är rätt skygga av sig. Annars så är det lugna och trivs att gå runt på gården , inte flaxiga skulle jag säga. de är en väldigt tung ras så de flyger inte så mycket så, men de sitter gärna högst upp på pinnen ;) Nu har jag nyligen kläckt kycklingar från australorps och jag tycker inte att de är särskillt tama, de flesta raser jag har är tama av sig. men australorps är mer vackra och lägger mycket med ägg, inte så sällskapliga

malinsandberg

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #26 skrivet: 30 nov-09 kl 23:44 »
Tack för alla svar. Vet inte om jag blev så mycket klokare, men det är roligt att höra vad folk har för olika erfarenheter. Jag tror nog att jag ska försöka hitta en australorphöna i alla fall. Jag vill ha så många olika höns, men får inte ha mer än 5-6-7 stycken för kommunen (bor i tättbebyggt område) och gör mitt bästa för att gallra bland mina favoriter.
malinsandberg

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #27 skrivet: 01 dec-09 kl 07:00 »
mina austral orp tuppar var arga och jagade mig hit och dit. hjävla tuppar men hönorna var bra fostermammor.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #28 skrivet: 01 dec-09 kl 12:31 »
Mina två australorptuppar var lugna och snälla, väldigt stora! Och vackra! Jag kunde inte ha kvar dem tyvärr och hittade ingen som ville ha dem. De smakade gott och det var mycket mat på dem!

Hönorna är lugna, lite försiktiga, lite skygga. Min ena höna ruvade fram två kullar kycklingar men det ska tydligen inte vara så vanligt bland australorper.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #29 skrivet: 02 jan-10 kl 22:58 »
Vi har Australorp och jag kan varmt rekommendera dem  ;D!! De är stora, ståtliga och inte minst vackra, ruvar inte, samt värper utmärkt. Våra fyra hönor kläckta i fjol värper stadigt 3-4 ägg per dag. Våra är lugna och lite reserverade, hade säkert blivit mer sociala med mer pyssel... Kycklingarna växer bra, så om intresse finns blir överskottstupparna prima i grytan (tupparna blir stora som hus).

Mvh Susanne
Jag tar tillbaka det där om att Australorp inte ruvar  :-[... en av våra unghönor ligger nu.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #30 skrivet: 03 jan-10 kl 09:59 »
Vi har oxå denna rasen, eller det är ju tanten som har den.  :-[
Men av alla hennes raser så är det denna jag tycker bäst om.
Stora, härliga, finfina ägg, dom är fina i färgen, trevliga & snygga!

MVH
Daniel

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #31 skrivet: 03 jan-10 kl 19:00 »
Jag har just avlivat 2 av mina Australorphöns. Sjuk.
Tuppen gick bort förra månaden.

Har dem tillsammans med ett gäng Hedemorahöns som är helt frisk.
Kanske inte en bra ras för Norrland ??
Det var oxå mycket krångligt i 2 sommrar med att kläcka fram Australorpkycklingar medan våra blandissar inte gav några problem.


Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #32 skrivet: 21 jan-10 kl 01:03 »
Jag får ju backa på det där med ruvvilligheten också... Den ena av mina två australorphönor kläckte fram två kullar förra året... Fast för min del var det bara positivt!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #33 skrivet: 22 jan-10 kl 12:56 »
De första rashöns jag hade var dvärg australorps. Av en dumhet gjorde jag mig av med dem men nu är det på väg hit några igen från min gamla stam.

Dvärgarna är också trevliga, värper bra och några av dem ruvar också glatt. De är lugna och fina och lätta att få tama.

Det förekommer både stora o dvärg med lättare benbefjädring. De ska inte ha det men det är väl rest från när de bildade rasen. Har för mig att det var nån ras med befjädrade ben som var med i ursprunget. Det är väl bra om man undviker att avla på de med fjädrar på benen om det går.

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #34 skrivet: 05 maj-10 kl 16:39 »
Vad brukar det vara för färg på äggen på australorps?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #35 skrivet: 05 maj-10 kl 17:17 »
Vad brukar det vara för färg på äggen på australorps?
ljusa..svagt beige eller vad man ska kalla det...
Fjäderfän och kaniner

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #36 skrivet: 05 maj-10 kl 17:29 »
ljusa..svagt beige eller vad man ska kalla det...

Okej, trodde lite att de la åt det rosa hållet på äggfärg

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #37 skrivet: 05 maj-10 kl 17:30 »
beige rosa hudfärgat eller vad man ska kalla det....
Fjäderfän och kaniner

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #38 skrivet: 05 maj-10 kl 18:24 »
Australorps är en duktig värpare, som  har avlats fram, på ett sätt som man tyvärr har övergivet idag.  Rekordet för värpning var ungefär 325 ägg 1920 och det slogs nyligen av en hybrid, som inte klarar av att ge en god värpning även andra året. På¨två år vinner  Australorps  tom över de mest inavlade hybrider.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

 

Bettyboop

  • Inlägg: 514
    • Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #39 skrivet: 05 maj-10 kl 20:01 »
Värper de på vintrarna också?

Är de lika bra värpare som Lohman?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser