Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda ytterfönster som innerfönster, hur?  (läst 986 gånger)

Lenita Andersson

Använda ytterfönster som innerfönster, hur?
« skrivet: 30 maj-24 kl 13:48 »
Jag har i torpet enkelfönster och vill sätta in innerfönster (med vadd o klisterremsa mm). För att använda det som finns tillgängligt så tänkte jag ta andra ytterfönster som vi fått över vid renovering och ta bort beslag mm och sätta på insidan av mitt fönster, det är nämligen rätt storlek, dvs exakt samma storlek som ytterfönstren. Men mittenstoplen i fönstret gör dock att dessa två nya innerfönster inte möts på mitten, utan det blir "tomt" 2,5cm vilket gör att det ser lite tokigt ut. Har någon förslag på hur jag kan lösa detta? Eller visa med bild hur en mittenstolpe ser ut där innerfönster passar kant i kant mot varandra? Brukar innerfönster vara bredare än ytterfönster?
Tack på förhand från backstugan från 1850.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Använda ytterfönster som innerfönster, hur?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-24 kl 15:15 »
Man har ofta en list emellan, antingen en som är slät så man limmar remsorna över, eller en fräst/hyvlad så att den går emellan fönstren, men också utanpå på rumsidan så fönstren trycks fast mot mittenstolpen.

Lenita Andersson

SV: Använda ytterfönster som innerfönster, hur?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-24 kl 22:34 »
Tack! Då förstår jag hur jag kan gå vidare  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

843 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser