Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus på plint, stor jordvolym  (läst 787 gånger)

Nilla Johansson

  • Inlägg: 2
Växthus på plint, stor jordvolym
« skrivet: 02 mar-23 kl 08:23 »
Jag har köpt ett växthus.
Första steget blir att komma underfund med hur grunden ska göras. 12 kantigt, 12 plintar.
Jag funderar på om det är en bra idé att gjuta plintarna högre och göra en mur en bit ifrån växthuset, låta jorden på insidan och utsidan ha kontakt. När jag odlar i jordremsan längs insidan, så kan rötterna leta sig ut och finna vatten i jorden utanför. Växterna på utsidan kan då också få lite varmare jord att växa i.
Är det smart eller korkat.
Ni får gärna komma med synpunkter om jag är ute och cyklar eller tänker i rätt spår.

Nilla Johansson

  • Inlägg: 2
SV: Växthus på plint, stor jordvolym
« Svar #1 skrivet: 02 mar-23 kl 08:31 »
Tomater är det som gäller, både på insidan och utsidan
😉👍

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Växthus på plint, stor jordvolym
« Svar #2 skrivet: 02 mar-23 kl 13:34 »
Jag skulle inte höja det mycket över marken, kontakt med jorden får du ju ändå om det står på plint.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Växthus på plint, stor jordvolym
« Svar #3 skrivet: 02 mar-23 kl 13:45 »
Vet inte riktigt om jag skall komma med några råd, för växter är inte riktigt min grej, men jag kastar in ett tips från dotterns växthus. Hon har en djup singelgång mellan bäddarna, och när jag vattnar så lägger jag bara in slangen från en tunna där och ger hela växthuset en rotblöta. Det verkar fungera rätt bra, för det växer som sjutton fast hon hellre planterar än vattnar... Mycket tomater, gurkor och meloner där. Och physalis, en favorit att knycka när jag är där och vattnar.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Växthus på plint, stor jordvolym
« Svar #4 skrivet: 02 mar-23 kl 14:50 »
Jag rekommenderar en hel kantbalk så inte tjälen kan flytta på något. Har du glas så spricker det om växthuset rör sig.
Lite höjd på bäddarna är bra så man slipper gå dubbelvikt.
Kylan är det som begränsar odlingssäsongen så skapa ingen extra ventilation nedtill. Jag har t.o.m. putsat och målat kantbalken med svart färg för att lagra extra värme som går ned i jorden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser