Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lut på ek = !  (läst 1200 gånger)

von tratt

  • Inlägg: 1748
    • Skåne
Lut på ek = !
« skrivet: 09 nov-22 kl 23:28 »
Jag spillde tydligen lut på en skärbräda av ek, det blev härligt mörka fläckar. Tidigare har jag färgat ek med järn, men det här kanske är ett alternativ. Vad vet vi om detta?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Lut på ek = !
« Svar #1 skrivet: 10 nov-22 kl 16:13 »
 Du kan röka ek med ammoniak. Måla mönster med kalk. och sedan lägga på järnvitriol så får du som batik. Kalken neutraliserar järnvitriolen. Vill du förstärka med svart kan du använda tannin.

 Himla kul att leka med kemiskt färgande.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

von tratt

  • Inlägg: 1748
    • Skåne
SV: Lut på ek = !
« Svar #2 skrivet: 10 nov-22 kl 17:10 »
Just, det var ju smart!

Jag baddade på lite natriumhydroxid och fick en viss färgförändring, men inte lika bra som fläckarna. Det förstör väl ytan, så egentligen är det bara en dum idé - det var bara så oväntat att det blev en så kraftig färgning. :-) jag kommer antagligen att använda det för att "åldra" något nångång...
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Lut på ek = !
« Svar #3 skrivet: 11 nov-22 kl 09:54 »
Du kan röka ek med ammoniak. Måla mönster med kalk. och sedan lägga på järnvitriol så får du som batik. Kalken neutraliserar järnvitriolen. Vill du förstärka med svart kan du använda tannin.

 Himla kul att leka med kemiskt färgande.
hade varit kul att se lite bilder

von tratt

  • Inlägg: 1748
    • Skåne
SV: Lut på ek = !
« Svar #4 skrivet: 13 nov-22 kl 17:02 »
Jag har experimenterat lite, som vanligt ganska ostrukurerat. Det verkar som om lut ensamt inte riktigt fungerar. Det tycks hända något med oljan-vaxet, träet och luten tillsammans. "Färsk" olja blir ju bara tvål med natriumhydroxid, inget färgomslag, så en hypotes är att det är oxiderade, torkade oljor som är knepet. Oklart!

Hur fungerar rökning med ammoniak?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Lut på ek = !
« Svar #5 skrivet: 13 nov-22 kl 18:30 »
 När jag använt järnvitriol och kalk, var träet rått. Oftast björk. Där var oftast grov yta som av bandsåg och svarv (oputsat).
Har aldrig lagt på någon olja som ytbehandling. Upplever att olja o vax i sej ger träet färg. Har istället använt kärnmjölk.

 Röka ek med ammoniak lär vara enkelt. Typ plastpåse, bytta med ammoniak. Blir som mossek mörk brun. Har aldrig prövat så vet ej tider o styrka.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser