Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomater inomhus  (läst 1597 gånger)

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
Tomater inomhus
« skrivet: 16 sep-22 kl 17:24 »
Det här är kanske en dum fråga? Men jag funderar på att sätta ett frö av körsbärstomat i en större kruka inomhus nu till hösten. Kan man få frukt (dvs tomater) av en planta inomhus, på vintern? Måste man pollinera den med pensel eller sköter den sig själv?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

von tratt

  • Inlägg: 1748
    • Skåne
SV: Tomater inomhus
« Svar #1 skrivet: 16 sep-22 kl 19:38 »
Ljuset, ljuset, ljuset!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Tomater inomhus
« Svar #2 skrivet: 16 sep-22 kl 19:50 »
Jag har haft kruktomater inne som gett viss skörd (Vilma) men har använt extra ljus och de har kanske inte blivit supersöta/smakrika men ändock mognat. Fast det har varit på andra sidan nyåret.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tomater inomhus
« Svar #3 skrivet: 17 sep-22 kl 08:49 »
Du måste ha ljus,massor av ljus. Smaken blir däremot dålig då solljus saknas. Jämför t.ex med holländska tomater som ju är drivhusodlade och vintertid med konstljus.  Men visst går det med växtbelysning att  driva upp tomater inne på vintern. Frågan är bara vad kilopriset blir....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tomater inomhus
« Svar #4 skrivet: 17 sep-22 kl 09:55 »
Om man kombinerar ljuset till växterna med det ljus man själv vill ha så kan man i alla fall slå två flugor i en smäll.

Ena dotterns rum är ljust och grönt, kostar inte så mycket. Hon hade jordgubbar förra vintern, men har annars oätliga växter. Skall försöka fixa liknande i köket där vi ändå har det ljust stor del av dygnet. Men det blir inte tomater utan kortare växter, tror jag satsar på sallad och kanske någon kryddväxt. Familjen gillar basilika när den är färsk, så kanske den.

von tratt

  • Inlägg: 1748
    • Skåne
SV: Tomater inomhus
« Svar #5 skrivet: 17 sep-22 kl 10:38 »
Sallad och kryddor är antagligen de minst hopplösa inomhusmatväxterna. Kanske har man solceller och överskottsel dagtid tex.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Tomater inomhus
« Svar #6 skrivet: 17 sep-22 kl 11:41 »
Jag har odlat tomater inomhus över vintern ett par år. Ljusrör över, tänt 12 tim/dag. Ett sovrum åt söder som nu står tomt när barnen flyttat hemifrån. Fast ändå ingen sol når dit nov-jan p g a av en bergknalle.
Sorten Sakura, körsbärstomat, svagväxande, hybrid. Jag planterar tjuvskott. Har flera plantor. Blir små tomater, några stycken nästan varje vecka hela innesäsongen, okt-maj.(Fast i maj räcker dagsljuset) Smakar väldigt gott, mycket bättre än köpta.  Kilopriset har jag inte räknat på. Anar det värsta i dagens läge.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tomater inomhus
« Svar #7 skrivet: 17 sep-22 kl 12:39 »
Kilopriset beror ju på hur man räknar. Jag vill gärna ha lite grönt inne för trevnaden, och väljer jag något som går att äta istället för enbart prydnadsväxter så är det gratis.

Man kanske skulle prova tomater. Hur höga blir dina plantor, karsan?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Tomater inomhus
« Svar #8 skrivet: 17 sep-22 kl 16:48 »
de blir nog någon meter. Eller mer. Fast behöver stöd.  Det blir ofta ett sammelsurium av stjälkar, men så sitter det omogna tomater i änden så jag nänns inte att klippa bort. Risk att man klipper fel stjälk. Inte så vackert men ingen bor ju i rummet. Kanske går att få  det bättre med bättre disciplin.

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Tomater inomhus
« Svar #9 skrivet: 18 sep-22 kl 10:49 »
Sara Bäckmo sådde tomater i november förra året för att odla inomhus och uppmanade sina följare att göra detsamma.

I år ska de så dem nu i september istället.

https://www.sarabackmo.se/var-med-och-sa-novembertomater/

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Tomater inomhus
« Svar #10 skrivet: 18 sep-22 kl 18:16 »
ja, jag använder som sagt tjuvskotten. Fördelen är att det går fortare att få blommor och frukt. Ibland blommor redan när jag tar skottet. Och så sticker man bara ner det i en lagom kruka.  Slokar ofta ett par dar men tar sig sen.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Tomater inomhus
« Svar #11 skrivet: 20 sep-22 kl 18:45 »
Inte de svar jag hoppades på, haha! Men tack för input. Jag bor i södra Skåne och tänkte ha plantan i ett söderfönster. Tänkte att det borde räcka, men kanske inte? Får kanske låna växtbelysning av en bekant, fortsättning följer.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser