Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa får själv med vanlig sax  (läst 1294 gånger)

Fåret

  • Gäst
Klippa får själv med vanlig sax
« skrivet: 04 jul-22 kl 13:08 »
Hej, en bekant till mig har en bagge som inte är klippt på ett år, tror det är ett Gotlandsfår (grå ull o svart ansikte/ben). Nu till saken, vi hittar ingen som vill komma ut och klippa denna kille men fick tipset av en fårklippare att man kunde klippa själv med en vanlig sax. Är det någon som har erfarenhet av detta och hur går man till väga? Baggen är inte så tam o lite rädd av sig och han har stångat mig en gång så jag har respekt för honom. Han tycker mycket om att man kliar o borstar på honom men då med en vägg emellan. Hur binder man bäst upp honom? Måste man vända på fåret för att kunna klippa mage o mellan benen?

Fåret

  • Gäst
SV: Klippa får själv med vanlig sax
« Svar #1 skrivet: 04 jul-22 kl 13:17 »
Är det någon viss tid på året som är bäst att klippa på? Har läst att ullen släpper, hur fungerar det? Nu är han så tjockullad så det måste bort så fort som möjligt.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Klippa får själv med vanlig sax
« Svar #2 skrivet: 04 jul-22 kl 14:05 »
Det går men är ett pyssel. Fixera huvudet och klipp honom stående så blir det minst jobbigt för er båda.
Bäst är om man tar sig tid att bygga en klippbänk i lagom höjd så man slipper stå böjd.
Vi har en som liknar ett lågt bord och i gaveln är en hel vägg med rund öppning för huvudet.
Brädet högst upp går att lyfta upp när huvudet ska träs in och fälls sen ner som en giljotin. Låsning med två pinnar så fåret inte kan lyfta upp det och krypa ur.
Gör man bänken lagom hög så går klippningen av magen bra. Glöm inte att det finns en "grej" under magen på herrar som inte ska klippas av.
Helst ska ullen klippas höst och vår. Nu är så varmt att han blir säkert överlycklig att bi av med den.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Klippa får själv med vanlig sax
« Svar #3 skrivet: 04 jul-22 kl 16:11 »
Jag har klippt något enstaka får med en bra kökssax. Det går men sätt plåster eller tejp påse ställena på fingrarna som riskerar att få blåsor.
Så här års borde det vara ganska enkelt att klippa under vinterullen, men den kan vara som tuggummi att ta dig igenom bl a runt halsen om han fodrats i foderhäck.
Fixera huvudet på något sätt och sträck eller dra inte ut ullen för huden följer med och man riskerar klippskador. Lyft ullen istället och klipp i den nya sommarullen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

  • Gäst
SV: Klippa får själv med vanlig sax
« Svar #4 skrivet: 04 jul-22 kl 21:08 »
Ok tack för era svar. Har provat att klippa huvud och ner på halsen idag. Fick blåsa för det var en aning tjockt..haha. Han somnade nästan, tyckte att det var sååå skönt. Vi hade en vägg emellan så det var inte så lätt att komma åt. Är det bäst att börja på ryggen och jobba sig redåt sidorna? Hur är det att klippa med fårsax(utan ström)?
« Senast ändrad: 04 jul-22 kl 21:37 av Fåret »

  • Gäst
SV: Klippa får själv med vanlig sax
« Svar #5 skrivet: 04 jul-22 kl 21:24 »
Letar efter en professionell klippare för det är för svårt för mig. Dessutom behöver klövar verkas också.
« Senast ändrad: 05 jul-22 kl 13:15 av Fåret »

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Klippa får själv med vanlig sax
« Svar #6 skrivet: 04 jul-22 kl 21:43 »
Citat från: Fåret link =topic=200314.msg1868964#msg1868964 date=1656961725
Ok tack för era svar. Har provat att klippa huvud och ner på halsen idag. Fick blåsa för det var en aning tjockt..haha. Han somnade nästan, tyckte att det var sååå skönt. Hur är det att klippa med fårsax(utan ström)?

Jag tycker det svårare att klippa med fårsax så valde kökssaxen istället. Men med övning kan man nog få till rätt teknik. Ge inte upp om du/ni bara klippt halsen och huvudet de och magen brukar vara svårast. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Klippa får själv med vanlig sax
« Svar #7 skrivet: 04 jul-22 kl 22:11 »
Då jag hade får provade jag klippa med både fårsax och fiskars kökssax, var det bara vasst spelade det inte så stor roll vilket man använder men jag kunde ha tunna montagehandskar när jag använde fårsax och på så sett undvika blåsor.

Jag satte bara tackan på marken och höll fast den mellan mina ben när jag klippte, kanske inte den bästa ergonomin men det spelade ju inte så stor roll när det var några få får för hobbybruk.

Snälla får som var vana att hanteras behövde inte bindas eller fixeras, det var bara att rassla med foderhinken så de kom och vara bestämd med vem som bestämmer så gick det att handklippa
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Klippa får själv med vanlig sax
« Svar #8 skrivet: 05 jul-22 kl 11:44 »
Dottern har blivit fena på att klippa med kökssax (plåster som Javill skrev), och nu när det är så mycket stickande insekter så är det snällt mot fåret att lämna några centimeter. Annars så går det med en vanlig trimmer (hon tar min och klipper ibland, speciellt hygienklippning :P). Klippte själv två får med en vanlig hårtrimmer för länge sedan. Har för mig det tog två timmar per får, men det gick.

Akta ljumskveck, får har tunt skinn som behöver sträckas om man klipper nära. Och om du inte tittat under, så sitter snorren rätt långt fram på magen. Baggen lär inte gilla dig i fortsättningen om du klipper den...

  • Gäst
SV: Klippa får själv med vanlig sax
« Svar #9 skrivet: 05 jul-22 kl 13:18 »
Tack så mycket för era svar. Jag har äntligen hittat en proffsklippare som kommer Yess. Men hade man haft ett lamm från början så skulle det varit kul att lära sig.

Näe snorren har jag inte sett, bara kisset som strilar. Det kommer bli kul att se hur han ser ut därunder. Smart tips att lämna lite ull, ska be om det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser