Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leopardsniglar (pantersniglar) mot mördarsniglar? Erfarenhet?  (läst 904 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne

Vi har tidigare varit förskonade men till slut har turen kommit till oss att bli invaderade av mördarsniglar. Befinner oss just nu på ett ställe med MÄNGDER av leopardsniglar, aka pantersniglar (inga bruna så långt ögat kan nå). Man har ju hört att dessa håller undan mördarsniglarna. Men stämmer ryktet? Och skulle det fungera att plantera in dem??

I så fall infinner sig fråga nr 2: Kan vi ta hem ett gäng (hur många?) i en glasburk och klarar de en resa på 24 timmar?

 ???

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Leopardsniglar (pantersniglar) mot mördarsniglar? Erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-22 kl 10:14 »
Jag har viss erfarenhet.
Vid mitt förra hem fanns ganska gott om pantersniglar. Ännu mer gott om mördarsniglar, tyvärr.

Tror mer på mördarsnigel-bekämpning mha ankor än mha pantersniglar, om ni nu tänker er sådan bekämpning.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Leopardsniglar (pantersniglar) mot mördarsniglar? Erfarenhet?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-22 kl 15:32 »
Min erfarenhet är den motsatta. Jag har en del pantersniglar men väldigt få mördarsniglar. Pantersniglar lär äta andra sniglars ägg och de verkar mest hålla till på marken med redan döda växtdelar. Det är bara min reflektion, tills vidare får de leva medan mördarsniglarna klipps itu.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Leopardsniglar (pantersniglar) mot mördarsniglar? Erfarenhet?
« Svar #3 skrivet: 03 jul-22 kl 10:16 »
Kommer inte riktigt ihåg när, men för kanske 10 år sedan fanns inga mördarsniglar här. Då fanns det svarta skogssniglar och om man hade tur kunde man hitta en pantersnigel.

Nu finns det mördarsniglar, men också en hel del pantersniglar. Om de har ökat i antal för att de lever av nykomlingarna eller om det blivit någon annan förändring som är positiv vet jag inte. Har inte sett att pantersniglarna ställer till något, men de tar sig gärna in i jordkällaren vilket inga andra sniglar gör. Skogssnigeln har minskat i antal.

Våra myskankor tar nog bara en liten del, skall man ha bra jägare så skall man ha ankungar. De rensar marken från alla ätliga smådjur. Vi har inte haft någon kull i år, så vinbergssnäckorna har återhämtat sig en del.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Leopardsniglar (pantersniglar) mot mördarsniglar? Erfarenhet?
« Svar #4 skrivet: 03 jul-22 kl 12:48 »
Jo, att pantersniglar tar sig in i jordkällaren märkte vi på midsommar då jag hade haft öppet lite mera och en person skulle hämta en öl. Vi hörde ett vrål och sen kom en radda "äckelljud" och svordomar. Hen hade greppat en ölburk i flaket och inte sett att en snigel hade hittat in dit och låg på ölburken. Det var lite obehagligt och efteråt hittade jag fyra pantersniglar till där inne. Nåja, det var ju bara att ta ut dem och ge dem en bättre plats i ett skuggigt dike.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Leopardsniglar (pantersniglar) mot mördarsniglar? Erfarenhet?
« Svar #5 skrivet: 03 jul-22 kl 13:48 »
Här var det någon besökande som trodde det var en orm när ett stort exemplar sträckte ut sig i gräset ;D

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
SV: Leopardsniglar (pantersniglar) mot mördarsniglar? Erfarenhet?
« Svar #6 skrivet: 04 jul-22 kl 20:19 »
Jag vet inte om det beror på pantersniglarna som har ökat markant här men jag har dödat mindre än tio mördarsniglar i år .  Förra året och åren innan det tog jag utan problem flera hundra efter regn.

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Leopardsniglar (pantersniglar) mot mördarsniglar? Erfarenhet?
« Svar #7 skrivet: 05 jul-22 kl 01:38 »
De är ju urtradigt, sett att på en mindre lite trafikerad väg blir många överkörda & verkar tilldragande ,så om man dödar dem måste de avlägsnas annars tilldragande , duchat m ättika elr myrsyra/vatten tar kål på dem & de går inte över dessa behandlade område, verkar inte heller som de gillar släckt kalk & den tar ju inte död på växterna trevligt om kalken  ger en långtidseffekt ,är de bara ankor som effekivt äter upp odjuren, höns går inte på dessa sniglar?  ,,

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Leopardsniglar (pantersniglar) mot mördarsniglar? Erfarenhet?
« Svar #8 skrivet: 05 jul-22 kl 11:20 »
Det är ju bra om de dras till de döda på vägarna, fler går åt och det dammbinder.

Höns tar säkert ägg och några riktigt små, men växande myskankor är betydligt mer glupska.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 7 användare (2 dolda)
Banelinjen, Ahlman, xaelanar, Anders Flix, magnus55

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser