Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annat element än kamrörselement i hönshus?  (läst 3816 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
Annat element än kamrörselement i hönshus?
« skrivet: 05 jun-22 kl 20:43 »
Ok jag vet att kamrörselement är det optimala, men hualigen vilka priser det är på dess element.
Finns det något annat billigare alternativ på element? Vill gärna värma upp hela yran ( 5 + grader tänkte jag) å inte värnelampa. Nu har jag stort. Hönsen bor i en hästbox, men en nätad halvsida.
Så jag tänker att elementet ska stå ytterligare en box bort i en stallgång
Men det blir kanske dammigt ända dig bort också... men borde finnas något billigare alternativ än ett element för flera tusen kronor!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-22 kl 22:56 »
Tyvärr inte då det handlar om brandskyddet.

Men är du modig så kan du använda sämre grejer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #2 skrivet: 05 jun-22 kl 22:59 »
Jo, kanske, om man kopplar en EX klassad (i allafall dammtät) elpatron till ett vattenburet element man fyller med tex 40/60 glykol/vatten (detta fungerar dock inte om ni bor där till och med glykolen fryser...).
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #3 skrivet: 05 jun-22 kl 23:04 »
Glöm inte säkerhetsventilen bara om ni vill testa, i England vet jag iaf att detta fanns förr.
Men, som sagt kolla med försäkringsbolaget först att försäkringen inte påverkas av detta.

Annars får man kanske leta en begagnad kamrörsradiator hos någon som river ut något gammalt svinhus, eller industribyggnad man bygger om.
Håller med om att de är fruktansvärt dyra jämfört med vanliga element... Men, de gamla borde vara ok bara de är EX klassade mot damm.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #5 skrivet: 06 jun-22 kl 09:45 »
Om det rör sig om en elradiator, så är ju det viktiga att den har rätt typgodkännanden och märkningar, inte att den nödvändigtvis är utformad just som ett kamflänselement.

Om man gör ett bygge med vattenburen värme - oavsett om vattnet värms med en liten elpanna eller på annat sätt - så kan man ju placera pannan (eller motsvarande) utanför det dammiga och kritiska området, så ställs inga särskilda säkerhetskrav på den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #6 skrivet: 06 jun-22 kl 10:41 »
Skall man värma upp hela stallet med el så är nog inte priset för själva elementet det som blir högst...

Det finns värmefläktar (aerotemprar) som är godkända för stall.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #7 skrivet: 06 jun-22 kl 20:32 »
Värmefläktar, typ Elbjörnen och liknande är ju dock ohyggligt dyra i drift om man behöver köra dem mer än några timmar om dagen.
Men det kanske inte var sådana som avsågs här.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #8 skrivet: 06 jun-22 kl 20:40 »
Värmefläktar, typ Elbjörnen och liknande är ju dock ohyggligt dyra i drift om man behöver köra dem mer än några timmar om dagen.
Men det kanske inte var sådana som avsågs här.
All direktverkande elvärme är  lika dyr i drift, tiden då vi kunde använda el till uppvärmning började gå mot sitt slut redan då Barsebäck stängdes.

Behöver hönorna värme?
Räcker det inte att det är dragfritt?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #9 skrivet: 06 jun-22 kl 22:59 »
Jo, men i korthet så fungerar väl alla värmekällor, oavsett om det är ved eller elström, ungefär likadant, liten massa ger snabb uppvärmning men håller inte kvar värme särskilt länge, större massa ger långsammare uppvärmning men håller kvar värmen längre.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #10 skrivet: 06 jun-22 kl 23:11 »
Värmefläktar, typ Elbjörnen och liknande är ju dock ohyggligt dyra i drift om man behöver köra dem mer än några timmar om dagen.

Verkningsgraden och därmed driftskostnaden blir väl lika hög oavsett om man väljer en elbjörn eller ett kammrörsradiator?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #11 skrivet: 07 jun-22 kl 08:54 »
Ja, den enda chansen att få lägre kostnad till samma upplevda värme är att rikta den till hönorna på något sätt, t ex som strålning (värmelampor) eller uppvärmd sittpinne.

Aerotemper skapar ju luftrörelse som kan upplevas som kall om man står på fel ställe, men ack så skön rakt framför.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #12 skrivet: 07 jun-22 kl 10:46 »
Verkningsgraden och därmed driftskostnaden blir väl lika hög oavsett om man väljer en elbjörn eller ett kammrörsradiator?

Ja, det är den, jag vet inte hur det är med de nya digitala thermostaterna, de kanske kompenserar tillräckligt bra för att komma runt problemet de gamla hade?
Även äldre radiatorer går ju enkelt att förse med en modern termostat man kopplar inte före bimetalltermostaten.






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #13 skrivet: 07 jun-22 kl 11:39 »
Hur kallt tål hönsen? Ett par minusgrader ska ju inte vara någon fara men jag tänker när det blir riktigt kallt...
Värmerör har jag sett, bra pris på, några hundralappat, men har inte hittat någon med termostat och jag vill ju inte att det sk bli för varmt. Får väl köpa en digital termostat annars på claes ohlsson och koppla den till

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #14 skrivet: 07 jun-22 kl 11:57 »
Beror ju lite på ras, här kan en del få skador på kammen redan vid -5 medan andra sitter ute och sover i -17 grader. Några höns vi haft, MESar, behövde ha rikligt med värme så deras hus gick inte under 12 plusgrader. Men det är ju lite speciellt.

Det är ju också lite bekvämlighet med plusgrader så vatten och ägg inte fryser.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #15 skrivet: 09 jun-22 kl 13:58 »
Någon som har erfarenhet av värmerör i hönshuset?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #16 skrivet: 09 jun-22 kl 14:22 »
Hur kallt tål hönsen? Ett par minusgrader ska ju inte vara någon fara men jag tänker när det blir riktigt kallt...
Värmerör har jag sett, bra pris på, några hundralappat, men har inte hittat någon med termostat och jag vill ju inte att det sk bli för varmt. Får väl köpa en digital termostat annars på claes ohlsson och koppla den till

Tänk på att även termostaten måste uppfylla de särskilda kraven på elinstallationer i ett hönshus. Ett sätt att kringgå det kan vara att använda en termostat med separat givare där givarkablaget är SELV (alltså vad som förr i tiden kallades "klenspänning", sätta termostaten utanför hönshuset och bara dra in givaren dit. Eller också att använda något hemautomationssystem (Tellstick, Sonoff eller liknande) med trådlösa givare och programmera det till termostatfunktion.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #17 skrivet: 04 jul-22 kl 12:51 »
Oljeelement är inte ok eller? Det kommer inte vara inne hos hönsen utan i stallgången utanför nätet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #18 skrivet: 04 jul-22 kl 13:37 »
Oljeelement är inte ok eller? Det kommer inte vara inne hos hönsen utan i stallgången utanför nätet.
Problemet är dammet.
Dvs är elementet inte godkänt så är det inte lämpligt i den dammiga miljön höns innebär.
Det finns även en annan aspekt och det är att det finns ett litet otrevligt kryp dom drabbar hönsen och dom bosätter sig gärna i temperaturgivare eller andra trånga utrymmen vilka kan innebära kortslutning och brand.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Annat element än kamrörselement i hönshus?
« Svar #19 skrivet: 04 jul-22 kl 20:03 »
Oki får test ett vötmerör då med rätt ipklassning. De kostar ju bara ett par hundra. Jag har dock fortfarande inte förstått hur de fungerar. De vörmer upp till 75 grader och slår av vid 90 tror jag det var. Det känns ju väldigt höga grader, plus jag vill ha en jömn temp. Frostfritt men inte 15 plus. Några plusgrader så att inte ägg å vatten fryser. Jag ska ha de så inte hönsen kommer åt, i stallgången. Men ja,,,, hade önskat ett element med termostat. Så jag kunde ställa in 5 plusgrader tex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser