Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Reservkraft  (läst 1723 gånger)

Tomas Oster

  • Inlägg: 1
Reservkraft
« skrivet: 23 jan-22 kl 13:08 »
Laddas via solpaneler samt separata vägguttag inne i huset. Används idag för drift av dammsugare och kaffebryggare & laddning av mobiler plattor mm.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Reservkraft
« Svar #1 skrivet: 02 feb-22 kl 23:21 »
Laddas via solpaneler samt separata vägguttag inne i huset. Används idag för drift av dammsugare och kaffebryggare & laddning av mobiler plattor mm.
Försöker förstå ditt inlägg.
Vill du bara visa upp din stora låda?
Vad ska du ha mera i den?

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Reservkraft
« Svar #2 skrivet: 03 feb-22 kl 18:44 »
Snyggt!

Vill också ha reservkraft i form av batteri. Har bara reservkraftverk just nu! :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Reservkraft
« Svar #3 skrivet: 03 feb-22 kl 19:45 »
Prydligt, men vad är det för storlek på de olika komponenterna?

Jag har bilen som snabb reservkraft när inte elverket behöver startas. Ställer den på kabelavstånd från huset. På taket har jag två standardpaneler (nominellt 630W tror jag, men i praktiken ca 400W). Alldeles för lite batteri, 210Ah/12V, och lite klen växelriktare på1000W (standardmikro drar ca1200W).

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Reservkraft
« Svar #4 skrivet: 05 feb-22 kl 08:37 »
Drömmen är att ha 1.5 miljoner  :P och köpa en elbil med solceller (Lightyear One som produceras i Finland i år 2022). Ha en laddstolpe som är V2H eller V2G
Då kan du ladda både bilen och ha reservkraft till huset för att lagra all extra solel från solfångarna.
Då bilen (på sommaren) laddar sig själv så kan du ju sälja all överskottsel som du inte använder själv.

Äntligen finns Lightyear One, varför skulle det ta så lång tid att skapa en elbil med solceller? Nu ska den bara kopieras av alla bilmärken och komma ner i pris.....

Solceller har vi redan  Yess Yess Yess

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Reservkraft
« Svar #5 skrivet: 05 feb-22 kl 11:20 »
Dock är ju den yta man kan täcka med solceller på en personbil så liten, att den energi man kan få ut från solcellerna knappast har någon betydelse jämfört med elbilens förbrukning om den används någotsånär flitigt. Åtminstone inte med den solinstrålning vi kan räkna med i genomsnitt på våra breddgrader. Men, å andra sidan, allteftersom priset på solceller sjunker så kan en biltillverkare konstatera att det inte just innebär någon merkostnad att täcka bilen med solceller, som väl om inte annat fungerar bra som reklamgimmick.

För övrigt är det inget nytt med solcellsdrivna bilar. I Australien har man hållit tävlingar för sådana sedan 1987. https://en.wikipedia.org/wiki/World_Solar_Challenge

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Reservkraft
« Svar #6 skrivet: 05 feb-22 kl 12:02 »
Om min skåpbil vore eldriven så skulle jag sätta paneler på vänster sida också, och ta för vana att parkera med den sidan mot solen. Lite större yta än vad jag använt på taket, så totalt skulle jag nog få 1 kW i praktiken. Säg att bilen då suger i sig 6 kWh per dag och den drar 3 kWh per mil så självladdar den 2 mil per dag. Inte så tokigt med tanke på att den inte rullar så ofta.

En strömlinjeformad personbil får nog liknande räckvidd på egen el trots den mindre ytan. I praktiken kommer nog elen från solcellerna att räcka lagom till att hålla bilen kall om man lämnar den i solen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Reservkraft
« Svar #7 skrivet: 05 feb-22 kl 16:07 »
Tittade på den där Lightyear One, rätt trevlig!

Det är bra nu när elbilarna börjar tillverkas med tanke på flera typer av köpare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser