Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårhagen blir nästan lika fin som en golfbana - men dessa tuvor?  (läst 1383 gånger)

drengen

  • Inlägg: 4
    • Ångermanland
Jag har minnen från livet på landet, har sett hästhagar, kohagar, grishagar.
Sen har vi fårhagarna, fåren betar verkligen ner gräset ordentligt,
som en gräsklippare som klipper riktigt lågt.

Men tänk er en igenväxt åker där ni stängslar, skickar in ett gäng får och låter dom beta av.
Nått jag stör mig på sedan då dom gjort rent är alla dessa tuvor som sticker upp överallt.
Visst ger dom en massa gräs o.s.v.

Men vad händer om man skulle gräva bort dem och få åkern jämn och fin......
Inget man skulle ödsla tid på som lantbrukare säkert men det blir ju väldigt slätt och fint.

Vad tänker ni?

Om man hade ett igenväxt fällt och vill göra gräsyta av det, då vore det ju en idé att ha får som betar av,
sen tar man av tuvor och sånt fåren undvikit...då skulle man nog få en fin gräsmatta sedan då gräset återhämtat
sig och kommit tillbaka.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag har minnen från livet på landet, har sett hästhagar, kohagar, grishagar.
Sen har vi fårhagarna, fåren betar verkligen ner gräset ordentligt,
som en gräsklippare som klipper riktigt lågt.

Men tänk er en igenväxt åker där ni stängslar, skickar in ett gäng får och låter dom beta av.
Nått jag stör mig på sedan då dom gjort rent är alla dessa tuvor som sticker upp överallt.
Visst ger dom en massa gräs o.s.v.

Men vad händer om man skulle gräva bort dem och få åkern jämn och fin......
Inget man skulle ödsla tid på som lantbrukare säkert men det blir ju väldigt slätt och fint.

Vad tänker ni?

Om man hade ett igenväxt fällt och vill göra gräsyta av det, då vore det ju en idé att ha får som betar av,
sen tar man av tuvor och sånt fåren undvikit...då skulle man nog få en fin gräsmatta sedan då gräset återhämtat
sig och kommit tillbaka.


Det är sånt som dom av någon anledning inte gillar.
Man kan helt enkelt gräva bort dom, eller gå över hagen ett antal gånger med utrustning som skär ner oönskad växtlighet.
Klipper man av den så kommer den till slut dö.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Tuvor kan ju vara rator dels av sådant som de inte gillar att äta och dels av ställen de använt som toalett.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

drengen

  • Inlägg: 4
    • Ångermanland
Det roliga i det hela, om jag minns det rätt är ju att hagen blir ju som en golfbana eller nått liknande typ.
Allt är jämnat med marken.

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Hästar ska funka lika bra. Minns när jag bodde vid Sollefteå så pratade folk om några som hade en gräsmatta folk var nästan avundsjuk på. Det paret gick tydligen med hästarna på gräsmattan efter jobbet.

Sätt grisar där så försvinner tuvorna garanterat.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Eftersom det är en (hypotetisk?) hage på åkermark, är det ju bara att köra ner ratorna (tuvorna) med slåttermaskinen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser