Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timmerstuga vs reglar och plank?  (läst 4365 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #20 skrivet: 12 jan-22 kl 14:14 »
Har asfaboard på mitt ouppvärma förråd och baksidan av den luktar inte gott...

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #21 skrivet: 12 jan-22 kl 16:46 »
Har asfaboard på mitt ouppvärma förråd och baksidan av den luktar inte gott...
Av de fina bilderna vi sett på ditt bygge är skivorna nya, Finska och sitter  i en väl ventilerad miljö, skulle du i dag  välja asfaboard även till ett bostadshus eller är lukten för intensiv?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #22 skrivet: 12 jan-22 kl 17:13 »
På utsidan jo, men inte insidan. Tror märket är Hunton annars.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #23 skrivet: 12 jan-22 kl 17:25 »
Jag har sett skivor som gamla byggnadssnickare kallade Asfaboard, men som var av något annat märke och luktfria. Gröna på ena sidan, träfärgade (som treetex) på andra sidan.

Torik

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #24 skrivet: 22 jan-22 kl 13:04 »
 Hej Pateras

"Detta var ju min första tanke Panel --> luftspalt --> Hunton vindtät --> isolering (träfiber) --> Hunton vindtät --> Panel"

Angående din byggplan. Luftspalt innanför panelen är bortkastad om du kör obehandlat trä, slamfärg eller linoljefärg som tillåter fukt från insidan att passera ut genom panelen. Luftspalt innanför en panel är en produkt av täta ytbehandlingar/färger som jag antar att du inte jobbar med i alla fall. Bättre isolering utan luftspalt också.

 

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #25 skrivet: 22 jan-22 kl 23:33 »
Hej Pateras

"Detta var ju min första tanke Panel --> luftspalt --> Hunton vindtät --> isolering (träfiber) --> Hunton vindtät --> Panel"

Angående din byggplan. Luftspalt innanför panelen är bortkastad om du kör obehandlat trä, slamfärg eller linoljefärg som tillåter fukt från insidan att passera ut genom panelen. Luftspalt innanför en panel är en produkt av täta ytbehandlingar/färger som jag antar att du inte jobbar med i alla fall. Bättre isolering utan luftspalt också.
Hur menar du att ytterväggens isolering skulle bli bättre utan luftspalten under ytterpanelen?
Jag anser att luftspalten gör att panelen torkar lättare och snabbare efter slagregn och att även asfaboarden har lättare att klara regn och fukt om panelen inte ligger dikt emot.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #26 skrivet: 23 jan-22 kl 00:22 »
Hur menar du att ytterväggens isolering skulle bli bättre utan luftspalten under ytterpanelen?
Jag anser att luftspalten gör att panelen torkar lättare och snabbare efter slagregn och att även asfaboarden har lättare att klara regn och fukt om panelen inte ligger dikt emot.

Så där har jag också tänkt, men blir lite tveksam efter att ha plockat ned panel som suttit dikt an i 60 år, och inte hittat skador därav. Isoleringen blir ju bättre om man även kan räkna panelen till väggens tjocklek, men om fukten förstör så kostar det mer än det smakar.

Det där kan förstås vara olika om det är fuktigt där man bor, takutsprång mm.

byabin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #27 skrivet: 23 jan-22 kl 17:39 »
Angående luftspaltens vara eller inte vara hade jag ett liknande dilemma när jag bytte panel på en stuga i somras. Det var byggt utan luftspalt, åtminstone sedan mitten 70-talet, och målat med slamfärg. Såg inga direkta skador, anledningen till bytet var att det blev snyggaste sättet att få bort tidigare hål som sågats ut i fasaden. Funderade mycket på hur göra vid byte eftersom "alla" säger att det måste vara luftspalt.

Men jag tror som tidigare inlägg att det är "moderna" färger som inte andas som kräver luftspalt och det går bra utan om man använder diffusionsöppen färg. Det borde hur som helst inte vara skadligt med luftspalt och eftersom luften i den är lågströmmande torde det inte påverka isolerfunktionen särskilt negativt. Luften i sig har ju bra isolervärde (konduktivt) så det är främst konvektiv strömning som kan kommer påverka.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #28 skrivet: 23 jan-22 kl 21:59 »
Inte måste det vara luftspalt, de flesta timmerhus har ju fått vindpapp och panel direkt på timmret och det är ju 90-100år sen det var aktuellt.
Många av plank husen i 'enkelt virke' typ gran med faströta och liknande har klarat sig fint utan luftspalt sen de byggdes för  kanske 80år sedan.

Men numera vill de flesta ha välisolerade väggar och då kan man knappast räkna med att väggen torkar ut något med värmeläkage innifrån och kunskapen att välja bra virke och spika panel så det håller över tid har tydligt minskat så att välja en liten luftspalt är ju ett enkelt och billigt sätt att ge såväl panelen som huset bättre förutsättningar för ett långt liv
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #29 skrivet: 24 jan-22 kl 00:28 »
Isoleringen blir ju bättre om man även kan räkna panelen till väggens tjocklek

Det är luft som isolerar, inte panel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #30 skrivet: 24 jan-22 kl 10:44 »
Det är luft som isolerar, inte panel.

Luft isolerar om den står stilla. Har du panelen på läkt så blir det förmodligen samma temperatur på luften i mellanrummet som i omgivningsluften.

Har du panelen dikt an så blir det ju som att du använde en tum tjockare trävägg.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #31 skrivet: 24 jan-22 kl 17:43 »
Har du panelen på läkt så blir det förmodligen samma temperatur på luften i mellanrummet som i omgivningsluften.
Sannolikt, men luftspalten ökar chansen att väggen bakom är torr eller torkar fort. Om isoleringen och för den delen brädorna om de sitter dikt mot väggen är det minsta fuktiga lär inte den där brädslåningens tjocklek göra varken från eller till för isolerförmågan en sån här Januaridag.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #32 skrivet: 24 jan-22 kl 19:49 »
Om du jämför med en timmervägg så har du samma förhållande. I ett boningshus med inte allt för bra isolering hjälper värmen inifrån till att torka, och gör kanske till och med så att panelen torkar fortare än om den hängde fritt.

All panel jag ser här på gården skulle en sådan här dag gå fint att elda i spisen.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #33 skrivet: 24 jan-22 kl 19:57 »
Om du jämför med en timmervägg så har du samma förhållande. I ett boningshus med inte allt för bra isolering hjälper värmen inifrån till att torka,
Så är eller var det och det bör man undvika, tittar man på en oisolerad logvägg ser man att panelen klarar sej fint om den sitter luftigt och att torka vägg med inomhusluft är väldigt oekonomiskt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #34 skrivet: 24 jan-22 kl 20:09 »
Inte precis så att man skall torka vägg med inomhusluft, men när man har ett hus som inte är allt för isolerat så blir det allt lite värme kvar till yttersta delen av väggen. Om man inte bryter värmeledningen med en luftspalt förstås.

Men jag vet inte när det blir för fuktigt klimat eller när väggen blir så välisolerad att det är skadligt. Kan bara se att panel utanpå timmerhus fungerar här, och då den sitter dikt an så gör den även nytta till isoleringen. Ett välisolerat hus i Göteborg skulle kanske ruttna, och ett hus som mitt skulle väl klara sig ett sekel i Norrlands inland.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #35 skrivet: 24 jan-22 kl 20:33 »
Inte precis så att man skall torka vägg med inomhusluft, men när man har ett hus som inte är allt för isolerat så blir det allt lite värme kvar till yttersta delen av väggen. Om man inte bryter värmeledningen med en luftspalt förstås.

Och just den lilla luftspalten gör att det går åt mindre energi att värma huset vintertid  därför bör den monteras även om den var ovanlig för 75 eller 100år sedan.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #36 skrivet: 24 jan-22 kl 20:47 »
Det där får du gärna förklara. Hur kan en luftspalt som ventileras med uteluft bidra till isoleringen?

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #37 skrivet: 25 jan-22 kl 00:43 »
Det där får du gärna förklara. Hur kan en luftspalt som ventileras med uteluft bidra till isoleringen?
Om vindpappen/asfan/utegipsen/vindävens eller vad man nu har för vindspärr  yttersida är torr går det åt betydligt mindre värme än om den är fuktig, att värma/torka väggen med inomhusluft är dyrt och inneffektivt. Bättre att panelen får agera klimatskal och torka ut välventilerad än att baksidan sitter dikt underlaget.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #38 skrivet: 25 jan-22 kl 11:15 »
Ok, alltså att medan vattnet dunstar från panelen så kyls den ned, och sitter den tryckt mot huset så får man lägre temp på väggen än vad uteluften har. Men när panelen är torr, utan avdunstningskylning, så isolerar den precis som trä gör. Och är panelen torr den stora delen av tiden så borde det rimligtvis bli ett plus.


Solgurun

  • Gäst
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #39 skrivet: 27 jan-22 kl 11:23 »
Har byggt nått liknande på en ö i skärgården som står kallställd på vintrarna.
Byggde (utifrån och in):
Panel - luftspalt av 22x100 bräder - 12mm vindskyddsskiva hunton - reglar/isolering - invändig panel.

Skippa vindskyddsskivan på insidan och lägg panelen inne direkt på reglarna. Jag använde isovers vanliga glasullsisolering. Tycker det har fungerat bra. På platsen fanns en drygt 30 år gammal dåligt byggd bastu som jag rev samtidigt. Den hade också glasullsilsolering i väggarna. Allt så torrt och bra ut i väggarna och tyckte inte konstruktionen hade tagit nån skada av det alls. Tror det där med träfiberbaserad isolering mest handlar om att kunna ta ett dyrare pris.

Plast ska du undvika. Hus med plast i väggarna utgår ifrån att man har värme året om, samt att det finns aktiv frånluft som alltid skapar ett undertryck i huset.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser