Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kass självcirkulation  (läst 2463 gånger)

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kass självcirkulation
« Svar #20 skrivet: 02 jan-22 kl 17:29 »
 Skissen på hur varmvattensberedaren ser ut förstår jag inte riktigt (skillnaden på öppet o slutet system). Vad som dock slår mej o det hårt är att tappvatten o radiator vatten är samma (?). Det ser jag som inte bra då du får erosion i rör o element.
 För mej är ett öppet system ett med expansionskärl uppe med ett rör till utsidan (som tar trycket vid kokning).
Kort o gott jag fattar inte denna skiss. Är det "skvallerröret" som kopplas till element? Verkar ju hel skumt
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Pelle_44

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #21 skrivet: 02 jan-22 kl 18:52 »
Skissen på hur varmvattensberedaren ser ut förstår jag inte riktigt (skillnaden på öppet o slutet system). Vad som dock slår mej o det hårt är att tappvatten o radiator vatten är samma (?). Det ser jag som inte bra då du får erosion i rör o element.
 För mej är ett öppet system ett med expansionskärl uppe med ett rör till utsidan (som tar trycket vid kokning).
Kort o gott jag fattar inte denna skiss. Är det "skvallerröret" som kopplas till element? Verkar ju hel skumt
Jag kan inte se att det är på annat sätt än att samma vatten som går i spisen är i elementen... 3 gånger har jag hört att det kokar men inte i elementen och inte så att det hänt något med expo.kärl...

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #22 skrivet: 02 jan-22 kl 19:01 »
Tappvattnet i broschyren blandar sig inte med pannelementets vattensystem. Pannvattnet ligger på bilden som en mantel runt tappvattentanken.
I båda fallen så är det ett öppet system för pannvattnet som cirkulerar mellan eldstaden (pannelementet) och yttre delen av VVB samt expansionskärlet högst upp.
Pannvattnet går i de två högra rören. Expansionskärlet har ett skvallerrör ner i diskhon i båda fallen (grön till vänster).

I det öppna systemet för tappvatten så vrider man på kranen och fyller på kallt vatten i botten av beredaren så att det varma vattnet i toppen flödar över och rinner ner i röret till diskhon. Man får alltså varmvatten i diskhon genom att fylla på kallt vatten in i beredaren. Kallvattenpåfyllningen är alltså stängd då man inte ska ha varmvatten.

I det slutna systemet för tappvatten så öppnar man kranen på varmvattenröret och fyller på varmvatten i diskhon och kallvattnet trycks då automatiskt in i i botten på VVB eftersom kallvattenpåfyllningen alltid står öppen. Det finns en säkerhetsventil till skvallerröret om trycket blir för högt.

Mellan kallvattenröret och pannröret ser man en lite förbindelse, den är för påfyllning av vatten i pannsystemet om det skulle ha försvunnit vatten.

Det verkar som att rören i Pelle 44s radiatorsystem inte är byggt enligt denna beskrivning om det nu är ett 1 1/4" stigarrör vilket tyder på att det kan vara ombyggt så som det ska vara för en kökspanna med självcirkulation. Om radiatorsystemet har byggts som det ska för självcirkulation så borde det kunna gå att fungera om pannelementet i eldstaden räcker till. Jämfört med en ordinär kökspanna så är nog pannelementet i denna ganska litet och frågan är hur mycket det klarar av.
« Senast ändrad: 02 jan-22 kl 19:16 av Hokuspokus »

Pelle_44

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #23 skrivet: 02 jan-22 kl 22:30 »
Jämfört med en ordinär kökspanna så är nog pannelementet i denna ganska litet och frågan är hur mycket det klarar av.
Ahh, så klart kan det vara så! Men samtidigt är det 2 ganska små element av 1950-tals typ... Så många liter kan det ju inte vara, på helgen eldar jag i minst 8 timmar konstant med ungstemp på 250.

Vet inte vad det gamla systemet gör längre, utan gör nåt nytt och bättre till våren! Tack för input osv, fridens!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #24 skrivet: 03 jan-22 kl 00:02 »
Finns fina kökspannor, Wamsler och Lohberger t ex som säkert går att få tag i begagnade eftersom folk inte orkar elda längre.

Lycka till med fixet!

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kass självcirkulation
« Svar #25 skrivet: 03 jan-22 kl 07:27 »
 Tack för förklaringen av skiss på spisen Hokuspokus. Tur det är nån som kan reda ut det. Det jag såg var ju inte positivt.

 Det här med kökspannor är bra grejor. Kollar blocket regelbundet. Sist jag titta var alla privatsålda sålda. Nya är de dyra. Här i köket står nu den tredje. 1:an var en Norrahammar men den hade en läcka. tvåan var den samma utan läcka. Fördelen med den var att veden hade samma längd som den stora pannan. Dock var den för kocks. så nu är där en Wamsler. skulle vilja ha den hed större effekt. Alla köpta på blocket. Wamslern används dagligen nu i dessa dyra eltider vid matlagningen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Pelle_44

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Kass självcirkulation
« Svar #26 skrivet: 03 jan-22 kl 07:40 »
Finns fina kökspannor, Wamsler och Lohberger t ex som säkert går att få tag i begagnade eftersom folk inte orkar elda längre.

Lycka till med fixet!
Ja speciellt om man orkar ta sig till 08-området. Folk köper dyra kina-historier på bauhaus till sina "utekök" (som används 3 ggr 1 &2a året, 3e har det gått sönder) när man får en nyare gasspis med elugn för en 500ing  :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, per.martinsson, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser