Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta saft ur bären två gånger?  (läst 1519 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Ta saft ur bären två gånger?
« skrivet: 08 aug-21 kl 16:37 »
Ja kokade saft i saftmajan på svarta vinbär och tänkte prova se om jag kunde ta tillvara från det som lämnade över, så jag tog det och lade i en kastrull med vatten och kokade upp det. Fick stå i några timmar innan jag silade det och provsmakade, tillsatte socker och vatten och nog smakar det som saft alltid. Koncentratet är kanske svagare än det som jag fick rakt ur saftmajan men det är helt möjligt att dricka som saft också, ser litet annorlunda också, som om det vore oljor kanske i det. Inte lika klart och rent som det som kom ur saftmajan, saften ser också grumligare ut, men smakar desamma.

Nån annan som provat? Kändes värt att göra för fick mera saft ur bären. Man kanske kunde låtit det stå längre t.om.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Ta saft ur bären två gånger?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-21 kl 16:41 »
Vet att många gör sylt av det som blir kvar efter saftkoket. Hos mig står dock 30 hungriga tuppar och väntar på avkoket.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ta saft ur bären två gånger?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-21 kl 16:47 »
Då det gäller äppel brukar vi göra så faktiskt

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Ta saft ur bären två gånger?
« Svar #3 skrivet: 08 aug-21 kl 18:55 »
Ja, det står att läsa i lite äldre kokböcker och då kallas det "eftersaft". Den är inte fullt så välsmakande som den första "riktiga" saften och inte lika hållbar.  Ibland är det värt besväret: det är lite olika för olika fruktsorter och koktider.
En fruktmassa som blivit smaklös efter första kokningen lägger jag hellre på komposten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ta saft ur bären två gånger?
« Svar #4 skrivet: 09 aug-21 kl 08:58 »
Man får blanda den lite starkare men värt att göra tycker jag. Vi fryser saften och tar fram i kylskåpet då det behövs.

 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ta saft ur bären två gånger?
« Svar #5 skrivet: 09 aug-21 kl 10:47 »
Jag tvättar nästan alltid ur massan en gång till. Sen inspekterar hönsen  resterna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser