Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg med aska?  (läst 2272 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Linoljefärg med aska?
« skrivet: 31 mar-21 kl 17:00 »
Hej, funderar här om hur det blir att måla med aska. Tänker mig att sikta askan från vedspisen (mestadels björk, lite tall) och använda som pigment utomhus.

Vad kan den tänkas ha för egenskaper? Tänker mig att aska är lite bakteriedödande, men det är ju till viss del organiskt också.
Och så är det basiskt så kanske oljan förtvålar. Kan den förtvåla utan vatten? Kan härdad linolja förtvåla om det regnar på färgen?

Någon som testat? Hör gärna om resultatet i så fall och visa gärna bilder om ni har.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Linoljefärg med aska?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-21 kl 17:36 »
Utan att ha provat, så är min spontana tanke att den basiska askan kan ge oförutsedda reaktioner ihop med linoljan, kanske hindrar linoljan från att härda ordentligt eller något.

Man kan ju alltid göra ett provkok och en provmålning i liten skala och se hur det fungerar.

 

Mahok

  • Inlägg: 28
SV: Linoljefärg med aska?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-21 kl 21:31 »
Med Roslagsmagogny, en tredjedel tjära, linolja, balsamterpentin har jag provat att med lite grillkol bara mala och mosa ned för att få en mörkare ton på det hela.

Bara för rent estetiskt utseende, men har inte märkt några av ovanstående problem. Har torkat in som vanligt och fått en något mörkare nyans på slutresultatet. Så för mig har det fungerat.

/ Martin

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linoljefärg med aska?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-21 kl 23:22 »
Finns ett pigment som heter kimrök. är sot. Förr skrapade man själv ner sådant från rökkanaler och använde som svart pigment. Finmalet träkol har också använts. Bensvart är ett annat pigment. tillverkas av brända ben. Skall man använda något som pigment måste det malas ner ordentligt och det duger inte bara att röra ner det i linoljan. Pigmenten måste arbetas in i oljan och hantverksmässigt kan man göra det med en löpare (oftast i glas o ser ut som en kon,finns att köpa i en konstnärsbutik) och ett underlag typ en slät plåt eller härdad glasskiva. fabriksmässigt gör man detta i valsverk. Anledning är att färgen annars blir grov (grynig) och dåligt täckande.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Linoljefärg med aska?
« Svar #4 skrivet: 01 apr-21 kl 14:35 »
Björkaska är alkalisk och kan därmed tänkas förtvåla (och försämra) linoljan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser