Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Härdig kiwi  (läst 2169 gånger)

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
Härdig kiwi
« skrivet: 14 feb-21 kl 14:07 »
Är det någon här som odlar härdig kiwi? Jag skulle vilja testa men vill gärna höra hur det går ifall någon av er får det att fungera. Hur gör ni?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Härdig kiwi
« Svar #1 skrivet: 14 feb-21 kl 20:47 »
Jag försökte, men de dog. Däremot har min granne en helt enorm i sitt växthus, som dock inte ger någon frukt av oklar anledning. Skall man lyckas ute är det nog bra att plantera vindskyddat och soligt så den får mycket värme.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Härdig kiwi
« Svar #2 skrivet: 15 feb-21 kl 11:07 »
Finns ju mini-kiwi som verkar härdiga till zon 4. Det kanske vore nått?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Härdig kiwi
« Svar #3 skrivet: 15 feb-21 kl 13:16 »
Finns ju mini-kiwi som verkar härdiga till zon 4. Det kanske vore nått?
Det är nog den vi pratar om, vanlig kiwi klarar man inte ens i de bästa delarna av Skåne. Men det finns två sorter som kan vara aktuella i Sverige:

https://en.wikipedia.org/wiki/Actinidia_arguta

https://en.wikipedia.org/wiki/Actinidia_kolomikta

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Härdig kiwi
« Svar #4 skrivet: 16 feb-21 kl 13:38 »
Jag rekommenderar dig att testa sorten "Issai". Den har gett mkt och god frukt hos mig

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Härdig kiwi
« Svar #5 skrivet: 16 feb-21 kl 17:43 »
Gurkmeja: Tack för tipset! Hur länge tog det innan den bar frukt? Jag hörde att det kan ta upp till 10 år. Kanske det som är felet med svarta fårets grannes planta? Fast satsar man på att ha en fruktbar skogsträdgård till pensionen gör det kanske inte så mycket.  :D
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Härdig kiwi
« Svar #6 skrivet: 24 feb-21 kl 08:07 »
Du måste ha både han och honplanta, annars blir det inga bär. Jag hade, de växer enormt, blev på några år fem meter höga o täckte ett tak på ca 5 kvm. Ett tips är att inte ha den där man går, för när bären mognar så ramlar de ner o det är många.... så där kan man gå o halka runt.
Jag tog bort min för flera år sen, fortfarande kommer massor av skott upp lite överallt, flera meter från roten o inne i vedskjulet
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

 

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Härdig kiwi
« Svar #7 skrivet: 24 feb-21 kl 19:10 »
Du måste ha både han och honplanta, annars blir det inga bär. Jag hade, de växer enormt, blev på några år fem meter höga o täckte ett tak på ca 5 kvm. Ett tips är att inte ha den där man går, för när bären mognar så ramlar de ner o det är många.... så där kan man gå o halka runt.
Jag tog bort min för flera år sen, fortfarande kommer massor av skott upp lite överallt, flera meter från roten o inne i vedskjulet

Hur är smaken på dessa om man jämför med "Vanlig" Kiwi?

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Härdig kiwi
« Svar #8 skrivet: 25 feb-21 kl 10:11 »
Du måste ha både han och honplanta, annars blir det inga bär. Jag hade, de växer enormt, blev på några år fem meter höga o täckte ett tak på ca 5 kvm. Ett tips är att inte ha den där man går, för när bären mognar så ramlar de ner o det är många.... så där kan man gå o halka runt.
Jag tog bort min för flera år sen, fortfarande kommer massor av skott upp lite överallt, flera meter från roten o inne i vedskjulet

Jag kände till att man behöver han- och honplanta men bra att du skrev det. Ditt andra tips var däremot värdefullt, jag hade ingen aning om att mängden kan bli ett problem och skulle nog inte ha tänkt på att det kan bli slirigt under dem.  :) I vilken zon odlar du?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Härdig kiwi
« Svar #9 skrivet: 25 feb-21 kl 10:33 »
jag bor i zon 2, fast nära gränsen till 1. Minikiwi kan man odla i högre zoner,det blir enormt många  bär!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Härdig kiwi
« Svar #10 skrivet: 25 feb-21 kl 12:42 »
Tack! Då ska jag göra ett försök!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Härdig kiwi
« Svar #11 skrivet: 25 feb-21 kl 19:52 »
Tångräkan !
Jag tror du kan ha nöje av denna läsning:

https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/skotselrad-om-vaxter-i-kruka-och-tradgard/beskrivningar-odling-skotsel-bar-och-frukter/odlingsrad-for-minikiwi-actinidia-krusbarsaktinidia-kameleonbuske

Vissa sorter är självfertila och andra behöver en hanplanta. Här finns bra info
Lycka till

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Härdig kiwi
« Svar #12 skrivet: 26 feb-21 kl 09:51 »
Tack! Jag har läst på en del och sett flera youtubefilmer och plantor är det inga problem att få tag på så det ska nog gå bra.

Ni som redan odlar kiwi, har ni några tips på hur man kan använda frukterna/ bären? Går de att konservera på ett bra sätt eller funkar de bäst färska?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Härdig kiwi
« Svar #13 skrivet: 26 feb-21 kl 09:53 »
Jag har ingen aning men kiwisylt låter ganska gott

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Härdig kiwi
« Svar #14 skrivet: 11 mar-21 kl 07:42 »
Var får ni tag på plantor? Har varit jakt på det ett tag.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Härdig kiwi
« Svar #15 skrivet: 11 mar-21 kl 13:44 »
T.ex. här: https://www.blomqvistintaimisto.com/

Bli inte rädd fast det ser ut som finska, de har utmärkt service på svenska!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Härdig kiwi
« Svar #16 skrivet: 11 mar-21 kl 19:48 »
T.ex. här: https://www.blomqvistintaimisto.com/

Bli inte rädd fast det ser ut som finska, de har utmärkt service på svenska!

Tummen upp!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Härdig kiwi
« Svar #17 skrivet: 02 apr-21 kl 23:44 »
Kiwi-släktet växer i Asien, från värmen i söder till Sibirien i norr, där frukterna blir succesivt mindre ju längre norrut som man kommer.

Gemensamt för Kiwi är att de, med några undantag är enkönade, d.v.s. de behöver hon och hanplanta för att ge frukt. Det finns ett antal tvåkönade sorter, men de ger mycket lägre skörd än de enkönade.

Längst i söder växer släktet "Chinensis" vilket är de Kiwis som vi köper i affärer. De är härdiga i södra Sverige, men de hinner aldrig mogna på friland. I Tyskland mognar de i november - december och växer gärna som grymt stora lianer. 20 meter hög och 5 cm i diameter som slingrar sig upp längs trädstammarna.

Mer i mitten av Asien växer släktet Arguta. De är utan problem härdiga till zon 4, men frukten hinner inte att mogna på friland utom möjligen med tur i zon 1

I norra Asien växer släktet Kolmikta, vilka blir stora som vindruvor de smakar riktigt bra när de är perfekt mogna. Problemet är bara att tiden från omogen till övermogen inte är mer än ca ett dygn, så man får hålla koll om man skall få något som smakar gott.

Alla kiwi förökas genom sticklingar. De är något svårare än vinbär men enklare än amerikanska blåbär. De vill ha det fuktigt, men om det blir vattensjukt, då ruttnar de på nolltid


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser