Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  akvarium fiskar  (läst 2063 gånger)

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
akvarium fiskar
« skrivet: 09 jan-21 kl 18:02 »
Har ett akvarium som jag tänkte sätta igång. Och en fin bänk att ställa det på. Nu upptöcker jag att det sticker ut max 5mm på vardera kortsida.
Måste jag lägga en skiva under eller vågar man låta det sticka ut en bit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: akvarium fiskar
« Svar #1 skrivet: 09 jan-21 kl 18:43 »
Det är en sådan fråga som man kan besvara med en fråga om hur långt ett snöre är.


Dock kan man säga så här.
Du utrycker en oro och för att oron ska lindras så vill du höra att det går bra.    det gör det säkert om det är tillverkat på ett sådant sätt att det klarar av att väggarna hänger utanför.
Dock kan man inte avgöra det så här utan bild eller specifikationer.

Så jag skulle nog helst vilja uppmana dig att skaffa en skiva och ställa det på.
Då vet man att det borde bli bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: akvarium fiskar
« Svar #2 skrivet: 10 jan-21 kl 14:02 »
Är det ett ramakvarium så går det förmodligen bra.

Vi har haft ett 400 liters på det sättet, och det gick bra. Har ett antal 100 liters som jag ställer lite slarvigt, men de är ju inte så tunga. Det viktigaste är att det är plant så det inte blir för stora spänningar i glasen.


Är du osäker och akvariet är stort, ställ det inte på övervåningen ;D

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: akvarium fiskar
« Svar #3 skrivet: 08 aug-21 kl 15:18 »
Om jag får låna tråden litet så har jag också haft liknande funderingar, jag har länge önskat ett litet större, typ 250-400liter akvarium (skulle vilja ha till vinterförvaring av tropiska karpfiskar bland annat), men det är gamla trägolv i samtliga rum här, jag vet inte hur mycket de skulle röra sig vid sådan belastning, frågan är då, vågar man ställa upp ett akvarium här, eller riskerar man klassikern att rutan plötsligt spricker en kväll och allt spolas ut på golvet? (Vilket ju är väldigt tråkigt när man kanske lagt ned flera år och mycket pengar på arbetet med fiskarna, utöver att det svider mentalt när fiskarna plågas, de är ju levande djur som allt annat).
Det hände på mitt gamla akvarium när jag var liten, men som tur var var farsan hemma och lyckades rädda många av fiskarna i hinkar men minnet sitter kvar.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: akvarium fiskar
« Svar #4 skrivet: 08 aug-21 kl 18:22 »
Jag hade några år ett 250 liters i vardagsrummet. specialbyggd bänk så akvariet stod garanterat plant. Men jag lade ju märke till att det började luta lite mer o mer framåt varje år.Orsaken är troligen att det bara stod med vikten på en golvbalk och de golvbrädor i framkant vek sig lite hela tiden. det åkte ut så småningom och nu är runt 100 liter max.
Jag är alltid noga med underlaget. akvariet skall ha heltäckande tjock skiva under som fördelar tyngd. ovanpå skivan ligger 20-25 mm frigolitskiva som tar upp de eventuella rörelser som sker. Har aldrig haft problem med läckage.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: akvarium fiskar
« Svar #5 skrivet: 09 aug-21 kl 08:35 »
Det är nog säkrast att dels hålla sig nära en vägg och tänka på golvbjälkarna, men också att ha möjlighet att justera benen när tanken är full. Och går man över ca 500 kg (givetvis beroende på om golvet är friskt eller ej) så bör man nog krypa under och sätta ett par stöttor.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: akvarium fiskar
« Svar #6 skrivet: 09 aug-21 kl 14:33 »
Jag räknar behovet är ca 300 liter för de planerade fiskarna, men om man skalar ned det så räcker kanske 250 liter.
Man tycker att det borde hålla sig därunder även om man räknar in vikt av stomme, bänk, mm.
(mindre akvarium upp till 08-90 liter är inte alls lika känsligt, jag hade själv ett 80 liters när jag var liten som jag fick av farsan efter haveriet med det gamla och det fungerade många år utan problem trots att det stod på ett gammalt skrivbord av trä med en tunn frigolitplatta under. Tyvärr gick det sönder i samband med någon flytt långt senare. Ramen till det trasiga gjorde jag om till terrarium och satte i en lägre glasskiva med nät ovanför så att man kunde ha någon decimeter vatten. Fiskarna verkade trivas lika bra i de stora sylthinkarna, som jag inredde med stenar och växterna samt satte i luftpumpar, vad det verkade innan det nya akvariet kom, så det slutade väl för de flesta av dem...  ;) )

Tackar för svar om maxvikt, jag har funderat över just detdär angående installation av ackumulatortankar som jag i så fall funderade på att ha inne i huset för att behålla läckvärmen från dem inomhus och ett eventuellt badkar på övervåningen.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: akvarium fiskar
« Svar #7 skrivet: 09 aug-21 kl 15:18 »
Såg riktigt fina sättningar i ett 70-talshus där en av de boende haft ett antal akvarier på övervåningen. Men sådana hus är inte så starkt byggda och killen med akvarierna hade nog nollkoll.

Jag har torpargrund och under salen kommer man inte om man väger över 25kg. Där hade vi 400 litersakvariet, och jag var riktigt sugen på att bygga ett lite större och ställa det mer centralt i rummet. Då hade jag fått gräva mig in under eller helt enkelt chansa. De rum jag kommer under har stöttats av de som en gång i tiden byggde huset för att få bort svajet. Man ålar sig fram som i en kallmurad pelarsal ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser