Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kamin i garage  (läst 3193 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
Kamin i garage
« skrivet: 08 okt-20 kl 09:46 »
Hej
Har ett garage, lite av en verkstad med gjuten platta och klätt med gipsskivor på väggar och tak. Värmer med en kamin i samband med att jag ska vara där o fixa med nån bil. Vid senaste brandskyddsinspektionen fick jag nedslag på att jag måste fixa med tilluft till kaminen iom att jag har en bil i samma utrymme som där kaminen står. Tycker att det hela är lite löjligt, har ju även en gassvets i samma garage, jag väljer ju om det verkar vara vettigt att starta gassvetsen, är det fullt av bensin på golvet av nån anledning så tänder jag inte svetsen, samma gäller ju kaminen, har det läckt ut bensin så tänder jag inte kaminen. Är reglerna så krångliga för kamin i garage att man måste fixa med tilluft?
/Lars

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kamin i garage
« Svar #1 skrivet: 08 okt-20 kl 10:49 »
det stämmer ganska väl det där.
Tanken är att minimera risken att man suger in bensinågor i kaminen och på så sätt får en redig raket.

Egentligen kan du göra en superenkel lösning med ett rör ut och bygga upp en korg runt kaminen där den tar sin primärluft.

Var det en vettig sotare så kanske han förklarade hur han helst skulle se det annars så får du boka konsultation med en sotare om hur du ska gå till väga.

För nu när det är papper på det så behöver det fixas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Kamin i garage
« Svar #2 skrivet: 08 okt-20 kl 12:35 »
Har intilliggande rum där det inte finns bilar och får se till att man inte kan hitta andra lösningsmedel där inne så jag har tänkt mej fixa tilluften från inomhus, ett intilliggande rum helt enkelt. Nåt arrangemang med fläkt så att det blir övertryck vid kaminens intag kanske. Att konsultera sotaren är väl det vettiga innan man gör nåt, som du föreslår
/

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kamin i garage
« Svar #3 skrivet: 08 okt-20 kl 12:47 »
...och var får det rummet tilluft?. enklaste lösningen är ju en ventil i ytterväggen eller i dörr/garageport.  En kamin drar ju ut stora mängder luft iom förbränningen och skorsten. Har man då ingen tilluft så blir det undertryck i lokalen och riskerar att rökgaser går ut i rummet istället för ut genom skorstenen.  ett annat alternativ är ju en lite grövre slang /kanal av något slag som går fram till kaminen. Andra änden ansluts till uteluft. vinsten med det är att kaminen då inte tar så mycket luft från rummet. Värmen behålls och samtidigt får förbränningen luft med syre. I mitt hus från 1878 har man löst det genom att en kanal i skorstenen mynnar ut precis ovanför vedspisen. lucka finns/spjäll att dra för när eldning inte sker.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Kamin i garage
« Svar #4 skrivet: 08 okt-20 kl 13:44 »
Det är över hundra kvadratmeter och mycket ventilation där. Rent logistiskt vore det bra om det kunde funka att göra så, att få det godkänt

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kamin i garage
« Svar #5 skrivet: 08 okt-20 kl 13:54 »
Kolla vilken standard/regelverk/föreskrift som inspektören hänvisar till när han ställer det kravet.
Vad som egentligen menas med ett garage, är lite olika hos olika myndigheter och i olika branscher. Ur elinstallationssynpunkt blir det t ex inte ett garage förrän det står flera tiotal bilar där och/eller ofta pågår upptappning av bensin.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Kamin i garage
« Svar #6 skrivet: 08 okt-20 kl 16:24 »
Tack
Det ska jag göra
/Lars

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kamin i garage
« Svar #7 skrivet: 08 okt-20 kl 16:43 »
Jag har en lucka ovan för min vedspis i skorstenen, den är jättebra när det ryker in. Både i pannrum och i vår bastu har vi en ventil genom väggen ut för att få tillräckligt med luft till förbränningen. När jag eldar i vedspisen i köket får den sin tilluft från ventilen i badrummet. Behövs det större ventil för att du har bilen där?
kretslopp

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Kamin i garage
« Svar #8 skrivet: 08 okt-20 kl 17:17 »
Kaminen får inte ta sin luft från lokalen jag har bil i, tanken är väl att det inte får kunna finnas bensinångor som kan antändas bakvägen. Själv tycker jag att det är en liten risk för det,  som iof ökar under vinterhalvåret. Om man inte har omdömet nog själv att avstå från eldning när det är olämpligt kan det kanske gå illa
7

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kamin i garage
« Svar #9 skrivet: 08 okt-20 kl 18:55 »
Risken för bensinångor runt en bil i ett hemmagarage är dessutom mest bara historia idag. Sedan 1989 års modell har det ju varit lagkrav i Sverige att bensin- och etanolbilar ska ha anordningar som tar hand om ångorna från tankventilation, ev flottörhus mm (s k kolkanister). Den utrustningen finns också på de flesta '87 och 88, samt på en del bilar, framför allt japanska och amerikanska, redan från mitten av 70-talet och framåt.
Och om det rör sig om en dieselbil behöver man knappast bekymra sig för brandfarliga ångor alls.  Elbilar som kan avge knallgas under laddning är ytterst sällsynta och de flesta av dem är nog antingen redan bortskrotade eller konverterade till modernare batterityper.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser