Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bark garvning?  (läst 5704 gånger)

Samuel1234

  • Inlägg: 15
Bark garvning?
« skrivet: 15 jan-18 kl 22:18 »
Hej
Jag har för tillfället några gotlandskaniner. Förra året tog jag tre kullar och har två st som jag har kvar att slakta.

Jag garvade 4 st skinn tidigare med fettgarvning.  Ett blev jätte fint och mjukt. Då det var på sommaren så blev två dåliga och tappade pälsen. Och det fjärde blev lite hårt och konstigt.

Jag skulle vilja prova att bark garva. Hur gör man? Blir skinn då avhårade? För och nackdelar med olika garvnings-metoder?


Postat med Alternativ.nu´s app

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Bark garvning?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-18 kl 13:11 »
Man kan barkgarva både läder och pälsskinn. Barkgarva med håren kvar, gör så här: "grovskrapa" skinnet, dvs inte alltför väl. Lägg ner skinnet i en svag barklag ( redan använd barklag eller ny, utspädd med lika mycket vatten).Rör om i badet ofta. Ta upp skinnet efter några timmar och skrapa noga. Hinnorna lossnar mycket lättare och risken att förstöra skinnet är mindre. Lägg åter ner skinnet i badet. Fyll på badet med ny, starkare lag varje dag för att få garvämnena att fästa på/i skinnet. Efter några dagar (ca 3-4) kontrollera att garvningen är klar:Ta upp skinnet,vik dubbelt 2 gånger. Nyp ihop hårt med fingrarna. Vik ut skinnet, Är det vita streck i vecket så är det klart, annars ner i badet en dag till.
Fördelar barkgarvning: lätt att mjukgöra, har lite skydd mot ohyra i pälsen.
Fördelar alungarvning: mjuka fina skinn,  ingen lukt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bark garvning?
« Svar #2 skrivet: 16 jan-18 kl 15:19 »
Hur gör man en bra barklag?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Bark garvning?
« Svar #3 skrivet: 16 jan-18 kl 19:27 »
Man kan använda olika barksorter beroende på vilket resultat man vill uppnå. Jag har använt bark från björk, al, rönn, hägg, sälg och gran. Favoriten är sälg som ger ett ljust, mjukt och smidigt skinn. Passar nog bra till kaninen. Gran är nog vanligast att garva med. Ger ett stabilt rödbrunt skinn.
Lika mängd bark och vatten kokas ca 1 timme. Använd inte järngryta, det ger missfärgning. Sila bort barken. Spar den, den kan kokas om flera gånger.  Lägg ner skinnet i barkbadet när det är handvarmt.
OBS att vit päls blir lite beigefärgad av barkbadet.
« Senast ändrad: 16 jan-18 kl 21:38 av fjällfäll »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bark garvning?
« Svar #4 skrivet: 16 jan-18 kl 19:53 »
Tack!

Jag te-garvade ett kaninskinn (blev mjukt och fint) en gång efter att ha läst Lotta Rahmes bok om garvning, men det var länge sedan och jag har slarvat bort boken. Skall försöka mig på ett par fårskinn i sommar.

Intressant att det går med så många olika trädslag. Vet du om det går med ask?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Bark garvning?
« Svar #5 skrivet: 16 jan-18 kl 21:34 »
Jag har kollat lite på nätet ang Ask men har inte hittat nåt av värde för garvare. Men du kan ju göra ett provkok. Smaka på det, det är inte farligt:)
Smakar det beskt, som starkt te så är det OK att köra vidare. De flesta träd innehåller mer eller mindre mängd garvsyra. Det är bara att prova.
Det gjorde jag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bark garvning?
« Svar #6 skrivet: 16 jan-18 kl 23:51 »
Ok. Ja, det blir till att läsa på och prova, jag har ju skinnen så att säga gratis och om garvningen inte blir så bra så spelar det mindre roll, i soffan är de inte så utsatta. Råkar ha askbark, det var därför jag undrade.

 

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Bark garvning?
« Svar #7 skrivet: 29 jan-18 kl 18:30 »
Man kan barkgarva både läder och pälsskinn. Barkgarva med håren kvar, gör så här: "grovskrapa" skinnet, dvs inte alltför väl. Lägg ner skinnet i en svag barklag ( redan använd barklag eller ny, utspädd med lika mycket vatten).Rör om i badet ofta. Ta upp skinnet efter några timmar och skrapa noga. Hinnorna lossnar mycket lättare och risken att förstöra skinnet är mindre. Lägg åter ner skinnet i badet. Fyll på badet med ny, starkare lag varje dag för att få garvämnena att fästa på/i skinnet. Efter några dagar (ca 3-4) kontrollera att garvningen är klar:Ta upp skinnet,vik dubbelt 2 gånger. Nyp ihop hårt med fingrarna. Vik ut skinnet, Är det vita streck i vecket så är det klart, annars ner i badet en dag till.
Fördelar barkgarvning: lätt att mjukgöra, har lite skydd mot ohyra i pälsen.
Fördelar alungarvning: mjuka fina skinn,  ingen lukt
Funkar det att ha i badet så länge (3-4 dagar)? Jag har fått uppfattningen att skinn avhåras om de ligger för länge i vatten, och detta skulle va snabbare än dessa 3-4 dagar.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Bark garvning?
« Svar #8 skrivet: 30 jan-18 kl 08:09 »
Funkar det att ha i badet så länge (3-4 dagar)? Jag har fått uppfattningen att skinn avhåras om de ligger för länge i vatten, och detta skulle va snabbare än dessa 3-4 dagar.
Jag är verkligen nybörjare så jag vet inte. Men jag har haft flera fårskinn liggandes i ekbarkslag längre än 4 dagar. Det som låg längst låg i nästan 14 dagar dock i ca 12gradigt vatten. Dessa skinn tappade inte ullen. Antar att det är viktigt att lagen är tillräckligt koncentrerad.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser