Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förgasa tex rapps/fritösolja  (läst 3714 gånger)

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
förgasa tex rapps/fritösolja
« skrivet: 19 nov-16 kl 00:05 »
tjo på er!!nån här som har erf el vet nåt om det funkar o förgasa vegolja? det brinner ju som fan o går ju o köra på menar jag.tänker mig att man eldar under en tank med olja i o sedan kyler renar o kör in det via en vanlig gengasblandare? detta för o kunna köra vanliga bensinmotorer på det. att konv en diesel med extra tank o förvärmare är ingen konst(byggt några st) men att rena fritösolja till nå körbart är inte lika enkelt. kräver att hetta upp centrifug filtrera samt få den hyffsat tunnflytande. mvh sp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #1 skrivet: 19 nov-16 kl 00:42 »
Tror att de flesta filtrerar. Jag köpte filter från en firma i USA (skulle ha till annat) och de sålde sina påsfilter på 10 µm till folk som körde dieselbil på begagnad frityrolja.

Skall du destillera oljan behöver du köra under vakuum för att inte ta upp tempen så högt.

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #2 skrivet: 19 nov-16 kl 00:51 »
hej. jo jag har oxå haft sånna filterpåsar/tuber till detta. men jag vill inte köra diesel el destilera utan förgasa oljan o köra på den gasen. rent fysiskt borde det funka då det brinner som satan i en spilloljebrännare tex

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #3 skrivet: 19 nov-16 kl 09:54 »
Problemet är väl att du inte kan förgasa vegolja vid atmosfärstryck utan att sönderdela den. Fettsyrorna pallar inte att gå i gasform vid den temperatur som krävs vid atmosfärstryck.

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #4 skrivet: 19 nov-16 kl 10:29 »
Hej kanske enklast fortsätta köra  dieselrova, motor m radpump är de bästa för rapsolja är de då en förkammardiesel (Rätta namnet virvelkammardiesel ) tror de funkar väl så bra, läst om någon som renade frityrolja i rapsoljepress vet inte hur de funka därmed inte sagt oljan ren när den lämnar rapsoljepressen , finns rätt mycket nere på kontinenten m filtersatser& förvärmare av oljan vet att många lantbruksmaskiner kör på rapsolja är amatör på detta område, tänkte börja m att köra ett fordon nu i vinter på Hvo ev gå över till rme senare , i vilket fall är dubbla tankar bra gå över till diesel innan stanna motorn så att man bara kör varmmotor på raps elr frityroljeblandningen ,ibland undrar man varför inte 200 åriga stirlingmotorn får en massproduktion borde passa i reservelverk elr där motorn kan gå på jämnt varv ,

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #5 skrivet: 19 nov-16 kl 19:10 »
Problemet med stirlingmotorn är inte att den har svårt att anpassa sig till varvtalsändringar, utan det är att den har svårt att klara snabba ändringar i effektuttag. Om man skulle driva ett elverk med en stirlingmotor skulle det t ex inte klara att man plötsligt slår från all belastning utan att det rusar upp i alldeles för högt varvtal och det dröjer flera tiotal sekunder innan verket är nere på normalt varvtal och normal frekvens igen. Stirlingmotorn tycker lika illa om snabba belastningsändringar som de allra största ångturbinerna som används i t ex kärnkraftverk. Men en stirlingmotor skulle kunna fungera utmärkt i en hybridbil där man har en batteri- eller supercapbuffert som jämnar ut belastningen så att motorn aldrig ser några snabba ändringar i effektuttag. Likaså skulle den fungera utmärkt i ett elverk som kan arbeta mot en batteribuffert eller ett starkt elnät.

Om man försöker förgasa en vegetabilisk olja så får man räkna med att en stor del av oljan inte förgasas utan vidare utan blir till koks, som man i och för sig kan ta vara på och förgasa i ett gengasaggregat om man verkligen vill. Men det hela blir nog ganska omständligt och opraktiskt ändå. Ska man använda den för fordonsdrift så är det nog bättre att rena den så pass att den blir ett godtagbart dieselbränsle. Dvs börja med att skilja bort vatten i fri form och "flott" som ligger på ytan av t ex begagnad frityrolja. Den olja som blir kvar värmer man upp för att koka bort ev vatten ur den, och filtrerar medan den är varm och tunnflytande.
Sedan gäller det att välja ut en dieselmotor som går bra på den oljekvalitet man har till hands.

Observera att förkammar- och virvelkammardiesel inte är riktigt samma sak.  Förkammare kan vara gjorda på många olika sätt i dieselmotorer, och den modell som med tiden blev vanligast i åtminstone personbilsdieslar (t ex Mercedes, Peugeot, VAG från 70-80-90-talet) kallas virvelkammare. Ibland benämns den Ricardo-Comet -virvelkammare, och många andra varianter av förkammare har också namn efter uppfinnare eller motortillverkare som har använt en viss typ. T ex Deutz-l'Orange.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #6 skrivet: 19 nov-16 kl 21:05 »
Mercedes personbilar hade förkammare 1985.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #7 skrivet: 25 nov-16 kl 22:06 »
Även om man lyckas förgasa veg-oljan till något som kan brännas i en ottomotor så är ju frågan hur hög kompression bränslet tål innan det knackar. Jag misstänker att det skulle kunna funka i en gammal lågkomprimerad sidventilmotor, kanske en gammal fotogentraktor med extra låg kompression, men verkningsgraden borde bli betydligt lägre än om man kör veg-oljan i en lagom förvärmd dieselmotor.

Hmmm, kanske gamla Hesselmanmotorn är platsar i sammanhanget på något vis? Det sägs att buss- och lastbilschaufförerna snart döpte dem till "Trasselman" och det var mycket täta sotningsintervall trots att de kördes på diesel och inte veg-olja.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #8 skrivet: 25 nov-16 kl 23:04 »
När det gäller Hesselmanmotorn så är jag lite fundersam på om den var principiellt misslyckad, eller om vissa tillverkare (kanske i synnerhet Volvo) aldrig fick riktig ordning på sina konstruktioner. En tredje möjlighet är att motorerna egentligen var bra men man lyckades inte sprida kunskap om dem till förare och verkstäder.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #9 skrivet: 26 nov-16 kl 08:36 »
Fast vad är vitsen med att försöka köra en bensinmotor på vegetabilisk olja? Annat än "det vore fränt" ;D .
Kan inte säga att jag är någon expert, men här på går´n har vi kört både dieseldrivna Mercedes Compact och 123 på alternativa bränslen, då är det årsmodell 1968 (väl?) till 1985 som gäller. Alltså 65 kronor om året i skatt och dessutom hutlöst billig försäkring. Enbart fördelar. Får byta bränslefilter lite oftare bara :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #10 skrivet: 16 feb-19 kl 18:55 »
iaf startad på förgasad fritösolja..

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #11 skrivet: 17 feb-19 kl 23:14 »
Undrar om jag börjar bli gammal på riktigt... Nu har vi två trådar om samma sak, på grund av att jag startade en ny nyligen, utan att minnas att jag inte bara läst utan t.o.m. skrivit i denna...  ;D  Och hallå Torbjörn, du är väl ett år äldre än jag vill jag minnas...?  ;D Tror dock inte detta handlar om senildemens, utan om snilledemens. -Att man är så nördigt insnöad och entusiastisk att man inte orkar hålla reda på allt.  :D

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=193332.0
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
SV: förgasa tex rapps/fritösolja
« Svar #12 skrivet: 10 mar-19 kl 20:19 »
då va allt kopplat något mera seriöst samt kondensfälla då det verkar kondensera lite i röret fram. premiärtur nästa helg med lite tur då..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 4 användare
xaelanar, Evangeline, Tur-Johan, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser