Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Eken skrivet 21 maj-07 kl 13:20

Titel: Pionjär
Skrivet av: Eken skrivet 21 maj-07 kl 13:20
Har fått ära en pionjäj bergborr... men bara ett fel får inte igång den, ¨ågon som kan bidra med erfarenhet och ev en beskrivning på motorn
Titel: Re:Pionjär
Skrivet av: Klipparn skrivet 21 maj-07 kl 16:41
har oxå slitit mej blå på en sån där....
Titel: Re:Pionjär
Skrivet av: Körven skrivet 21 maj-07 kl 19:40

Jag har ägt ett st Pionjerbergbor i 30 min.....innan någon knyckte den.När jag anmälde detta till polisen så sa denne till mig att det var en välgärning att någon ville ta den"hoppas att du inte få den tillbaks" sade han.Jag lånade en sådan maskin och det hade varit lättare att handborra med slägghammare och borr än andvända denna maskin.När den väl startat med hjälp av eter och svordomar så stannade den så fort jag skulle börja borra.Nej köp en elektrisk på Biltema för några hundringar,det är den värd även om det bara rör sig om ett hål du skall borra.
Titel: Re:Pionjär
Skrivet av: trädman skrivet 21 maj-07 kl 21:53
Det måste väl gå att få pionjären att gå på något sätt. Det är ju inte någon så väldigt avancerad motor. Jag har aldrig använt just en pionjär, men väl en cobra (som är motsvarande fast tillverkad av Atlas Copco, om jag fårstått rätt) Cobran var lättstartad, gick när den skulle och stannade när man stängde av den. Ska man borra i berg "tar det" betydligt bättre med en sådan än någon liten elborrmaskin.

Felkällor? Stopp i någon bränsleledning, sil, kanal eller flottör som fastnat? Dåligt tändstift, dålig tändkabel, annat elfel/kortslutning. Eller något helt annat som jag inte kan komma på just nu. Lycka till och använd den inte som bojsänke riktigt än!
Titel: Re:Pionjär
Skrivet av: lallas skrivet 24 maj-07 kl 10:50
Det är bara att lugn och metodiskt sätta sig in i hur bränsle och tändsystem fungerar så hittar men tillslut felet. Antagligen är något bränsle filter/sil som är täppt eftersom dom får i sig en massa stenmjöl mm. Glöm inte att akta dig själv för det när du väl fått den att fungera. Kör den inte på motorsågs olja eftersom oljan inte skall förbrännas utan smörja dom nedre delarna (hammaren). En elektrisk maskin är i jämförelse med en sådan här pjäs rena leksakerna. Den är väl värd att få ordning på.
Titel: Re:Pionjär
Skrivet av: Körven skrivet 25 maj-07 kl 18:02
Vad skall du göra som behöver sådan kapasitet,att det inte skulle fungera med en el Borrhammare.Det finns sådana på Biltema för 398 Kr med SDS fäste.En bensindriven är mycket otymplig och svår att hantera samtidigt är borren inte lätta att slipa och härda,att köpa ett nytt borr kan nog dom flesta glömma.Att hyra en Cobra över en helg var mycket dyrare än Biltemas borrhammare kostade i inköp.Jag tror att dom flesta bensindrivna borrmaskiner är utslitna därav svårigheten med att få dom att fungera.Att renovera en sådan maskin blir inte ekonomiskt,om man bara ser till vad man skall andvända den till.Min borrhammare har fungerat utmärkt när jag gjort hål för dynamiten.Jag lånade ett kraftigt disel elagregat av en kompis så jag slapp dra skarvsladd.

                     Körven
Titel: Re:Pionjär
Skrivet av: trädman skrivet 26 maj-07 kl 23:18
Jag har borrat med eldrivna borrhammare allt från "biltemakvalitet" till hyfsat stora Hilti. När det gäller att borra lite djupare hål i berg är de dock inte mycket att komma med. Cobra "tar" definitivt bättre medan tryckluftsmaskin är ännu ett steg effektivare. Jag trodde knappt det fanns något annat än hårdmetallbestyckade borrar att köpa och de är det väl knappast aktuellt att härda om. Särskilt svårt/dyrt att slipa bergborrar är det väl ändå inte
Titel: Re:Pionjär
Skrivet av: Eken skrivet 28 maj-07 kl 06:16
Tack för alla tips, men ska man borra och spräcka sten så är det inget annat alternativ än en riktig bergborr som funkar. hat såå gott därute
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: essinge skrivet 19 mar-09 kl 12:56
Hej alla vet att tråden är gammal men det är inte så många som pratar om pionjär berg borr. Om jag har förstått det hela så är Pionjären "storebror" till Cobran dock med den skillnaden att cobran vill ha tvåtackts olja i bränslet medans Pionjären av nån anledning ska ha vanlig motorolja (sån man häller i bilmotorn)! kan nån svara på varför?
Det pratas om svårstartat. Jag har provat ett antal olika Cobror och det verkar som dom alla är olika individer med olika knep och tricks, det som funkar perfekt på den ena har ingen eller liten effekt på den andra. Jag har för mig att man vred in bränsle ratten i botten sen öppnade man ett eller om det var ett och etthalvt varv sen var det bara att rycka sig blå i synen. Jag har själv en pionjär som jag fick av en kille som hadde hittat den i grovsoporna, han hadde provat och starta den men den höll på att slita armen av honom för den bak tände nått så in i hel....te. så jag fick överta den, och jag fick faktiskt i gång den. den gick precis som man kan förvänta sig av en bergborr, tuffade och smällde men med ett stort fel. Borren ska ju snurra lite grann så att skäret hela tiden får "färskt" berg att hacka i men det gjorde inte min. Efter den gången har jag inte fått liv i borren, har nog tänkt mecka isär den lite och kolla men tiden har inte räckt till, och så skulle man kanske ha en instruktions bok eller sprängskiss eller nått innan man sätter tänderna i den
Att komma dragandes med en elektrisk från biltema eller rusta känns som nått för fegisar och amatörer en bensindriven är bra mycket kaxigare och avverkningen kan inte jämföras ;)
Varma och ömma (i axeln av att rycka i pionjären) hälsningar Jocke
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: lallas skrivet 19 mar-09 kl 13:11
Cobran skall inte heller ha vanlig tvåtaktsolja... Oljan skall inte förbrännas (som vanlig tvåtaktsolja gör) utan smörja hammaren. Den som gör att borret slår.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: essinge skrivet 19 mar-09 kl 13:27
Säger du det! det var nyheter för mig. Jag arbetade förut med att motera flytbryggor och då hadde vi en cobra men vad jag kan minnas fick den bara 2tackts olja. där ser man, man lär så länge man lever Ha ha mvh Jocke
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: torbjorn skrivet 19 mar-09 kl 22:39
Pionjär och Cobra är två helt olika maskiner. Cobra utvecklades och tillverkades redan från början av Atlas Copco medan Pionjär gjordes av ett mindre Stockholmsföretag som så småningom, kanske på 70-talet, köptes upp av Atlas Copco.

Beträffande oljor så finns det mycket tydliga varningar både på skyltar på maskinerna och i äldre upplagor av instruktionsboken för Pionjär, att man INTE får använda tvåtaktsolja utan bara vanlig SAE 30 motorolja.

Men i senare upplagor av instruktionsböckerna, som även gäller för äldre Pionjärmaskiner (gick att ladda ner som pdf från Atlas Copco för sådär 5 år sedan, om den inte finns kvar där nu så tror jag att jag har filen sparad nånstans, kan maila över om någon är intresserad) har man ändrat sig och sagt att det går bra även med moderna tvåtaktsoljor.
Oljeinblandningen ska vara 5 % för maskiner med aluminiumcylinder och 8 % för maskiner med gjutjärnscylinder. Samma vare sig man använder vanlig motorolja eller tvåtaktsolja.
Ett sätt att kolla om motorn får lagom mycket olja är att ta isär maskinen när den nyss har körts och kolla om hela arbetskolven (den som slår på borrfästet) är ordentligt oljig. Är den inte det så behövs det mer olja. Om motorn får för mycket olja så brukar tändstiftet olja eller sota igen, och det ryker förstås onormalt mycket om avgaserna också.

När det gäller att få borren att snurra så har visst nyare Pionjärmaskiner (jag har aldrig själv hållit på med någon sådan) en spärr för att stänga av rotationen (bilningsläge), medan man på äldre maskiner måste växla mellan två olika borrfästen beroende på om man vill ha rotation eller inte.

Det finns en gaskanal som går från ett uttag mitt på cylindern och ner till borrfästet (långt borrat hål kanske 4 mm i diameter), som är viktigt för att rotation och renblåsning av borren ska fungera som de ska. Den brukar sota igen ständigt och jämnt och är inte så lätt att rensa om det har blivit riktigt igengrott och hårt sot. Man kan få ta till t ex en pianotråd som man plattar till i änden och sätter i borrmaskin.

Om maskinen inte har varit igång på länge så brukar det alltid klägga igen av intorkad gammal olja i förgasaren, så det är alltid lämpligt att börja med förgasarsanering om man har problem.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: essinge skrivet 19 mar-09 kl 23:50
AAAHHHH INFO i love it. Va kul att det finns folk som har koll, Jag lyckades hitta en pdf fil med instruktioner till pionjär dock inte den modellen jag har (BRH 50) utan en maskin som heter BR-80. Dom verkar, utan att ha fördjupat mig i den , ganska snarlika. det stod faktiskt i den att man skulle använda två takts olja så jag blev lite förvånad. Om nån sitter på en manual eller instruktionsbok till en BRH-50 så är jag vansinnigt intreserad av att få en kopia (pdf?) lev väl Jocke
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: guba skrivet 20 mar-09 kl 00:34
Jag gick en sprängkurs för ett par år sedan. En från Atlas Copco var ute och demonstrerade både Pionjär och Cobra. Enligt honom så var det uteslutande motorolja som skulle användas, ingen tvåtakts olja. Vad skall man tro?

En anledning till att de kan vara svårstartade är att man börjar rycka direkt, helt förkastligt. Man drar slut på sig så att säga.
 Dra istället startsnöret lugnt och fint hela vägen ut tre gånger till att börja med, då finns det bränsle framme för tändning. Nu kan man börja rycka och är de rätt inställda så startar de 100 gånger av hundra. Själv har jag två Cobror och en Pionjär som aldrig strejkar.

Borr kan man hyra för 7 - 9:-/dygn, på så sätt har man alltid vasst borr i berget istället för att köpa och behöva kosta på slipning.

Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 mar-09 kl 20:45
Startsnöre ?! Då är det ju moderna saker! Riktigt gamla hederliga Pionjär har startvev :)
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: essinge skrivet 25 mar-09 kl 12:08
Hej igen. Nån som har koll på vad som är vad i pionjär familjen vad kom först? nån pratar om startvev, är detta ett skämt eller fanns det verkligen med startvev? min maskin heter BRH 50. Är det en gammal maskin? ca årsmodell? såg att det fanns en som påminde om min som heter 80 nånting, är den större och starkare eller bara nyare eller både och eller varken eller. Virrigt- ja. Kort sagt lite historia efterlyses
Lev väl! Jocke 
Ps. Bifogar en bild av "dunderklumpen"ds.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: torbjorn skrivet 26 mar-09 kl 22:39
Vi har som sagt en gammal Pionjärmaskin med startvev i släkten, jag tror den heter BRH 65. Den är betydligt större än de modernare Pionjär som bl a försvaret har haft och som dyker upp som överskottsmateriel nu och då nuförtiden.
Troligen är den tillverkad i mitten av 50-talet.
Startveven är lös, man tar bort den från maskinen när den har startat så är den inte ivägen sedan.
Till påsk ska jag upp till stugan där maskinen står, så då kan jag fixa några bilder på den.

I en gammal (60-talet) Bosch rekommendationstabell för tändstift som jag har någonstans, så finns ett antal Pionjärmodeller omnämnda med årtal. Dock hittar jag inte denna just nu (den kan ev också befinna sig i stugan), däremot har jag en sådan tabell från 1977-78 tillgänglig. Där står inga årtal men i alla fall ett antal typbeteckningar:
Bergborrmaskiner BRH 65, BRH 50, BR51, BR52
Brytmaskiner MB 60, MB 61
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: torbjorn skrivet 05 apr-09 kl 22:11
Nu har jag hittat igen pdf-filerna med bruksanvisning och reservdelskatalog för nyare modell av Pionjär. Om någon fler behöver dem så är det bara att höra av sig med mailadress.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Prylnisse skrivet 11 jul-09 kl 23:02
Hej
Farsan äger en BR-52 som vi kört massor med under 80-90 talet
tricket att starta den var att dränka in luftfiler med bensin och sen dra.. efter lite tjuriga tändningar i början så  starta den...
På skylten på maskinen står det "SAE 50   1:12 -  8% (?)"
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Valkyria skrivet 20 jul-09 kl 12:08
Hej!

Som ren och skär kuriosa så kan jag tillägga att det faktiskt är fullt möjligt att köra sin pionjär på diesel också, det kräver dock att man startar upp den på bensin som sprutas in och ger första tändningen, sen går den på diesel. Detta exprimenterades fram på begäran av amerikanska armén som inte ville ha med sig bensin när allt annat gick på diesel. Tillverkaren lär ha fått ett ultimatum -se till att de går på diesel annars slutar vi köpa! (När han fick beställningen så lär ansvarige officeraren ha redogjort för hur många kubik diesel de hade med sig till sina många stora maskiner och fordon, sedan avslutade han med "and two cans of gasoline for the fucking pioneers....fix it!"
Troligen är det inte bra för maskinen, men det går om man vill.
Detta används framförallt när man har med sig pionjärer för att borra sig ned i hård jord, sedan stoppar man i en minimal sprängladdning vilket fluffar upp jorden och gör den mkt mera lättgrävd när man gräver foxholes. För att starta maskinen har man då med sig pipetter med bensin typ näsdroppar.....

Jag föstår att detta inte hjälper till att lösa problemet utan det var som sagt bara ren och skär kuriosa. ;D ;)

MVH/Sofie

 
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Luffsen skrivet 20 jul-09 kl 19:33
*fnissar förtjust*

Sprängladdningar som "fluffar upp" jorden...  ;D ;D
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Valkyria skrivet 22 jul-09 kl 12:24
"*fnissar förtjust*

Sprängladdningar som "fluffar upp" jorden...   )




He, he, jo man har ju haft tanken på att prova ibland när man skall ha ner stolp bland alla "kattskallar" som finns i jorden här... Det verkar liksom roligare än att bara gräva.
Prova dock inte med en bergborr eftersom den täpps till och blir jobbig att göra ren.....

Ha de/Sofie
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Luffsen skrivet 22 jul-09 kl 23:20
Har sett att det finns traktordrivna jordborrar att sätta på baklyften... men självklart inte lika skoj som din lösning...  ;D
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 jul-09 kl 23:35
Det är synd att konladdningar med riktad sprängverkan är så svåra att komma över i det civila.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Pjöllerberg skrivet 05 aug-09 kl 02:28
På maskinisten.net finns nedanstående att ladda ner. Kräver registrering.

Citera
FMV:s instruktioner och beskrivningar av Pionjär BR80 bergborrmaskin. Även sprängskiss.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Luffsen skrivet 06 aug-09 kl 12:44
"även sprängskiss"

 ;D ;D ;D

Är det den skissen som visar hur man fluffar upp jorden tro?

 ;D ;D ;D
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Pjöllerberg skrivet 06 aug-09 kl 12:52
exploded view säger dom på utrikiska
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Luffsen skrivet 09 aug-09 kl 23:52
Joo... men jag KUNDE inte låta bli liksom...  ;D
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Valkyria skrivet 10 aug-09 kl 13:57
och tänk...det lät ju ännu fränare på utrikiska tycker jag! ;D 8)

Då har man ju lärt sig något nytt idag med, "exploded wiew" minsann!
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Tacitus skrivet 18 aug-09 kl 16:26
Fast... det går ju att tillverka egna konladdningar, koppar ger ju väldigt bra genomslagskropp - eller så har jag ju hört sägas  :-X

Dock krävs ju ett högbrisant sprängämne, vilka ofta kan vara lite kinkiga att hitta i det civila.
Visserligen är det inte så krångligt att tillverka vare sig trotyl eller gummidynamit själv men det krävs ju en del kemikalier och en hel massa pyssel... det är ju också något som jag har hört sägas  ::)

Fast jag tror förvisso att en del av grannarna föredrar bergborren, även om det är mycket roligare med RSV  ;D
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Luffsen skrivet 25 aug-09 kl 22:43
RSV? Riksskatteverket?

*ryser lite*  :)
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: torbjorn skrivet 25 aug-09 kl 23:16
I det här sammanhanget står RSV för "riktad sprängverkan".
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Luffsen skrivet 26 aug-09 kl 18:50
*andas ut*   ;D
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: dfee skrivet 20 jun-11 kl 08:58
Istället för att starta en ny tråd tar jag min fråga här.

Har en cobra hemma för tillfället som är lite kinkig. Kall och ljummen är den förvånansvärt enkel att starta. Varm kan den vara helt s#tans omöjlig att få liv i. Vad kan det vara?
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 jun-11 kl 09:02
Istället för att starta en ny tråd tar jag min fråga här.

Har en cobra hemma för tillfället som är lite kinkig. Kall och ljummen är den förvånansvärt enkel att starta. Varm kan den vara helt s#tans omöjlig att få liv i. Vad kan det vara?

Börja med att kolla om det finns gnista även när den är varm och du försöker starta.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: dfee skrivet 20 jun-11 kl 09:10
Börja med att kolla om det finns gnista även när den är varm och du försöker starta.
Kommer inte ihåg om den var riktigt varm när jag kollade gnistan, men när jag kollade tyckte jag det såg ok ut. Dock känner jag mig oduglig på att avgöra om tändstiftet så skabbigt ut, så det funderar jag på att byta bara för att ha det gjort. Kollade med mekonomen här i obygden och dom hade inte stiftet som manualen rekommenderar (Bosch W175T1), vad annat kan man ta?
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: dfee skrivet 20 jun-11 kl 09:35
Enligt den här sidan (http://mo-ped.se/tv/plug0con.htm) kan Bosch W175T1 ersättas med dessa:
Bosch Very old W175T1
Bosch Old W7A
Bosch New W7AC
Bosch Platina W7AP
NGK B6HS
Champion L86
KLG F75

IAF i gamla mopeder, stämmer detta till cobran med?
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 jun-11 kl 22:50
Det stämmer nog bra det. Kolla bara att det nya tändstiftet har samma gänglängd (12,7 mm) och att elektroderna är formade på samma sätt som på det gamla.
På de flesta mackar och biltillbehörsfirmor brukar en katalog med översättning mellan olika tändstiftstillverkares beteckning ligga framme i närheten av tändstiften, jämför med den för säkerhets skull!
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: lallas skrivet 21 jun-11 kl 13:24
Tycker mig känna igen NGK B6HS tror det är det jag har i min iallafall... inte hundra dock.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Luffsen skrivet 22 jun-11 kl 20:25
Har den nån kompression att tala om? Känner igen syndromet från en motorsåg som gjorde exakt så där... den GICK inte att starta när den var varmkörd.

*köpte ny såg*
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: dfee skrivet 23 jun-11 kl 05:43
Efter att ha bytt stift och gått igenom och rengjort så mycket jag kunde komma på + verkligen ställt ner bränsle blandningen så funkade den riktigt bra. Tills borren havererade vill säga, en stor flisa gick ur infästningen och hårdmetallen är kvar nere i hålet. Så under helgen blir det inget borrande alls, planen var att bli klar då.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: dfee skrivet 23 jun-11 kl 21:56
Hur kan man enklast slipa bergborrar själv.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: dfee skrivet 24 jun-11 kl 19:27
Har ev. en gammal pionjär br 65 på g. Har hört att dom ska ha 1:12 oljeblandning och blandat med sae 50 inte tvåtacktsolja. Stämmer det? Låter som galet mycket olja!
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: torbjorn skrivet 25 jun-11 kl 20:53
Har ev. en gammal pionjär br 65 på g. Har hört att dom ska ha 1:12 oljeblandning och blandat med sae 50 inte tvåtacktsolja. Stämmer det? Låter som galet mycket olja!

Det stämmer bra. Pionjärmaskiner med gjutjärnscylinder ska ha 8 % olja i bränslet medan maskiner med aluminiumcylinder ska ha 5 %.

Förr i tiden angavs att man inte fick använda tvåtaktsolja utan bara vanlig motorolja SAE 30 eller liknande, men i senare utgåvor av instruktionsböcker står att det går bra med valfritt tvåtaktsolja eller motorolja även för äldre maskiner.
Jag rekommenderar bestämt att man använder tvåtaktsolja - den ryker mindre och det är mindre risk för fastbeckade kolvringar och igensotad gaskanal i bergborren än om man använder vanlig motorolja.
Med vanlig motorolja är det dessutom risk att tillsatser i oljan inte är riktigt lösliga i bensin utan lägger sig på botten i tanken, sätter igen förgasarmunstycken osv.

Om man plockar isär maskinen så ska arbetskolven (den som slår på borrfästet) vara rejält oljig på glidytan mot cylindern, om den inte är det har man varit i snålaste laget med oljeblandningen.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: dfee skrivet 27 jun-11 kl 14:12
Förr i tiden angavs att man inte fick använda tvåtaktsolja utan bara vanlig motorolja SAE 30 eller liknande, men i senare utgåvor av instruktionsböcker står att det går bra med valfritt tvåtaktsolja eller motorolja även för äldre maskiner.
Jag rekommenderar bestämt att man använder tvåtaktsolja - den ryker mindre och det är mindre risk för fastbeckade kolvringar och igensotad gaskanal i bergborren än om man använder vanlig motorolja.
Med vanlig motorolja är det dessutom risk att tillsatser i oljan inte är riktigt lösliga i bensin utan lägger sig på botten i tanken, sätter igen förgasarmunstycken osv.
Det låter vettigt, då kör jag definitivt med 2T-olja, det har man ju dessutom hemma.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: dannelink skrivet 01 aug-14 kl 20:13
Hej.  Såg i ett gammalt inlägg från dig att du kanske har instruktioner till pionjär brh-50. Jag har precis tagit över en sådan som inte varit igång på ca 15 år. Så har du möjlighet får du gärna skicka den till dannelink@hotmail.com
Tack på förhand!
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 aug-14 kl 22:40
Ska se om jag hittar igen filen, det är ju några år sedan sist. Påminn mig om det inte har hänt något om två veckor.
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: hherikst skrivet 01 jan-18 kl 14:24
Pioneer, Pionjär BRH 50 fjellboremaskin

Har noen beskrivelser (bruksanvisning, reservedelslister, "exploded view" etc) for Pioneer, Pionjär fjellboremaskin modell BRH 50 så vil jeg gjerne få / kjøpe kopi(er)?
 Også interessert i å kjøpe reservedeler (tilbud mottas gjerne), eventuelt informasjon om hvor jeg kan få kjøpt reservedeler til denne maskinen.

hherikst@gmail.com
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Pionjärtok skrivet 05 maj-21 kl 18:28
Har fått ära en pionjäj bergborr... men bara ett fel får inte igång den, ¨ågon som kan bidra med erfarenhet och ev en beskrivning på motorn
Svår startad pionjär ....kul
Läs gärna under tips på min sida
Sgs-alternativservice.se
Kanske lite klokare .annars ring
Hjälp finns ev ...mvh stig
Titel: SV: Pionjär
Skrivet av: Ett svart får skrivet 05 maj-21 kl 19:50
Det har gått 14 år så han har nog fått ordning på pionjären nu  ;)