Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trimmer till juvret?  (läst 1736 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Trimmer till juvret?
« skrivet: 08 jan-19 kl 21:33 »
Tips på trimmermodell som funkar till juver på get och ko? Eller klipper ni? Jag har aldrig ägt någon som helst typ av trimmer över huvud taget och vet inte vad jag ska titta efter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Trimmer till juvret?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-19 kl 13:24 »
Raggen runt getternas juver har jag klippt med en vanlig sax. Ragg växer ju inte så fort, så det är inget en behöver göra ofta. (I ärlighetens namn har jag bara gjort det när jag handmjölkat, inte när jag maskinmjölkat, då finns det ingen skål som det kan ramla ner hår och bös i.)
En elektrisk kreaturssax är bra annars, om än dyr. Du kan ha samma skär till getterna och korna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Trimmer till juvret?
« Svar #2 skrivet: 09 jan-19 kl 18:02 »
Har de så mycket hår på juvret?  Mina var i stort sett nakna på juvret!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Trimmer till juvret?
« Svar #3 skrivet: 09 jan-19 kl 21:22 »
Fungerar inte en bra variant av människotrimmer? Jag har klippt två får med min för länge sedan, och jag har använt den både till hygienklippning på får senare och till en av katterna som kan bli tovig emellanåt. En batteridriven Remington är det jag har. Människoskägg eller Guteragg, same same ;D

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Trimmer till juvret?
« Svar #4 skrivet: 10 jan-19 kl 05:11 »
Tack för svar Har aldrig hållt i en trimmer och bara tanken på risken att köpa för dålig eller grov som nyper... 🤢 Men en proffstrimmer känns som en onödig investering om den inte behövs. Finns en superbillig hundtrimmer på Biltema som är sladdlös, och då kanske jag ska prova den först.

Jo, ganska lång päls faktiskt som kanske inte direkt är i vägen vid själva mjölkningen men samlar kopiösa mängder frön och strån. Och det blir blött vid spentvätt och känns ofräsch.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser