Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftoder till sällskapsfår??  (läst 1626 gånger)

idasyren1

  • Inlägg: 15
    • Dalarna
Kraftoder till sällskapsfår??
« skrivet: 22 apr-20 kl 12:40 »
Hej! Har 4 sällskapsfår, de går just nu i ''rasthage'' med möjlighet att gå in i box och blir utfodrade med bra hö. Kraftfodret är kornkross, och vanlig fårpellets, De ska inte lamma och i sommar får de gå på bete i den möjlighet det finns, men hö-stödutfodring kommer behövas.
Min fråga är, hur mycket kraftfoder kan jag ge dom? Känns bra att ge dom vid insläpp på kvällen och när de har snålt med bete men vill inte göra de feta.

Alla äter ur samma ''ränna'' , ger just nu 1 dl kornkross + 1 dl fårpellets både morgon och kväll per får. 

De är ca 1 år gamla, korsning finull och suffolk, aldrig lammat tidigare.
Tacksam för svar!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kraftoder till sällskapsfår??
« Svar #1 skrivet: 22 apr-20 kl 23:40 »
Det behövs inget kraftfoder till tackor som inte ska lamma.

De behöver bara tillgång till hö, som passar för "fårmunnar", alltså finbladigt spätt hö. Det mesta höet på småbal som finns till salu är anpassat till hästar och alldeles för grovt, och fungerar inte som foder till får.

Grova stjälkar, timotejax, och andra grova växtdelar, kan inte omvandlas till näring av får, sådana växtdelar ratas, och blir till spill. Om fåren endast erbjuds "för grovt" foder så måste de ta energi från sin egen kropp för att försöka bryta ner vedämnena i fodret, och de kan inte växa ordentligt samt förlorar i hull.

Försök att få köpa hö av någon som har får, och som vet vilken kvalitet får ska ha, eller efterfråga "kalvhö". Avstå från att köpa "prima hästhö".

Vill man ge något extra till fåren som godis eller "belöning", så är vanligt knäckebröd, eller slantade morötter som man ger direkt från handen utmärkt.

Krossad spannmål ska aldrig ges till får, det ger upphov till en snabb PH-sänkning i vommen, och vombakterierna kan i värsta fall slås ut helt eller delvis. Ska man ge spannmål, så ska det ges helt. Korn är det spannmål som passar bäst till får.

Är det dåligt med mark, så att inte betet räcker till, så är det stor risk att parasitbördan växer till hos fåren.

Dela helst upp den yta som finns (även om ytan är liten) i flera mindre ytor, så att ett par av ytorna kan få vila och växa till sig, medan resten betas till.

Och ta träckprover på fåren, och avmaska vid behov.
« Senast ändrad: 23 apr-20 kl 09:44 av skogaliten »

Sökande

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Kraftoder till sällskapsfår??
« Svar #2 skrivet: 23 apr-20 kl 22:28 »



  Nej ! Instämmer att kraftfoder inte behövs .  Jag ger min gamla tacka bröd varje dag eftersom hon gillar bröd !  Hon är nu över 13 år och verkar må bra !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser