Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ramp till sittpinnarna- har ni det?  (läst 1279 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Ramp till sittpinnarna- har ni det?
« skrivet: 05 jul-22 kl 21:15 »
Mina umghöns flaxar lätt upp till sittoinmarna. Har som en stor sågbock/stegvariant, så de kan hoppa på två kvistar innan de når högst upp. Ner flyfer de hel vägen. Jag har få höns, 5 st och storr utrymme. De kn flyga långt 4 meter om så önskas från sittpinnen.
Men jag har sett att många ha ramp upp å ner till pinnen. Borde jag ha det- kanske är det rungt belastning att flyga/landa.... samtidigr är de ju en fågel...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ramp till sittpinnarna- har ni det?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-22 kl 23:26 »
Ha du som du har, om du inte har gamla trötta hönor.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ramp till sittpinnarna- har ni det?
« Svar #2 skrivet: 06 jul-22 kl 09:43 »
Vissa raser verkar ha svårare att flyga upp till sittpinnarna, men har man höns som flyger upp utan problem behövs ingen ramp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Ramp till sittpinnarna- har ni det?
« Svar #3 skrivet: 06 jul-22 kl 15:24 »
Jag som har tyngre raser har givetvis ramp. Det är inga smidiga fåglar bara för att de kan flyga och ingen ska behöva vara nere på golvet om de inte vill.

Några av dem börjar bli lite äldre också och ska inte heller behöva bo på golvet om de inte vill.

Mina är rörliga och inte feta och de flyger upp på pinnar ute men inne är det trängre och som sagt är deras trygghetsplats, där ska de kunna sitta oavsett kroppsliga handikapp, är min inställning.

Jag har det även till myskankorna som flyger både bättre och smidigare än hönsen men bara där de ska sova tryggt på natten. Några använder dem och vissa gör det inte.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Ramp till sittpinnarna- har ni det?
« Svar #4 skrivet: 06 jul-22 kl 21:20 »
Glömde säga att det är hedemora höns jag har.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ramp till sittpinnarna- har ni det?
« Svar #5 skrivet: 06 jul-22 kl 22:11 »
Hedemororna behöver knappast ramp, men det är ju bra att tänka på avstånd mellan pinnarna om det är trångt att använda vingarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 4 användare (2 dolda)
Elin_G, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser