Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?  (läst 4193 gånger)

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« skrivet: 04 jul-22 kl 18:15 »
När vi köpte huset så stod det att avloppet var bristfälligt, och det törs jag skriva under på efter tre år. Det har alltid luktat slam på baksidan av huset, och man har kunnat se köksavloppsvattnets slam ligga i en ansamling intill ett dike tio meter bakom huset.

Det sätter ofta igen sig och är ett helvete att ha att göra med. Omgivningen är heller inte den bästa, huset står på berg och vi har ett tunt lager lerjord på det runt huset.

Jag bestämde mig efter ett 500e stopp i avloppet att idag gräva fram eländet och se hur det ser ut. Det är helt enkelt längst ut på det här avloppet ett tunt plåtrör som leds ned i en gyttja som jag delvis grävt undan här för att få lite klarhet i situationen. Inte undra på att det blir stopp emellanåt! Det vill säga, det är ingen stenkista, det är helt enkelt köksavloppet som rinner rakt ut i det öppna, mer eller mindre. Den som anlade avloppet improviserade nån sorts stenkista med diskställ och grillgaller, täckt med plåtbitar och plastpåsar och sedan täckt över med jord, men det har väl inte riktigt fyllt nån större funktion.

Har jag några alternativ här, som inte involverar anlägga en trekammarbrunn? Jag pratar om en budget på några tusenlappar. En fin stenkista hade jag tänkt vore en bra lösning på det här. Kan jag försöka gräva och forsla bort allt slam och gytja, sedan lägga dit makadam eller nåt, och täcka med nån sorts plast, och sedan jord? Jag har NOLL erfarenhet av dom här grejerna, men det har inte hindrat mig förr i mina husprojekt  ;D Skulle bara vilja ha lite input från andra som kanske har lite erfarenhet i området.

Ett annat alternativ är att försöka koppla om köksavloppet till att gå till avloppet för tvättstuga och badrum (ej toalett). Jag vet inte var de avloppen mynnar ut, men det är inget man ser eller känner lukten av - med andra ord förmodligen en lyckad stenkista? Hur hade ni tänkt?





fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-22 kl 19:28 »
Om du inte har nått köksavlopp behöver du söka tillstånd och anlägga ett godkänt sådant.
_________________________________
Om du nu trots allt har en befintlig stenkista kanske ditt samvete tillåter att du underhåller den och gräver undan nån kubikmeter av matrialet som är där i dag och fyller gropen med sten eller makadam för att återställa den funktion som stenkistan borde ha. Plast, plåt galler osv städar du självklart undan och undviker  fortsättningsvis om du förbättrar avloppet

Om du frågar kommunen kanske du får förbud att använda avloppet helt och bara tillståndet för ett nytt lär sluka din angivna budget.

Jag skulle göra det bästa av situationen nu och börja målspara till ett bra avlopp som inte kräver slamtömning, skötselavtal och årliga transporter av slam till fjärran belägna kommunala reningsverk med tveksam funktion.
PMa om du vill veta vad jag föreslår så behöver jag inte göra nån reklam här.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #2 skrivet: 04 jul-22 kl 20:56 »
Om du inte har nått köksavlopp behöver du söka tillstånd och anlägga ett godkänt sådant.
_________________________________
Om du nu trots allt har en befintlig stenkista kanske ditt samvete tillåter att du underhåller den och gräver undan nån kubikmeter av matrialet som är där i dag och fyller gropen med sten eller makadam för att återställa den funktion som stenkistan borde ha. Plast, plåt galler osv städar du självklart undan och undviker  fortsättningsvis om du förbättrar avloppet

Om du frågar kommunen kanske du får förbud att använda avloppet helt och bara tillståndet för ett nytt lär sluka din angivna budget.

Jag skulle göra det bästa av situationen nu och börja målspara till ett bra avlopp som inte kräver slamtömning, skötselavtal och årliga transporter av slam till fjärran belägna kommunala reningsverk med tveksam funktion.
PMa om du vill veta vad jag föreslår så behöver jag inte göra nån reklam här.

Nja det är nog ett registrerat avlopp eller vad man ska säga, det står stenkista i dokumentationen. Jag är inte alltför noga med att ha kommunen med på allt jag pysslar med. Jag bor så pass ensligt att ingen skulle lida illa av mina lösningar med avlopp mer än mig själv. Däremot vill jag ha ett naturligt och miljövänligt och billigt levnadssätt, och detta med bdt-vatten är ett problem jag inte vet hur jag ska få med i den ekvationen. Ens urin och avföring är ju enkelt att kompostera, men slammet som bildas från bdt-avlopp?! Alla som går i samma tankar och kanske har hittat lite svar, känn er välkomna att bidra med lite kunskap!

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #3 skrivet: 04 jul-22 kl 21:27 »
men slammet som bildas från bdt-avlopp?!

Om det är registrerat men inte har tillstånd behöver du nog skaffa avloppstillstånd om du ska uppfylla kraven i dag.

Slammet från BDT verkar inte vara svårt att ta hand om om man kikar på Matala BIOFILTER 10, men att få den lokala myndigheten att godkänna ett sådant verkar svårare och hanteras helt olika av kommunerna beroende på var i landet man befinner sig.

Att det är enkelt att kompostera fekalier och sprida urin på egen tomt verkar inte ha så stor betydelse om man inte får rätt att göra det.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #4 skrivet: 04 jul-22 kl 22:16 »
Om det är registrerat men inte har tillstånd behöver du nog skaffa avloppstillstånd om du ska uppfylla kraven i dag.

Slammet från BDT verkar inte vara svårt att ta hand om om man kikar på Matala BIOFILTER 10, men att få den lokala myndigheten att godkänna ett sådant verkar svårare och hanteras helt olika av kommunerna beroende på var i landet man befinner sig.

Att det är enkelt att kompostera fekalier och sprida urin på egen tomt verkar inte ha så stor betydelse om man inte får rätt att göra det.

Nu har jag skrivit lite otydligt här kan jag se. Jag har en stenkista som kommunen vet om. Jag skulle behöva åtgärda den, vilket jag inte tänker blanda in kommunen i. Tillstånd från kommunen om kompostering av fekalier har jag fått. Däremot skulle jag vilja ha ett system för bdt-vatten, och det förstår jag att jag behöver ansöka hos kommunen för. Men rent akut är det den här "stenkistan" jag undrar över!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #5 skrivet: 06 jul-22 kl 19:12 »
Jag skulle prova att koppla det på badrumsavloppet. Men när det görs andra förändringar ska det vara enligt reglerna som kommunen har, så det måste du vara beredd på.
kretslopp

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #6 skrivet: 10 jul-22 kl 07:54 »
https://www.virbela.se/aquairis
Det här kanske fungerar?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #7 skrivet: 10 jul-22 kl 13:59 »
https://www.virbela.se/aquairis
Det här kanske fungerar?
Kanske det, men kan kommunen verkligen godkänna det för BDT vatten?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #8 skrivet: 10 jul-22 kl 18:19 »
Det är det den är gjord för. Står utförligt om man går in på pdf filerna.
Första steget är en ficka där slammet hamnar och komposteras. Därefter kommer en damm som renar via växter och grus sand . Vattnet kommer underifrån. Bräddavloppet från dammen går sedan till en ordinär stenkista.

Finns även en variant med en till slamficka likt den första.

Den översta anläggningen finns att se i drift på järna lantbruksskola. Var dit på 80-talet när allt var sprillans nytt, och anläggningen finns kvar och är i drift.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #9 skrivet: 10 jul-22 kl 20:08 »
Det är det den är gjord för. Står utförligt om man går in på pdf filerna.


Den översta anläggningen finns att se i drift på järna lantbruksskola. Var dit på 80-talet när allt var sprillans nytt, och anläggningen finns kvar och är i drift.

Jag betvivlar inte att det kan fungera, men i vilka kommuner godkänner den i dag?
 alnarpcleanwater.se  variant ska ju vara godkänt i alla kommuner och det underlättar ju om man ska investera i nytt avlopp
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #10 skrivet: 11 jul-22 kl 16:22 »
I dag har det varit artiklar i flera tidningar om lyckat resultat med att använda vide för att rena en tomt från miljögifter.
Kan det vara en del av lösningen? Videbuskar lär väl vara en av våra vanligaste växter.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #11 skrivet: 11 jul-22 kl 18:35 »
Det är inte riktigt samma sak att ta hand om sediment från avloppet i köket som att rena stora områden av mark från kemikalier. Och vide är bara en art att använda, i länken finns en växtlista som bilaga som kan vara intressant https://stud.epsilon.slu.se/8688/11/classon_s_151221.pdf

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #12 skrivet: 25 jul-22 kl 13:05 »
Jag har bestämt mig för att leda om köksavloppet till badrumsavloppet. Jag skulle gärna ha lite hjälp om vad jag kommer behöva för nåt från bygghandeln för att göra det här. Jag tänkte köpa ett 6m avloppsrör, kapa av en snutt av det och föra den ned genom golvet under diskbänken, sedan behöver jag en böj från golvet när röret kommer ned i krypgrunden om jag förstår rätt, sedan går röret ända bort till badrumsavloppsröret som man kan se till vänster på bilden (kommer dra röret genom hålet som syns i krypgrunden till höger på bilden). Ska jag då kapa av en bit från avloppsröret som sitter där, och sätta dit en grenrör där jag ansluter det nya avloppsröret då? Men hur gör man med att få till exakta vinklar? Det är nästan omöjligt att få plats i krypgrunden för att mäta. Bör jag köpa böjar och grenrör i olika storlekar för att testa mig fram? Är det nåt jag har glömt som man behöver? För om jag förstått rätt så är alla dessa anslutningar täta i sig själva, att man inte behöver något tätmaterial när man skarvar och har sig med rören.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #13 skrivet: 25 jul-22 kl 17:21 »
Krökar finns ju i 15-30-45 grader så det går rätt bra att få till det. Och visst kan det vara bra att ha ett par extra krökar med när man kryper under.

Tänk på att du fasar av rören när du sågat av dem så packningen inte skadas, och använd flytande handtvål som glidmedel när du trycker ihop rör och krökar. Rören kan ju åka isär om du har otur, så du får tänka efter var du skall fixera dem, och vilka som måste fixeras. Tänk också på lutningen så du får ett fall på 2-5 cm per meter. Ett litet vattenpass är bra att ha, och tejpar du fast något i ena änden så du har 2 graders lutning på röret när passet är i våg så är det bara att köra sedan.

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #14 skrivet: 02 aug-22 kl 09:23 »
Ska koppla in köksavloppet på det här röret på bilden som tillhör gråvattnet från badrummet. Det här röret är rätt så kort (ca 60-70cm skulle jag gissa på).

Har inte hållt på med VVS förr, utan har endast dragit ett rör från köket nu och har kommit fram hit där jag ska installera ett grenrör. Bör jag kapa av det här röret i bilden, motsvarande längd så som grenröret är, trä på en skjutmuff och sedan sätta dit grenröret?

Jag hade köpt på mig skarvmuffar, vilka har ett stopp i sig och inte hjälper mig i den här situationen. Tänker jag rätt här?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #15 skrivet: 02 aug-22 kl 17:38 »
En god regel är att så långt möjligt vända avloppsrören så att vattnet får rinna i riktning från muff till slätända och inte tvärt om. Det minskar risken för att saker hakar fast i skarvarna och med tiden orsakar stopp.
Om du kapar ett rör, grada och putsa av kanten så den inte hakar fast i eller skär sönder gummitätningen i muffen. Smörj gummitätningarna med något lämpligt (det finns specialfett för ändamålet men duger i nödfall med t ex flytande tvål, diskmedel, schampo eller liknande).
Som regel brukar man kunna få loss och dra efter rören så man slipper använda de där skjutmuffarna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #16 skrivet: 03 aug-22 kl 00:23 »
Om du kopplat det där röret så har du som torbjörn skrivit vänt det åt fel håll. Och kan du få loss röret så slipper du skjutmuff.

Men om det sitter där det sitter så skall du såga av det så du får en 5 cm kortare glipa än vad grenröret är långt (du skjuter ju in det övre röret 5 cm i grenröret). Sedan kladdar du ner det nedre röret och skjuter på muffen, för att sedan skjuta upp den på grenröret.

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #17 skrivet: 03 aug-22 kl 17:03 »
Tack snälla för era svar här i tråden. Det är skönt att ha någon att bolla med. Känner ingen som kan sånt här, och att anlita rörmokare, vad ska det vara bra för  ;D

Här är en liten statusuppdatering. Har förberett avloppet från badrummet för inkoppling från köket enligt bild:



Gick smärtfritt. Såg att röret jag tog bort inte var tätat upptill - snyggt! Det är inte jag som monterat avloppet ursprungligen, så att anslutningen är åt fel håll får vi skylla på föregående klåpare i huset. Förmodligen gjordes det av någon okunnig innan det gick att googla på saker.

Dock har jag lite frågor angående förankringen av avloppsröret som är draget längs krypgrunden från köksavloppet.



Än så länge så har jag inte gjort nån upphängning. Köpte ett spikband men banne mig det är ca 20-25 cm djup på mestadelen av krypgrunden under mitt kök. Knappt utrymme för vare sig mig själv eller ens en hammare! Min första idé är att såga ut hål för avloppsröret att ligga i, på träbitar säg... var 50e cm, och kila in dom under avloppsröret. Alltså nåt i stil med det här:



Dock skulle jag få sätta ihop flera såna bitar så att de inte kan välta förstås.

För att sedan när djupet tillåter det, att jag börjar spika fast röret med spikband. Vad tror ni?

Dessutom har jag ytterliggare en fråga. Där jag borrade hål i golvet ned från köket så lossnade en planka som nu hänger ned mot marken i krypgrunden. Det är en ren omöjlighet att ta mig dit fram och spika fast den eller på annat sätt fästa den. Möjligen kan jag få tag i den med nånting och slita bort den. Är det här ett problem? Jag tänker skadedjur eller nåt annat problem jag inte tänkt på? (Även om skadedjur förmodligen tar sig in bäst de vill i huset i vilket fall, de hörs då i väggarna ibland på vintern även på övervåningen). Förmodligen så är själva glasullen eller vad isoleringen heter exponerad helt enkelt när brädan inte sitter kvar. Här kan ni se vad jag menar:








Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #18 skrivet: 03 aug-22 kl 19:14 »
Hoppsan, det är ett inspektionsrör du satt som grenrör vad jag kan se. Det får du nog lite problem att ansluta till. Det skall vara ett som ser ut som ett y, och har gummitätning i sidoanslutningen.

Ta tryckimpregnerat till dina klossar så ruttnar de inte så fort, och det räcker med en per meter.

Plankan är nog mest problem med om isoleringen ramlar ut, annars är det ju rätt dragfritt där under.

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Hopplös "stenkista", nån som har några idéer?
« Svar #19 skrivet: 03 aug-22 kl 19:28 »
Hoppsan, det är ett inspektionsrör du satt som grenrör vad jag kan se. Det får du nog lite problem att ansluta till. Det skall vara ett som ser ut som ett y, och har gummitätning i sidoanslutningen.

Ta tryckimpregnerat till dina klossar så ruttnar de inte så fort, och det räcker med en per meter.

Plankan är nog mest problem med om isoleringen ramlar ut, annars är det ju rätt dragfritt där under.

Nej då det är faktiskt ett grenrör som jag satt en plugg i tills imorgon. Sedan sitter röret från badrummet så pass snett att det faktiskt blir en lutning trots 90 graders grenrör.

Tack för tipset med tryckimpregnerat!

Jag tänkte skippa isolering runt röret. Åtminstone tills jag märker att det faktiskt fryser och blir ett problem. Föräldraledighet sedan september förra året - uppvärming och matkostnader har tagit ut sin rätt på kassan  :o


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser