Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inreda växthus!  (läst 1350 gånger)

varmavantar

  • Inlägg: 10
    • Småland
Inreda växthus!
« skrivet: 26 jun-22 kl 07:43 »
Jag har ett nytt tunnelväxthus, 3x10 meter. Jag skulle vilja maxa det genom att ha tre odlingsbäddar istället för bara två. Isåfall hade jag tänkt att det ska vara 60cm djupa längs växthusets väggar och 80cm i mitten. Det skulle då lämna kvar två gångar längs med på 50cm. (60+50+80+50+60 = 300cm). Vad tror ni om det? Är det lagom breda gångar? Jag tänkte först ha 40cm breda gångar, men jag tror att det blir lite trångt...?

Höjden på odlingsbäddarna då? Jag tänkte att det skulle vara ca 40-50cm högt, har ni några tankar kring det? :) Först tänkte jag att den i mitten kunde vara upp till 80cm hög för att jag bekvämt skulle kunna arbeta där, men dels går det åt massor med jord, och dels blir det problem med att komma in med skottkärra i huset. Jag kommer ju troligen inte att kunna gå med skottkärran i gångarna, (om man inte köper en liten och smal skottkärra? :) ), så antingen tänkte jag att man kan va en liten ramp upp från dörren till odlingsbädden i mitten och gå längs den med skottkärran (mha plankor etc, så att kärran inte sjunker?). Eller så kanske man kan lägga några tjocka plankor etc långs gångarna så att man får upp skottkärran ovanför odlingsbäddarna lite? Men dessa båda förutsätter ju att bäddarna inte är så våldsamt höga.

Och till sist... Material till odlingsbäddarna? Trä är väl det mest klassiska. Tyvärr är virke väldigt dyrt nu... Men det är iof en engångskostnad. Impregnerat är väl inte så bra, med tanke på att familjen ska äta av det som växer däri, med tanke på gifter etc. Om man använder obehandlat trä, ska det oljas eller något? Eller bara vara "naturellt"? Ska man ha någon duk invändigt, som markduk tex? Vilken sort är bäst? Ett annat alternativ är ju att använda tex plåt istället för trä. Någon som har det i sitt växthus? För-och nackdelar med det? Jag har en kompis som kan svetsa, och nog kan hjälpa mig. :) Oavsett vilket material man använder, ska det väl till några tvärstag så att alltihopa inte bågnar? Hur tätt ska man sätta dem? Varje meter? Ska de gå hela vägen från botten till övre kanten på odlingsbädden så att det blir sektioner? Eller kan man bara använda stark ståltråd och dra ihop långsidorna med varandra?

Som ni märker är det många frågor...! Jättetack på förhand för svar! Ska bli så roligt när det är klart! Tyvärr är ju denna säsong lite svår att hinna med att odla så mycket i växthuset, om jag inte kan ta något snabbväxande? :) Men det kommer ju fler år! :)

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Inreda växthus!
« Svar #1 skrivet: 26 jun-22 kl 10:30 »
Är du liten så funkar det kanske med 50 cm gångar.
Jag personligen tycker att det blir trångt.

Det jag antagligen skulle göra är att öka till 70cm i ytterkant och sedan ha kruk/murarbaljor-odling i mitten på försök första året.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

von tratt

  • Inlägg: 1710
    • Skåne
SV: Inreda växthus!
« Svar #2 skrivet: 26 jun-22 kl 10:59 »
Nåt sånt här skulle nog också gå (gångar och långlådan 70cm):

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

bjurn

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Inreda växthus!
« Svar #3 skrivet: 09 jul-22 kl 21:14 »
Jag har ett nytt tunnelväxthus, 3x10 meter. Jag skulle vilja maxa det genom att ha tre odlingsbäddar istället för bara två. Isåfall hade jag tänkt att det ska vara 60cm djupa längs växthusets väggar och 80cm i mitten. Det skulle då lämna kvar två gångar längs med på 50cm. (60+50+80+50+60 = 300cm). Vad tror ni om det? Är det lagom breda gångar? Jag tänkte först ha 40cm breda gångar, men jag tror att det blir lite trångt...?

Jag har 60+50+80 i mitt växthus (10x20 så blir två ytterbäddar, sex 80-bäddar samt lite störra yta som mittrad) och funkar helt ok. 50 är en aning trångt med högväxande tomater tex men får vara lite försiktig :)

V g bäddarna gjorde jag det enkelt för mig och la ett par dm med brunnen hästgödsel. Finns tid kommande år (nåja) att fundera över träramar!

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Inreda växthus!
« Svar #4 skrivet: 09 jul-22 kl 21:42 »
Varför inte 60 hela vägen 5*60 funkar på 3 m. Du ska inte bara kunna gå där utan också släpa gödselsäckar och lite annat. 60 cm som odlingsbänk täcker det mesta. Nu har vi bara 10 kvadrat men då vi satte upp nytt senast, efter att snön tagit vårt förra, så ville jag absolut inte ha träinredning. Orsak? Myrproblematik, när träet började murkna, små eländiga rackare som la ägg överallt. Fick tag i en gammal rostfri diskbänk från nåt restaurangkök, billigt och skar lätt upp det i remsor. Klädde kanten med tryckimp som aldrig når jorden. Inga myror sen dess och det är väl åtta år i alla fall, minst.

Tryckimp har också oförtjänt dåligt rykte fortfarande, kopparsulfit är det väl, mycket giftigare förut.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser